Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Žádný „no comment“. Lidé dnes chtějí postoje a činy.

Irena Buřívalová23. 6. 202223. 6. 2022

Hrozící zákaz potratů v některých amerických státech ukázal, že s neutrální pozicí už značky nevystačí.

Společnosti se čím dál častěji dělí na různé tábory. Jejich postoje jsou mnohdy extrémní a shoda se hledá špatně, ať už jde o názor na populistického amerického ex­prezidenta Donalda Trumpa, válku na Ukrajině, hnutí Black Lives Matter nebo hrozící zákaz potratů ve třiadvaceti amerických státech. Uprostřed vyhrocených názorů se ocitají korporace, které se snaží vodami proplouvat bez větší reputační újmy. Jenže neutrální postoj už přestává stačit a zejména mladá generace vyžaduje od značek, aby nejen zaujaly jasné stanovisko, ale i konaly.

Například už před čtyřmi roky ze studie „From me to we, the rise of purpose­‑led brand“ od Accenture vyplynulo, že 62 procent spotřebitelů chce po korporacích, aby se zasadily o témata, která jsou důležitá. Podle čerstvé studie WARC, která vznikla ve spolupráci s Ogilvy, se postoje lidí ke značkám a očekávání, jaká od nich mají, proměnily v čase a nároky se postupně zvyšují. Spotřebitelé chtějí vidět, že značkám záleží na „lidech“ a „planetě“. „Kvůli tomu, jak veřejnost brandy aktuálně vnímá, se musejí značky odklonit od taktik založených na image a zaměřit se na praktický společenský dopad. Lidé totiž věří, že značky mohou hrát roli v tom, aby byl svět lepší. Zároveň si ale myslí, že kdyby většina značek zmizela, tak by se světu nic nestalo,“ upozorňuje v úvodu studie agentura Ogilvy.

„Čím aktuálnější průzkum, tím větší důraz lidé kladou nejen na to, aby značky názory proklamovaly a komunikovaly, ale především, aby konaly,“ potvrzuje Petra Jankovičová, spoluzakladatelka agentury Triad. Všímá si, že posledních několik let je extrémně bohatých na závažné události i témata jako je pandemie, válka, klimatická krize, rasismus, rovnoprávnost či boj za práva LGBTQ, přičemž lidé stále méně a méně důvěřují vládám, státním institucím a autoritám, a naopak se upínají k firmám a značkám v naději, že když jim vysvětlení či návod neposkytnou „klasické“ autority, tak to udělají ony.

A teď praxe

Jenže jakmile dojde na reálné činy, do hry vstupuje množství činitelů, jako jsou akcionáři a pravidelné kvartální reporty, a i „osvícení“ experti se vracejí k výchozímu neutrálnímu nastavení ve stylu „mrtvého brouka“. Americká diskuze kolem reálně hrozícího zákazu potratů prakticky v polovině amerických států a další omezení práv žen v oblasti kontroly nad vlastním tělem zatím nenabízejí mnoho inspirativních příkladů.

Tak například Zeno Group, sesterská agentura PR giganta Edelman, podle newsletteru Popular Information, který následně citovala další respektovaná americká média, radila svým klientům, aby se do diskuze o potratech nezapojovali s tím, že první společnost, která se k tématu vysloví, bude neustále v popředí pozornosti, což agentura samozřejmě vyhodnocuje jako negativní. „To téma je učebnicový příklad padesát na padesát,“ napsala údajně agentura klientům s tím, že v momentě, kdy se přikloní k jednomu či druhému táboru, přijdou o patnáct až třicet procent svých „stakeholderů“. Agentura pak věc žehlila s tím, že email, který unikl na veřejnost, nebyl doslovně tím, co klientům přesně radí a že samozřejmě věří, že ženy by měly mít právo rozhodovat se v otázkách zdraví svobodně.

Jankovičová si myslí, že taktika „hlavně nikoho neurazit“ nebude dlouhodobě udržitelná už kvůli tlaku mladších generací. „Myslím si, že v budoucnosti bude stále méně značek, které se svou hodnotovou neutralitou budou schopné zavděčit všem. Vyjádřit svůj jasný postoj a udělat konkrétní kroky může mít krátkodobý negativní efekt na prodeje, akcie či imagové atributy, může způsobit i odliv zákazníků, ale z dlouhodobého hlediska se mít názor a stát si za ním vyplatí,“ je přesvědčena Jankovičová.

Celý článek si můžete přečíst v tištěném MAM č.25.

Zavřít reklamu

Inspirace je všude kolem nás

Starší článek

Odbory ČT vyhlásily stávkovou pohotovost kvůli financování televize

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Campari servíruje hostům festivalu koktejl KVIFF 56

Značka aperitivu je poprvé partnerem MFF Karlovy Vary, stejně jako byla partnerem filmového festivalu v Cannes.
5. 7. 20225. 7. 2022
Marketing

Anatomie efektivity podle WARC

Snížení rozpočtu na média má velké finanční následky, varuje nová studie představená na Cannes Lions 2022.
5. 7. 20225. 7. 2022
Marketing

Innogy, Česká televize a Barrandov Studio podpořily ve Varech čtyři scénáře

Zakladatelé Filmové nadace rozdělili mezi pět autorů 730 tisíc korun. Dodnes mělo premiéru 16 filmů podle oceněných scénářů.
5. 7. 20225. 7. 2022
Marketing

Ageismus: tahle práce není pro starý

Firmy si zadělávají na velké problémy, když při náborech opomíjejí lidi středního věku. Generace 50+ pomáhá růstu byznysu, prospěje agenturám i marketingu.
4. 7. 20224. 7. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Generální ředitel ČT Petr Dvořák obhájil post viceprezidenta Evropské vysílací unie
Ondřej Cikán je novým ředitelem Rock rádia

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.