Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Marketing

Jako velká společnost chceme ukazovat cestu

RozhovorIrena Buřívalová29. 6. 20224. 7. 2022

Kateřina Bohuslavová řídí v ČEZ udržitelný tým. Polostátní energetický kolos tak i díky ní bude mít svou první zprávu podle ESG parametrů.

V těchto dnech finišujete vaši zprávu o udržitelném rozvoji. Co to všechno obnáší?
Pro moje oddělení je to vlastně první reportovací cyklus. Skupina čítá více než 200 společností a my ve zprávě popisujeme celý dodavatelský řetězec. To je obrovské množství dat, které musíme sebrat, zpracovat a zanalyzovat, aby byla srozumitelná nejen pro „stakeholdery“ v Česku, ale i v angličtině, pro analytiky, investory, pro ratingové agentury a zároveň i pro umělou inteligenci, která s textem pracuje. Částečně je to opravdu jazykové cvičení. Letos poprvé také bude zpráva podle evropské taxonomie.

Nefinanční reporting už jste ale dělali dříve…
Ano, ale Zpráva o udržitelném rozvoji Skupiny ČEZ 2021 je první zpráva mého desetičlenného oddělení. Zároveň loni vznikla Vize 2030 — Čistá Energie Zítřka, akcelerovaná strategie ČEZ, která je v souladu s principy ESG. Čili původní zprávu, která popisovala udržitelnou strategii, jsme museli restrukturalizovat tak, aby odpovídala novým trendům a aby respektovala to, že udržitelnost je teď součástí naší byznysové strategie. Zároveň jsme poprvé zakomponovali i vhled ratingových agentur. Víme od nich, kde máme nějaké mezery, takže jsme zavedli několik nových standardů. Zpráva je také letos poprvé auditovaná EY. Na to, že jsme nový tým, tak je změn hodně.

Dříve se o report staralo oddělení marketingu?
Měli jsem přímo oddělení nefinančního reportingu, i když samozřejmě s marketingem a komunikací spolupracujeme. Ale tím, že se problematika ESG přesunula do gesce generálního ředitele a stala se strategickou záležitostí, museli jsme ke zprávě přistoupit trochu analytičtěji. Obecně se téma udržitelnosti vyvíjí. V prvopočátku se jednalo především o ochranu životního prostředí a bezpečnost práce, která vycházela z nějakých legislativních požadavků. Historicky se také hodně kladl důraz na filantropii, dobrovolnictví, charitu. Ale v podstatě ze zisku, z vydělaných peněz. Nyní se z ESG stává strategická záležitost. Z pohledu toku peněz se díváme na to, jak zisku vůbec dosahujeme, a ESG zakomponujeme už do tvorby byznysového plánu. Více se také řeší, jak je firma vedena, jak je robustní a jak dokáže odolávat třeba klimatické změně.

Podle vás legislativa tak trochu zaostává za vývojem. Jakou roli ve vašem přístupu sehrává třeba postoj bankovních institucí?
Opravdu bych řekla, že legislativa je trochu pozadu, velký impuls přišel až z peněžního trhu. Banky chtějí mít ve svých portfoliích zodpovědné firmy a investovat do nich. Mají nějaké požadavky, které nutně nekorelují s legislativou. Ta vám třeba nezakazuje těžit uhlí. Ale banky a pojišťovny se na portfolio dívají i touto optikou, a pokud nemáte plán, jak odejít od fosilních paliv, jsou skeptické. Zároveň na tyto požadavky reaguje naše konkurence a my musíme sledovat, co dělají, abychom dokázali držet krok a zůstali na špici. Dynamika je nesmírně rychlá, zajímavá a je tažena trhem. Na úrovni EU je teď snaha o standardizaci požadavků, což vítáme. Protože třeba jen ratingových agentur jsou desítky, každá má jinou metodiku, takže je někdy obtížné uspokojit všechny. Zároveň ne každá agentura se soustředí na totéž. Některá více sleduje rizika, jiná se zase více zaměřuje na environmentální aspekt. Čili je dobré, že v bludišti požadavků nám teď pomůže zorientovat se evropská legislativa.

Vypadá to, že prostředí ratingových agentur je poněkud rozbujelé. Jak si vybíráte ty referenční?
My v podstatě nemůžeme žádné agentuře zakázat, aby nás hodnotila. Podle našich aktuálních dat ČEZ v současné době hodnotí 23 různých zdrojů. Samozřejmě není možné komunikovat se všemi, to bychom nedělali nic jiného. A ten nefinanční rating vychází primárně z veřejně dostupných informací čili z výroční zprávy, webu, ze zprávy o udržitelném rozvoji, tisku, sociálních sítí. Agentury pracují s tím, co je ve veřejném prostoru, a proto je tak strašně důležité vše komunikovat dobře, pravdivě a srozumitelně. Aby se nic neztratilo v překladu. V ČEZ se řídíme podle těch, které mají na trhu největší podíl, pro nás jsou to MSCI a Sustainalytics, jejichž hodnocení se promítá i do našeho vnitřního hodnocení. Jinými slovy, u nich usilujeme o co nejlepší rating.

Rozhovor vznikl v rámci komerčního partnerství s ČEZ, vyšel v pondělí 27. června 2022 v MAM.

Zavřít reklamu

Stát kolem dezinformací opatrně přešlapuje

Starší článek

Twitter představil Notes a oznámil spolupráci se Shopify

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Návrat legend i novinky chystá Nova na podzim. Bude pět hraných seriálů i nový Masterchef

Nova odvysílá závěrečnou řadu populární Policie Modrava, druhou řadu loňského hitu Pan profesor s Vojtěchem Dykem, další sérii reality show MasterChef či…
11. 8. 202211. 8. 2022
Média

Media projekt ukazuje stabilní čtenost tisku

Tiskové tituly i přes rostoucí inflaci oslovují většinu populace. Čte je osm z deseti obyvatel ČR, ukazují data Media projektu za 3. čtvrtletí 2021 až 2.
11. 8. 202211. 8. 2022
Kampaně

Už vás válka unavuje? Co kdyby to vzdaly ikony svobody a harmonie

Projekt ukrajinské Leo Burnett ze sítě Publicis Groupe působivě reaguje na „únavový syndrom“ ze zpráv o pokračující ruské invazi v zemi.
11. 8. 202211. 8. 2022
Marketing

Mohou značky růst i v dobách inflace?

Česká republika zažívá nejvyšší inflaci od roku 1993. Lidé mají hlouběji do kapsy a značky jsou už poněkolikáté za posledních dvacet let v extrémně těžké…
11. 8. 202211. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým CEO MultiSport Benefit je Miroslav Rech
Romana Jourdren vede obchod společnosti Orkla Foods

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.