Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Média

Mediální domy zkoušejí i netradiční způsoby výdělku

Irena Buřívalová9. 5. 202210. 5. 2022

Mediální domy musejí co nejvíce diverzifikovat své příjmy, aby obstály ve složité době. Zpráva Innovation in News Media World Report navrhuje třináct možných způsobů monetizace.

Velké mediální domy i malá vydavatelství čím dál více diverzifikují příjmy, aby své tituly udržely v životaschopném byznysovém modelu. V době dramaticky se zvyšujících cen papíru a nákladů na distribuci však musí být vydavatelský management často hodně kreativní. Zatímco eventy v covidové době existovaly jen v hybridní formě, letos se konference a kulaté stoly začínají vracet s novou silou. Čím dál více publisherů také dbá na sběr dat a kontaktů na své předplatitele, aby uměli lépe cílit obsah/inzerci, zároveň pokračuje opatrná chuť prozkoumávat digitální paywally, i když zde má Česko oproti zahraničí ještě velké rezervy.

Ukázal to například nedávný průzkum Asociace online vydavatelů (AOV), z něhož vyplývá, že více než 91 procent respondentů z 2318 dotazovaných považuje za nutné mít v Česku nezávislou žurnalistiku. Necelých 65 procent z nich ale za zpravodajství neplatí a nebylo by ochotno platit ani do budoucna. Podle Libora Matouška, předsedy AOV a zároveň CEO projektu Drbna, je to i příklad této v regionech čím dál populárnější platformy a jejích lokálních mutací.

„Zatím jdeme cestou inzerce, která táhne naši ekonomiku. A ještě nějaký čas to tak bude. V tuto chvíli můžeme čtenářům pouze vysvětlovat, že za určitý obsah se bude někdy v budoucnu platit nebo že přidáme službu navíc,“ řekl v rozhovoru v MAM 18/2022. Drbna je čistě onlinový titul, který se opírá zejména o přímo nasmlouvanou reklamu a silné vztahy s inzerenty v regionech.

Logika komunikace

Jiný model podnikaní nastavili ve vydavatelství Next Page Media s tištěnými i online tituly, kam patří například dvouměsíčníky Finmag a Heroine, server peníze.cz nebo aktuálně vylepšený Football Club, který nově vychází jako čtvrtletník. Redesignem prošel i stejnojmenný web. „Rosteme díky inzerci v printu a speciálním projektům, které pořád nabízejí prostor pro zvyšování obratu. Jedná se především o různé eventy, podcasty, texty či videa na klíč. Začali jsme také prodávat reklamu na sociálních profilech Heroine,“ říká Martin Vlnas, ředitel Next Page Media.

Letošní novinkou v monetizaci obsahu by přitom měl být připravovaný paywall na webu Heroine. Ten bude navazovat na nový CRM systém, který vydavatelství právě zavádí. Hotový by měl být do prázdnin. „Jakmile se nám podaří migrovat do nového CRM systému, tak začneme paywall testovat. Uvidíme, jaký typ obsahu bude fungovat na jednotlivé cílové skupiny,“ říká Vlnas s tím, že jej chystají někdy na září či říjen. Zároveň si od nového CRM systému slibují lepší a cílenější komunikaci. „Už nyní disponujeme databází kontaktů, máme nějakých 15 tisíc u každého titulu, ale chybí nám logika komunikace. Zatím posíláme na všechny takové jednotné týdenní ‚best of‘ z našich titulů, ale to by se mělo do budoucna změnit,“ plánuje Vlnas.

Aplikace, bazar, esport

Ještě rozmanitější je skladba příjmů u větších mediálních domů. Czech News Center (CNC) poskytlo MAM jejich rámcovou strukturu, která je prý následující: stánkový prodej a předplatné tisku tvoří 38 procent příjmů (z toho předplatné 20 procent a stánkový prodej 80 procent), následuje inzerce s 36 procenty, z toho více než polovina je reklama v online, zakázky tiskárny Czech Print Center (CPC) tvoří 16 procent příjmů mediálního domu, zbylých 10 procent připadá na „ostatní“ online výnosy, eventy či B2B aktivity. Jako další zdroje příjmů uvádějí zástupci CNC produkty jako „premium online“, crossmediální inzerci v podobě například obsahové spolupráce, bazary, cenové srovnávače a esport (gaming).

Z konkrétních aktivit, které jsou z pohledu tradičního pojetí modelu mediálního domu nadstavbou, se jedná třeba o virtuálního mobilního operátora Bleskmobil či herní aplikaci Kvízuj. Kvízuj je například prvním produktem v portfoliu CNC, který využívá formátu „rewarded ads“. „Za zhlédnutí vybraných připravených reklam získá uživatel různé odměny, které mu usnadní kvízování. Stejně tak má možnost získat další životy,“ upřesňuje Ivana Hronová, produktová manažerka aplikace. CNC je také činné v e‑commerce. V únoru spustilo novou službu, kdy k portálovému bazaru Mimibazar a srovnávačům cen typu HledejCeny přidalo Bazar.Blesk. Ten slouží jako klasická bazarová služba, prodávajícím navíc podle vydavatelství zajistí důvěryhodnost pod známou značkou i zviditelnění napříč celým portfoliem mediálního domu. Do portfolia CNC patří i internetová televize Mall.TV. Vydavatelství také stojí za projektem Sazka eLeague.

PSALI JSME
Světový den svobody tisku připomíná desítky zabitých zástupců médií na Ukrajině

Z pohledu přístupu k cílovým skupinám se mediální dům logicky soustřeďuje na shromažďování „first‑party“ dat. Přístup k cílovým skupinám shrnuje v bodech Tomáš Stránský, Co‑CEO Czech News Center: „Aktuálně implementujeme nové CRM řešení, máme postavený dedikovaný tým, převedli jsme správu printového předplatného in‑house, propojujeme předplatitelské kmeny v tisku i online, máme vlastní call centrum. Soustředíme se také na registrace online uživatelů, first party data a konverze do premia a pravidelné newslettery,“ říká Stránský.

Celý text si můžete přečíst v aktuálním čísle MAM č. 19.

Zavřít reklamu

Srovnávací rohlíková přestřelka pokračuje

Starší článek

Dezinformací přibývá, soudí tři čtvrtiny Čechů

Novější článek

Podobné zprávy

Kampaně

Červené ramínko od WMC Grey podporuje polské ženy a jejich právo volby

Agentura pro bono připravila komunikaci pro organizaci Cocia Czesia, která umožňuje polským ženám bezpečnou interrupci v Česku.
8. 8. 20228. 8. 2022
Kampaně

Data zdarma slibuje T-Mobile ve třech spotech od WPP

Agenturní tým Ticino ze skupiny WPP pro T-Mobile připravil 360 stupňovou kampaň, která poběží do konce léta.
8. 8. 20228. 8. 2022
Marketing

Koncept Bernard Pubu slaví deset let, pivovar otevře nové bary v Litvínově a Vyškově

První Bernard Pub otevřel před deseti lety v Jeseniově ulici v Praze. Síť franšízových podniků se od té doby postupně rozšiřuje, aktuálně jich je otevřeno…
5. 8. 20224. 8. 2022
Marketing

Správná edukace je v kryptu zásadní, říká Jan Kočenda z Trezoru

Poptávka značně narostla, Češi patří mezi krypto nadšence, říká šéf marketingu českého výrobce světoznámé hardwarové peněženky Trezor Jan Kočenda.
5. 8. 20225. 8. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Jan Hanuš míří z Mall Group šéfovat topenářskému startupu Woltair
Novou generální ředitelkou McDonald’s pro ČR a SR je Yuliya Badritdinova

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.