Foto: Wiki Commons

Češi o žurnalistiku stojí, ale platit za ni nechtějí

2. 5. 2022 12:05

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Asociace online vydavatelů zpracovala průzkum, z něhož vyplývá, že více než 91 procent respondentů považuje za nutné mít v Česku nezávislou žurnalistiku. Průzkum probíhal on-line formou s 2318 dotazovanými. Necelých 65 procent z nich za zpravodajství neplatí a nebylo by ochotno platit ani do budoucna.

„Ptáme se stále, jak je možné, že lidé předpokládají, že kvalitní informace mají mít k dispozici zdarma. Přitom nikoho ani nenapadne, že by ho měl zdarma učesat či ostříhat kadeřník. Bohužel tato představa vznikla v počátcích vstupu tradičních médií na internet, kdy média sama podcenila vývoj a nabízela obsah zdarma. Zároveň ale stále měla příjem z prodeje tištěných novin,“ shrnul předseda Asociace online vydavatelů Libor Matoušek. Podle něho není tento stav pro většinu tuzemských médií udržitelný.

Z průzkumu zároveň vyplynulo, že médiím v současné době důvěřuje pouze necelých 48 procent dotázaných respondentů. „Určitě je v mediální sféře řada problémů a důvody k nedůvěře jsou v některých případech oprávněné. Je to začarovaný kruh. Pokud médiím chybí peníze na rozvoj a mnohdy i na běžný provoz, lze těžko očekávat vysokou kvalitu, kritickou a investigativní žurnalistiku na lokální úrovni a podobně. Kombinace velmi nízké ochoty veřejnosti platit za zpravodajství a absence jakékoliv podpory médií formou grantů na národní úrovni způsobuje, že média často živoří a kvalitní investigativní novinařinu si zkrátka nemohou dovolit. Týká se to především lokálních médií,“ popisuje místopředsedkyně asociace Lucie Sýkorová.

PSALI JSME
Zpravodajská média potřebují podporu

Foto: Wiki Commons

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.