Foto: SCVR

ÚOHS zahájil správní řízení kvůli pražské vyhlášce omezující reklamní plachty

7. 4. 2022 11:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zahájil s pražským magistrátem správní řízení z důvodů porušení Zákona o ochraně hospodářské soutěže. Předmětem řízení je kontroverzní vyhláška, která má s účinností od 1.10.2021 odstranit některé reklamní plachty z velké části hlavního města.

Sdružení českých firem ve venkovní reklamně (SČVR) s vyhláškou nesouhlasí a obrátilo se se stížností na ÚOHS i Evropskou komisi. S novelou vyhlášky ve jménu boje proti „vizuálnímu smogu“ chtěl pražský magistrát od října minulého roku zakázat provozování reklamních plachet. SČVR ovšem tuto vyhlášku považuje za diskriminační.

Podle sdružení totiž zakazuje reklamní plachty v místech, kde k tomu není žádný ospravedlnitelný důvod, a současně na stejných místech ponechává bez další regulace ostatní reklamní plochy (billboardy, bigboardy). Na podnět SČVR se vyhláškou zabýval ÚOHS, který po důkladném šetření rozhodl o zahájení správního řízení s magistrátem hlavního města Prahy. Ve svém sdělení ÚOHS potvrzuje, že nashromáždil dostatečné množství podkladů a informací, jež zakládají důvodné podezření z porušení Zákona č. 143/2001 Sb. o ochraně hospodářské soutěže, a proto dne 29.3.2022 zahájil správní řízení ve věci možného porušení tohoto zákona, jehož účastníkem je hlavní město Praha.

„Zahájené řízení je potvrzením našeho dlouhodobého názoru, že jednáním magistrátu došlo k narušení zákonných pravidel hospodářské soutěže. Není možné zakázat jen jednu část reklamních ploch na úkor jiných,“ konstatuje Josef Soušek, předseda SČVR, které bojuje proti nespravedlivému jednání magistrátu.

Magistrát se na jedné straně všem snaží vnutit názor, jak bojuje proti „vizuálnímu smogu“, ale podle Souška se jedná jen o nárazové nekoncepční kroky, jako je tato diskriminační vyhláška regulující plachty. Na druhé straně chce instalovat nový městský mobiliář, v němž počítá s provozem CLV ploch v podobě LED obrazovek, který naopak přinese nárůst reklamy – tedy jak magistrát říká „vizuálního smogu“. Pro první krok opravdu koncepční, spravedlivé a zákonné regulace by měla být stanovena jasná specifikace, co vlastně znamená nadužívaný výraz „vizuální smog“.

Podnět šetří i Evropská komise

„Postup magistrátu je více než zvláštní. Vyhláškou tak zvýhodňují především sami sebe, jako vlastníka a provozovatele největší infrastruktury pro reklamu. I proto také z našeho podnětu tuto vyhlášku kromě ÚOHS šetří i Evropská komise. Podle evropských zákonů se domníváme, že vydaná vyhláška naplňuje podmínky nedovolené veřejné podpory. S Evropskou komisí jsme v úzkém kontaktu, nyní z jejich strany probíhá aktivní šetření a věříme, že závěry budou již brzy k dispozici,“ doplnil Josef Soušek.

Podle Souška zcela chybí komplexní přístup politiků k reklamě v Praze. „Nejsme proti regulaci reklamy, ale chceme takovou, která bude komplexní a podle zákonných pravidel. Bude zahrnovat všechny formáty venkovní reklamy bez ohledu na to, zda jsou plochy na soukromém či městském majetku,“ dodal Josef Soušek.

Foto: SCVR

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.