Foto: iStock

Obrat e-commerce kvůli válce a inflaci zpomalil tempo růstu

20. 4. 2022 09:04

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zatímco loňský první kvartál rostla e-commerce meziročně o 80 procent, letos je oproti loňsku o 25 procent nižší, vyplývá z eCommerce insideru nákupního rádce Heureka.cz.

Aktuální pokles obratu e-shopů o čtvrtinu v porovnání s prvním kvartálem 2021 stále znamená růst oproti přepandemickému období. Na vině meziročního poklesu je loňský lockdown a s tím spojený přesun nákupů lidí z kamenných prodejen na internet, nepřispěla ani společenská nálada a růst cen způsobený vysokou inflací.

Loňské první čtvrtletí rostla e-commerce meziročně o 80 procent a tak je podle Tomáše Bravermana, šéfa Heureka Group letošní meziroční pokles očekávaný. „Je potřeba zdůraznit, že s loňskou mimořádnou situací se letošní čísla nedají srovnávat. Meziroční pokles je mírnější, než byl loňský raketový růst a když se na trh podíváme z dlouhodobého hlediska, tak jsme stále výrazně nad úrovní předpandemického období. Lidé v e-shopech nakupovat nepřestali,“ vysvětluje Tomáš Braverman, CEO Heureka Group.

Válka a inflace zapříčinily propad nákupů o třetinu

Za meziročním poklesem stojí pokles velkých segmentů jako je například elektronika, velké spotřebiče, kuchyňská elektronika. „Letos obchodníci nabízeli nižší slevy během lednových výprodejů, lidé tento sortiment masivně kupovali na internetu loni a letos pro ně už byl otevřen kamenný svět,“ vysvětluje chování zákazníků na internetu Braverman. Do trendu významně promluvila kromě zdražování také situace na Ukrajině. „S vypuknutím válečného konfliktu vidíme v datech prakticky ze dne na den propad nákupů na internetu téměř o celou třetinu,“ dodává Braverman. 

Podobně vidí situaci na trhu také Jan Vetyška, výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci: „Letošní první čtvrtletí potvrzuje náš předpoklad ze začátku roku. Srovnáváme období, která v podstatě lze srovnat jen těžko. Zatímco v loňském roce přinesl tvrdý lockdown dramatický růst on-line prodejů, letos porovnáváme „běžný“ kvartál ovlivněný ještě geopolitickými vlivy a inflací s touto mimořádnou loňskou situací. Z našeho pohledu je důležité, že česká e-commerce vykazuje růst oproti předcovidovým obdobím. Nebýt covidu, nynější hodnoty by odpovídaly předchozímu růstu v rozmezí 10–15 procent ročně.“

Výhled na další kvartály už je podle Tomáše Braverman optimističtější. „Vývoj trhu samozřejmě bude záviset na vývoji situace na Ukrajině. Online nákupy vloni akcelerovaly závratným tempem a mírné zpomalení je tedy na místě. Nicméně vlivem lockdownu se dynamika internetu neskutečně zrychlila a z toho bude těžit i letošní sezóna. Důležité bude srovnání s nelockdownovým obdobím druhého kvartálu 2021,“ dodává Braverman.  

Roste hobby a dům a zahrada, lidé na internetu řeší úsporu energie

Meziročně roste například segment s parfémy, který v loňském roce vlivem koronakrize významně poklesl, oproti loňsku se na internetu daří také prodejům topení, krbů, kamen nebo paliva, což jsou produkty, jejich prodej v e-shopech nakopla energetická krize. Obecně pak roste hobby sortiment, který se lidé loni naučili nakupovat online během lockdownu. Právě hobby, chuť odpočívat během činností, které nás naplňují a potřeba relaxovat podle Tomáše Bravermana podpoří online nákupy následujícího kvartálu. „Vývoj trhu samozřejmě bude záviset na tom, jak se bude vyvíjet situace na Ukrajině. Určitě se ale bude nakupovat vybavení pro dům a zahradu, nábytek, hobby a samozřejmě sportovní vybavení. Lidé budou hledat prostor, jak dobíjet baterky,“ doplňuje šéf Heureka Group.

Průměrná hodnota objednávky činila 1 390 korun

V průměru jsme za jednu objednávku na internetu, uskutečněnou v prvním letošním čtvrtletí, utratili 1 390 korun. „To je ve srovnání s loňským prvním kvartálem o 150 korun respektive 12 procent více,“ říká Tomáš Braverman a pokračuje: „Loňský pokles průměrné hodnoty ovlivnily zavřené kamenné obchody. Lidé museli na internetu nakupovat častěji, a i méně nákladné věci pro běžnou denní spotřebu, což průměrnou hodnotu snížilo. Řekl bych, že tento kvartál se objednávka už přiblížila dlouhodobé hodnotě.“ Pravdou ale je, že například během vánoční sezóny bývá objednávka vyšší, protože lidé utrácí více peněz za nákup vánočních dárků.

Co si stále drží vysoká čísla a standard, je kvalita českých e-shopů. Ta je i po vypjatém a náročném období vysoká. Míra spokojenosti s e-shopy byla v prvním kvartále letošního roku stejná (95,4 %). „Tato metrika ukazuje spokojenost zákazníků se službami českých e-shopů. Svoji kvalitu si čeští online obchodníci drží dlouhodobě na velmi vysoké úrovni,“ říká Tomáš Braverman. 

Foto: iStock

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.