Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Extra

EXTRA o polygrafii: Turbulentní doba přeje připraveným

Pavel Hejkrlík26. 4. 202227. 4. 2022

Digitalizace, růst spotřeby papíru i jeho ceny a prodloužení dodávek ovlivňují segment polygrafie.

Polygrafický průmysl byl covidem citelně zasažen, v druhé polovině loňského roku došlo sice k nárůstu poptávky, který stále trvá, ale na předpandemická čísla sektor zatím nenavázal. Aktuálně do něj výrazně promlouvají především rostoucí ceny vstupů podobě energií, materiálů, ale i dopravy a delší dodací lhůty. Celková spotřeba papírů, kartonů a lepenek v ČR byla loni rekordní, dosáhla přes 1,6 milionu tun, meziročně šlo o zvýšení o 12 procent. Ale například v případě novinového papíru, u nějž má spotřeba dlouhodobě nejvíce klesající tendenci, loni činila jenom 60 388 tun oproti situaci před 15 lety, kdy se ho v Česku spotřebovalo 2,5 krát více.

Nicméně v rámci jednotlivých segmentů panovaly rozdíly. Velmi dobře si vedly tiskárny zaměřené na potravinářský průmysl a etikety. Naopak některé materiály nejsou podle lidí z oboru téměř vůbec. Například recyklovaný papír se hodně stahuje do Asie. Ztráty podle ředitelky veletrhu Reklama Polygraf Obaly Jany Nosálové Kálalové zaznamenal i trh komerčních tiskovin. „Hodně formulářů, informačních bulletinů a manuálů migrovalo rovněž do online prostředí. Například u velkoformátového tisku nastal pokles poptávky po POP a POS, protože se zastavil provoz mnoha obchodů, restaurací a hotelů,“ říká Nosálová Kálalová.

Zatímco během pandemie byla klasická tištěná komunikace často utlumena, vlivem boomu e-commerce a následné dopravy zboží vzrostla spotřeba kartonáže a obalových produktů. „Silná byla také poptávka po materiálech vhodných pro styk s potravinami. Na začátku pandemie, kdy se mohutně rozšiřovala ochranná opatření, chybělo velmi rychle plexisklo a různá podlahová grafika,“ uvádí generální ředitel společnosti Igepa Petr Breburda, podle něhož velká poptávka vychází z postcovidového oživení a změn v distribučním řetězci. Nárůst byl enormní zejména v druhé polovině loňského z roku a z toho pramení také aktuální nedostatek a dlouhé dodací termíny.

Růst cen vstupů žene ceny opakovaně vzhůru

Hráče v oboru trápí zejména rychlý růst cen a prodloužení dodávek z dříve běžných tří týdnů klidně na pět až šest měsíců. „Situace v papírenském průmyslu je katastrofální. Termíny dodávek jsou nejisté a ceny se mění směrem nahoru skoro každých čtrnáct dní. O návratu do doby před covidem se mluvit nedá. Zaměřovali jsme se hlavně na to, abychom přežili. Mnohým kolegům se to nepovedlo a své tiskárny zavřeli,“ popisuje realitu jednatel tiskárny Uniprint Miroslav Kopecký. Navýšení cen, vinou zdražení papíru a energií, podle něj proběhlo již koncem minulého roku. „V lednu nám k nasmlouvaným cenám přidaly papírny ještě energetický příplatek 200 euro za tunu. Od té doby bylo opětovně již třikrát zdraženo,“ říká Kopecký s tím, že je nutné zvládnout růst vstupů i tlak na mzdy kvůli vysoké inflaci.

Nový fenomén energetických a palivových příplatků potvrzuje také Vladimír Dostál. „Významně se změnila kultura prostředí. Vztahy mezi dodavatelem a odběratelem byly ovlivněny nízkou nabídkou a vysokou poptávkou. V loňském roce to dokonce vyústilo až v krácení některých dodávek papíru. Dříve jsme se spoléhali, že termíny a ceny vstupních komodit byly téměř fixní a bez velkých výkyvů. Dnes je situace opačná, je velká dynamika veškerých vstupů, což je následně nutné implementovat do celé kalkulační cenotvorby,“ tvrdí Dostál.

Růst cen vstupů je patrný v celém segmentu. „Zdražují se obaly, materiály pro vizuální komunikaci a signmaking. Cena papíru vzrostla na dvojnásobek během devíti měsíců. Naše distribuční prodejní ceny upravujeme podle výrobců. Tento jev je platný pro všechny na trhu a v podstatě z něho nyní není úniku,“ říká Breburda. Určitým rizikem podle něj může být, že pro některé zadavatele je konečná cena tiskové zakázky už tak vysoká, že budou uvažovat o přechodu k online komunikaci či zcela ukončí využívání tištěné verze své zakázky.

„Poptávka v současné době převyšuje kapacity, protože během pandemie byly omezeny a silný nárůst poptávky od léta loňského roku je udržuje naplněné. Neočekáváme, že se trh vrátí na úroveň před covidem. Není to možné kvůli nedostatku kapacit a strukturálnímu poklesu poptávky. Zpoždění jsou nevyhnutelná, protože dostupnost kamionů je omezená. Ceny v papírenském průmyslu jsou upravovány podle aktuálních nárůstů nákladů v logistice, energiích a surovinách,“ tvrdí Alexandr Kuklovský, sales manager české pobočky papírenské společnosti Sappi.

Také podle něj některé tištěné projekty zcela zmizely do virtuálního světa, ale některé tištěné segmenty jako knihy nebo hobby a dětské časopisy posilují. Podle Dostála jsou v oblasti rotačních papírů stabilní dodávky, oproti tomu v archovém tisku je firma nucena klientům nabízet alternativní gramáže, jelikož velkoobchodní sklady nemají takovou nabídku a skladovou zásobu. „V podstatě z trhu zmizel operativní nákup papíru, proto musíme efektivně využívat vlastní kapacity a pečlivě plánovat každý nákup a jeho dodávku,“ říká Dostál podle něhož bude v blízké době na trhu významným faktorem také ekologie provozů. Covid také v mnoha ohledech urychlil proces digitalizace.

„Pandemie způsobila, že elektronický obchod a širší využití web-to-print řešení jsou nejdůležitějšími investicemi tiskařů. Do roku 2030 se online specifikace a objednávání stanou normou. Čeká nás tedy svět nových prodejních kanálů. Tiskaři se budou muset vypořádat s aplikacemi pro nabídku služeb, stejně jako taxikáři s platformami Uber či Bolt. Loajalita zákazníka se velmi sníží a důraz bude kladen na služby,“ tvrdí Nosálová Kálalová.

Ve dnech 3. a 5. května se na výstavišti PVA Expo Praha v pražských Letňanech po tříleté odmlce zaviněné covidem uskuteční 27. ročník veletrhu Reklama Polygraf Obaly. Zaměřený je na technologie a materiály pro výrobu reklamy, signmaking, polygrafii, POP/POS, dárkové předměty a další služby. Na letošní ročník veletrhu je přihlášeno zhruba 150 vystavovatelů, představí se na něm největší hráči tuzemského trhu, ale také vystavovatelé ze zahraničí. 

Zavřít reklamu

Podívejte se, kdo má nejvíce šancí na The One Show

Starší článek

Jsme fullservisová agentura

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News

Martina Říhová, výkonná ředitelka společnosti Active Radio, kam patří například Evropa 2, nově řídí i spřízněnou společnost CMI News. Tu doposud vedl…
27. 5. 202227. 5. 2022
Média

Knowlimits se stává největší agenturou na trhu

Lokální agentura Knowlimits se na základě žebříčku velikosti klientského portfolia stává nejsilnější mediální agenturou v Česku. Pařížský institut RECMA,…
26. 5. 202226. 5. 2022
Marketing

Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures

Společnost Everli, přední evropské online tržiště s potravinami, získala další finanční prostředky ve výši přes půl miliardy korun pod vedením nového…
26. 5. 202226. 5. 2022
Kampaně

Tatra chce nabrat 500 lidí, spouští náborovou kampaň

Kopřivnická automobilka řeší nedostatek pracovní síly. Pro velkou kampaň vytvořila nový web, zapojí sociální sítě, billboardy i regionální tisk a rozhlas.
26. 5. 202226. 5. 2022
Reklama
Forum Media banner 300x250
ČEZ vize banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek
BigBoard rozšiřuje online aktivity, společnost posílí Ferdinand Kraus z O2

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.