Zástupci Rady EU, EP a EK se dohodli na nařízení o digitálních trzích

25. 3. 2022 13:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Představitelé Rady Evropské unie, Evropského parlamentu a Evropské komise se včera v rámci takzvaného trialogu dohodli na předběžném textu nařízení o digitálních trzích Digital Markets Act (DMA).

Cílem nařízení o digitálních trzích je zajistit, aby velké online platformy dodržovaly férová a nediskriminační pravidla, což by mělo být ku prospěchu spotřebitelů i uživatelů z řad podniků, tedy i inovátorů a startupů. Jde o novou regulaci digitálního odvětví, jejímž cílem je reagovat na specifika této oblasti, především na skutečnost, že velké online platformy, jež nařízení označuje jako strážce (gatekeepers), jsou zároveň těmi, kteří určují na těchto trzích pravidla hry.

Praktiky strážců v podobě zvýhodňování vlastních služeb, ztěžování přístupu konkurenčních firem k zákazníkům, stanovování neférových podmínek na tržištích aplikací (app store) či znemožňování stáhnout aplikaci z jiného zdroje než z tržiště mohou zpomalovat zavádění inovativních služeb a konkurenčních řešení.

Hlavním vymahatelem nařízení DMA bude Evropská komise ve spolupráci s orgány členských států. Za porušení stanovených pravidel hrozí strážcům pokuty až do výše deseti procent z celosvětového obratu, případně až 20 procent při opakovaném porušení. Komise bude moci rovněž uložit nejrůznější povinnosti a zákazy, včetně zákazu uskutečnit fúzi v dané oblasti. Komise rovněž může provádět tržní šetření, aby povinnosti strážců byly přizpůsobeny aktuálnímu vývoji digitálních trhů.

Po včerejší politické dohodě nyní nařízení projde formálním schválením v Radě i v Evropském parlamentu. Účinnosti nabude šest měsíců po schválení.  

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení