Foto: iStock

Další značky končí s Ruskem. Kdo zůstává, sklízí kritiku

5. 3. 2022 12:03

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Samsung zastavil dodávky, Zara zavřela obchody, PayPal stopnul služby. Spekuluje se o Coca-Cole a Danone. Zatím zůstávají třeba Pepsi, KFC, McDonald’s či Burger King, sílí hlasy po jejich bojkotu. Podlehnou tlaku veřejnosti?

V článku se dočtete:

  • Mastercard a Visa odříznou Rusko
  • Shell prý věnuje zisky z ruské ropy na pomoc Ukrajině
  • Puma po zastavení dodávek zavřela i obchody
  • Prada se přidala
  • Samsung v Rusku skončil
  • Spekulace o Coca-Cola a Danone
  • Výzvy po bojkotu Coca-Coly, Pepsi, KFC, McDonald’s či Burger King
  • JTI prodává dál
  • Inditex se Zarou pozastavil prodeje
  • PayPal zastavuje služby
  • Microsoft nedodává a brání kyberprostor
  • Nevídaný exodus značek

Kvůli konfliktu na Ukrajině mnoho globálních značek odchází z ruského trhu nebo tam dočasně zastavují svůj byznys. Některé tak činí z důvodu symbolické podpory Ukrajině či protestu proti Rusku, jiné kvůli stále komplikovanějším a zpřísňujícím se sankcím uvalených na Rusko, nebo prostě proto, že pokračující byznys v aktuální chvíli nedává ekonomický smysl.

Situaci sledujeme a článek průběžně aktualizujeme.

Mastercard a Visa odříznou Rusko

Platební systémy Mastercard a Visa během soboty 5. března oznámily, že pozastaví fungování v Rusku.

Visa během několika dní postupně znemožní v Rusku vydaným kartám fungování v zahraničí, stejně tak jako fungování zahraničních karet v zemi, jejíž vláda rozpoutala válku na Ukrajině.

Mastercard oznámil, že pozastaví fungování své platební sítě v Rusku, žádné v zemi vydané karty jí nebudou podporovány. V zahraničí vydané karty pak nebudou fungovat v ruských obchodech ani bankomatech.

Obě společnosti už před tím ukončily podporu pro ruské finanční instituce v souladu se sankcemi uvalenými na Rusko.

V roce 2020 připadalo na platební systémy Visa a Mastercard 74 procent transakcí v Rusku. V případě Visa představují tržby z Ruska zhruba milion dolarů, tedy čtyři procenta z celkových globálních tržeb.

Ruská Sberbank podle agentury TASS na oznámení reagovala tím, že rozhodnutí společností neovlivní fungování karet přímo v zemi, protože tam transakce zpracovává Národní platební karetní systém. Uvedla to agentura Reuters.

Shell prý věnuje zisky z ruské ropy na pomoc Ukrajině

Pohoršení vyvolalo zjištění, že nizozemská ropná společnost Shell nakoupila v pátek 5. března za rekordně nízkou cenu ropu z ruského tankeru. Krátce po té, co obchod v sobotu na twitteru kritizoval ukrajinský ministr Dmytro Kuleba, vydal Shell prohlášení, že veškeré zisky z prodeje ruské ropy společnost umístí do speciálního fondu, který s neziskovými organizacemi rozdělí na pomoc Ukrajině.

Shell už dříve uvedl, že kvůli invazi na Ukrajinu ukončí své aktivity v Rusku. Oznámení přišlo v úterý 1. března, den po té, co obdobný krok oznámila britská BP. Uvedla mimo jiné, že se zbaví podílu v ruské ropné společnosti Rosněfť, v němž dosud držela 19,75 procenta akcií. Pro firmu to může představovat náklady ve výši 25 miliard dolarů.

Odchod z Ruska oznámily i další podobné společnosti, jako třeba norská Equinor a americká Exxon Mobil.

Francouzská TotalEnergies prozatím oznámila, že už nebude financovat nové projekty v Rusku, stávajících aktivit v zemi se ale nevzdává.

Puma po zastavení dodávek zavřela i obchody

V sobotu 5. března německý výrobce sportovního oblečení Puma oznámil dočasné uzavření svých obchodů v zemi. Už pár dní předtím společnost zastavila dodávky zboží do provozoven, kterých je v zemi zhruba stovka.

Podle informací agentury AFP představují tržby z Ruska méně než čtyři procenta z celkových globálních tržeb, které se blíží částce 6,8 miliardy eur.

Prada se přidala

Obchody v Rusku rovněž v sobotu dočasně uzavřela značka Prada. Přidala se tak k dalším luxusním brandům, kteří se rozhodli k podobnému kroku. „Staráme se především o naše kolegy a jejich rodiny, kterých se dotkla tragédie na Ukrajině, budeme je podporovat i nadále,“ uvedla společnost podle agentury Reuters.

Samsung zastavil dodávky

Výrobce elektroniky Samsung je další z globálních značek, která zastavila dodávky do Ruska kvůli invazi Putinových vojsk na Ukrajinu. Společnost to oznámila v sobotu 5. března, krok zdůvodnila „aktuálním geopolitickým vývojem“.

„Pokračujeme v aktivním monitorování této komplexní situace, abychom se mohli rozhodnout pro další kroky,“ uvedl Samsung v prohlášení, které cituje agentura Reuters.

Společnost rovněž darovala šest milionů dolarů, včetně výrobků v celkové hodnotě jednoho milionu, na humanitární pomoc v regionu a pro uprchlíky.

Samsung je největším prodejcem smartphonů v Rusku, v posledním čtvrtletí loňského roku představoval jeho podíl na trhu 30 procent, za ním byly značky Xiaomi (23 procent) a Apple (13 procent).

Apple už své prodeje v Rusku zastavil v úterý 1. března. Společnost také v zemi zastavila službu Apple Pay (nefunguje tam ani Google Pay) a omezila ruská státní média v zahraničí.

Spekulace o Coca-Cola a Danone

Na internetu se objevily zvěsti, že z ruského trhu odchází i Danone a Coca-Cola. Napsal o tom například indický zpravodajský server Republic World, který je nyní hojně citovaný na sociálních sítích. Oficiální potvrzení od společností ale zatím není.

Na dotaz MAMu ze sobotního poledne, jestli Coca-Cola odchází z ruského trhu dosud šéfka pro komunikaci a veřejné záležitosti Coca-Cola v Česku Veronika Němcová nereagovala.

Výzvy po bojkotu Coca-Coly, Pepsi, KFC, McDonald’s či Burger King

Coca-Cola se k situaci zatím naposledy vyjádřila 3. března s tím, že dění „sleduje s těžkým srdcem“ a doufá v „mír v regionu“. Společně se stáčírnou Coca-Cola HBC obě globální firmy věnovaly jeden milion eur Červenému kříži na Ukrajině a dalších 550 tisíc eur na podporu uprchlíků z Ukrajiny v Rumunsku, Maďarsku, Polsku a na Slovensku. Coca-Cola HBC rovněž dočasně zastavila stáčení do lahví v Kyjevě.

Tlak na značku, aby svůj byznys v Rusku zastavila zatím sílí. Podle zprávy citované The Kyiv Independent na Ukrajině přestaly tři maloobchodní řetězce prodávat produkty Coca-Cola na protest proti pokračujícím obchodům v Rusku.

Stejně tak sílí globální volání po bojkotech značek, které pokračují v prodejích na ruském trhu. Vedle koncernu Coca-Cola jde i o konkurenční skupinu PepsiCo, ale také KFC, McDonald’s, Burger King či Starbucks. Poslední jmenovaný nedávno uvedl, že na humanitární účely věnuje licenční poplatky od partnera, který v Rusku provozuje jejich pobočky.
Hashtag #boycott doplněný jejich názvy je trendem nejen na twitteru. Výzvy se scházejí i pod posledními tweety firem – například společnost Coca-Cola ve videu z 22. února říká: „Každý den je plný rozhodnutí“. Obzvlášť ironické odpovědi se scházejí u tweetu McDonald’s z 23. února, v němž vyzývá: „Uhodněte, co je moje oblíbená objednávka.“

JTI prodává dál

Japonská tabáková společnost JTI, pod níž spadají značky jako Winston, Camel či LD odmítla zastavení obchodů s Ruskem. Její ředitel podle platformy Nexta uvedl, že JTI je „neutrální a apolitická“.

Inditex se Zarou pozastavil prodeje

Obchody svých značek v Rusku zavřel a prodeje pozastavil i španělský koncern Inditex, pod který spadají oděvní značky jako Zara.

Inditex to podle agentury Reuters uvedl v oznámení španělským regulátorům trhu. Skupina má v Rusku 502 obchodů a trh odpovídá za 8,5 procenta jejich zisku před zdaněním a odečtením úroků.

Rozhodnutí se týká i online prodejů.

PayPal zastavuje služby

V sobotu 5. března ukončila své služby v Rusku i platební platforma PayPal. Podle mluvčího jen po nějakou dobu umožní výběry podle předepsaných zákonů a regulací.

„S ohledem na aktuální události zastavujeme služby PayPal v Rusku. Naše společnost spolu s mezinárodní komunitou odsuzuje ruskou vojenskou agresi na Ukrajině,“ uvedl prezident a CEO společnosti Dan Schulman.

PayPal dosud uživatelům v Rusku umožňoval jen přeshraniční transakce už ve středu 2. března přestal přijímat nové uživatele z Ruska. Firma též podle svého vyjádření pomohla vybrat přes 150 milionů dolarů pro neziskové organizace, které pomáhají řešit dopady situace na Ukrajině.

Microsoft nedodává a brání kyberprostor

V pátek 4. března zastavil nové prodeje v Rusku i technologický gigant Microsoft a zastavuje služby, jichž se dotýkají sankce. Společnost také spolupracuje s vládami USA, Velké Británie a Evropské Unie, což se týká i možné pomoci v regionu zasaženém invazí

„Proaktivně spolupracujeme s odborníky na kyberbezpečnost na Ukrajině, jimž pomáháme bránit se před ruskými útoky, včetně nedávného kyberútoku na největší ukrajinská média,“ uvedla společnost v prohlášení.

Nevídaný exodus značek

Kvůli konfliktu na Ukrajině dosud nevídané množství globálních značek odchází z ruského trhu nebo tam dočasně zastavují svůj byznys. „Co se teď děje, jak značky Rusko opouštějí, je bezprecedentní,“ uvedla například americký Forbes Stephanie Petrella, analytička společnosti Greenmantle, která se zabývá makroekonomickým a geopolitickým poradenstvím.

Byznys v Rusku zavřely i WPP a Accenture
WPP v Rusku končí

Například švédská nábytkářská Ikea se rozhodla pozastavit všechny své aktivity v Rusku i v Bělorusku. Oznámila to ve čtvrtek 3. března agentura AFP. Opatření se dotkne téměř patnácti tisíc zaměstnanců, sedmnácti obchodů a tří výrobních závodů.

V pátek 4. března zastavila prodeje produktů i služby společnost Adobe. Uvedla také, že už před tím omezovala služby podle sankcí. K tomu ale též znepřístupnila své cloudové služby ruským státem kontrolovaným médiím. Přes svou nadaci společnost přispěla více než jedním milionem eur na pomoc Ukrajině i uprchlíkům.

Rovněž v pátek ukončila prodej her a obsahu v Rusku a Bělorusku herní společnost Electronic Arts, včetně virtuálních měn. Nákupy byly znemožněny na platformě Origin, EA App i v obchodech přímo ve hrách. „Rovněž pracujeme s partnerskými platformami na tom, aby regionu přestaly prodávat naše tituly i nový herní obsah,“ dodala společnost v prohlášení.

We are also working with our platform partners to remove our titles from their stores and stop the sale of new in-game content in the region.

Prodej v Rusku zastavily i další, například švédský oděvní řetězec H&M či britští internetoví prodejci módy AsosBoohoo. Rovněž Nike uzavřel obchody v zemi i nákupy prostřednictvím e-shopu a aplikace. Obchody dočasně uzavřely i luxusní značky jako Hermès a LVMH.

Výrobu v Rusku zastavila také firma Volkswagen a Škoda. Vozy nebude do země ani vyvážet. Přerušení prodeje oznámily také některé americké společnosti, včetně Fordu či Harley-Davidson.

Toyota či Renault uzavřely výrobu v Rusku, zdůvodnili to ale problémy s logistickou či dodavatelskými řetězci.

DisneyWarnerMedia nebudou v ruských kinech uvádět své novinky.

I český Plzeňský Prazdroj uvedl, že nebude přijímat objednávky z Ruska ani Běloruska, do Ruska nedodává ani Budvar.

Výrobci letadel Boeing a Airbus ve středu 2. března přestali do Ruska dodávat součástky a zastavili podpůrné služby pro ruské aerolinky.

Airbnb zastavila své služby v Rusku a Bělorusku. Společnost také uvedla, že její charitativní odnož nabídne ubytování až sto tisícům uprchlíků. Služby v Rusku už nenabízí ani server Booking.com.

Společnost Dell pozastavila prodeje v Rusku i na Ukrajině.

Aktualizováno v sobotu 5. března v 19:15 o JTI, Pumu, Adobe a Electronic Arts a Prada.

Foto: iStock

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Jakub Křešnička

O ekonomice píše přes deset let, prošel redakcemi týdeníků Ekonom, Euro a Týden, kde byl mimo jiné zodpovědný za každoroční speciál 111 nejbohatších Čechů a Slováků. Do Marketing & Media nastoupil s prvním lockdownem a věnuje se převážně kreativitě, reklamě, agenturám či B2B.

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.