Foto: Pxhere

Boj proti dezinformacím nabírá obrátky

7. 3. 2022 14:03

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Blokace několika dezinformačních webů značí výraznou změnu. Přichází začátek eliminace ruských trollů?

Po letech, kdy se tuzemská dezinformační scéna celkem nerušeně vyvíjela a na české uživatele v online prostoru cílily narativy poplatné ruskému výkladu světa, došlo vlivem ruské invaze a vojenské okupace Ukrajiny během pouhého týdne k zásadnímu posunu. Vláda vyzvala všechny relevantní subjekty, aby přijaly opatření, která povedou k zamezení šíření nepravdivých a zavádějících informací v kybernetickém prostoru sloužící k manipulování obyvatelstva směrem k ospravedlnění a schvalování aktuální ruské vojenské agrese.

Sdružení CZ.NIC, spravující v Česku internetové domény, zablokovalo weby šířící dezinformace spojené s rusko­‑ukrajinským konfliktem. „Po intenzivních konzultacích s bezpečnostními složkami státu a na základě doporučení Vlády ČR blokuje sdružení CZ.NIC vybrané dezinformační weby, které ohrožují naši národní bezpečnost. Tento zcela mimořádný krok je reakcí na vojenský útok armády Ruské federace proti svrchované Ukrajině a na dezinformační kampaň, která ho provázela a stále provází,“ uvedlo sdružení. Zablokovány byly v pátek 25. února, den po rozpoutání invaze, jde o dezinformační weby Aeronet.cz, Protiproud.cz, Ceskobezcenzury.cz, Voxpopuliblog.cz, Prvnizpravy.cz, Czechfreepress.cz, Exanpro.cz a Skrytapravda.cz. Server protiproud.cz například provozoval bývalý mluvčí Václava Klause a bývalý zástupce vedoucího Kanceláře prezidenta republiky Petr Hájek.

„Sdružení použilo článek 17.1 pravidel registrace, který se vztahuje k blokování mimo jiné takových jmen domén, jež jsou využívány způsobem, kdy dochází k ohrožení národní či mezinárodní počítačové bezpečnosti. Podle našeho právního názoru využití domén v hybridní válce splňuje podmínky pro jejich blokaci,“ uvedl Ondřej Filip, výkonný ředitel sdružení CZ.NIC. V tuto chvíli je oněch osm domén, na nichž jsou provozovány dezinformační weby, vyřazeno z DNS a jsou nedostupné. CZ.NIC bude dále reagovat podle vývoje situace. Není přitom jasné, kdo přesně o blokaci rozhodl a na základě jakého klíče.

„Spolu s tím ale začala i diskuze o právních aspektech zablokování, sám premiér se vyjádřil o tom, že tento krok je na hraně. Já osobně blokování webů považuji za krajní řešení, kdy s ohledem na vážnost situace nebylo řešení jiné,“ říká Tomáš Kolomazník z Centra pro bezpečnostní analýzy a prevenci (CBAP). Největší český internetový vyhledávač Seznam dezinformační weby označuje oznámením, že šíří konspirační nebo sporný obsah. Ruské televize napojené na stát už od předminulého týdne blokují čeští operátoři. Minulý týden v úterý pak mobilní operátoři zablokovali stránky registrované v zahraničí. Konkrétně cz.sputniknews.com, Cz24.news, Nwoo.org, Slovanskenebe.com, Svobodnenoviny.eu a Zvedavec.org. Tyto aktivity na potírání dezinformací ale přinesly rychlý efekt. Podle občanského hnutí Čeští elfové klesla návštěvnost dezinformačních webů po zablokování adres s koncovkou .cz na méně než polovinu. Ovšem faktem je, že si provozovatelé obratem udělají doménu s jinou koncovkou, na kterou je blokace krátká.

Od covidu rychle k Rusku

Už loni byla u nás přijata Národní strategie pro to, jak čelit hybridnímu působení a následně i akční plán, který je v gesci Ministerstva obrany a tuto agendu významně posouvá dopředu. Vláda hodlá podle premiéra Petra Fialy co nejdříve v řádů dnů či týdnů obsadit funkci zmocněnce pro média a boj proti dezinformacím. Jeho úkolem bude důslednější a razantnější boj proti dezinformacím díky lepší koordinaci této činnosti na jednotlivých ministerstvech. Ministr vnitra Vít Rakušan po jednání krizového štábu ministerstva vnitra uvedl, že se úřady zabývají posuny na dezinformačních platformách. Dezinformační weby podle něj výrazně zesílily aktivitu v Česku a pro úřady bude výzvou si s tím poradit. „Jsme připraveni se v těchto oblastech chovat ofenzivně a jednoznačně,“ uvedl.

Podle Tomáše Kolomazníka z Centra pro bezpečnostní analýzy a prevenci (CBAP) došlo v posledních týdnech v dezinformačním prostoru k významnému odklonu od covidových témat na témata spojená se zahraniční politikou a postoji k ruské invazi na Ukrajinu. Hlavní narativy jsou zejména legalizace útoku, genocida na Donbasu, fašistické tendence na Ukrajině, Rusko cítí hrozbu a Západ je vinen za tuto situaci, kdy eskaluje napětí dodávkami výzbroje pro Ukrajinu. „Dezinformační weby v ČR se ale dostaly do svízelné situace, protože okupace je pro české občany stále velmi citlivé téma a konotuje s rokem 1968. Zároveň dochází ke sjednocení české politické scény, a z tohoto důvodu i klesá politická odezva a podpora,“ říká Kolomazník. Dalším faktorem je podle něj relativní oslabení ruských informačních a psychologických operací v ČR. „Ruský dezinformační aparát musí v současné době vyvíjet větší globální úsilí, proto se českému prostoru tolik nemůže věnovat, jak tomu bylo například u kauzy Vrbětic,“ tvrdí Kolomazník. Problematika dezinformací se dlouhodobě řeší na úrovni EU, konkrétně se jedná o Akt o digitálních službách. Podle Kolomazníka by téma dezinformací mohlo být klíčovou prioritou našeho předsednictví EU ve druhé polovině tohoto roku a mohli bychom tak zmiňovanou legislativu dále posunout.

Sledované hlavní kanály proruské dezinformační propagandy lze rozdělit do tří obvyklých kategorií: dezinformační weby, řetězové maily, sociální sítě (skupiny a diskuze). Hlavní cíle ruské dezinformační kampaně podle Českých elfů jsou oslabení české podpory Ukrajiny v konfliktu (odvrácení se od Ukrajiny), dále nedůvěra k vlastnímu prozápadnímu ukotvení ČR (odvrácení se od NATO a EU) a nedůvěra ve vlastní národní reprezentaci vedoucí k odvrácení se od českých autorit, od českých institucí, od hlavních informačních médií.

Více se k tématu se dočtete v aktuálním vydání Marketing & Media, které vyšlo v pondělí 7. března 2022.

Foto: Pxhere

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.