Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: iStock
Marketing

Aby dirigování spolupráce nebolelo

Jakub Křešnička23. 2. 202224. 2. 2022

Když má zadavatel více agentur z různých sítí, je opravdu těžké vše ukočírovat. Každá by to chtěla řídit, ale karty si neukážou

Orchestrace spolupráce mezi zadavateli a agenturami dlouhodobě není nic jednoduchého. Každá strana má trochu jiná očekávání, která si leckdy sdělují tak, že si vzájemně ne úplně rozumějí. S tím, jak se rozšiřují komunikační kanály, možnosti personalizace a do „hry“ vstupuje u jednoho zadavatele více agentur, je situace ještě komplikovanější. Někdy nepomůže ani to, když se jedna z agentur „povýší“ do role takzvané leading agentury. „Neustále pak řešíte, že nějaká další agentura odevzdala něco pozdě, vy s tím nemůžete dál pracovat, dochází k bojkotům. Můžete si stěžovat u klienta, ale vlastně se to vyřešit nedá,“ tak situaci pro MAM přiblížil zdroj z agentury už před dvěma lety (viz MAM 12/2020). A od té doby se toho mnoho nezměnilo.

„Orchestrace spolupráce agentur je jednou z největších bolestí, jakou registrujeme a u některých spoluprací zažíváme,“ uvádí například Magdaléna Křížová výkonná ředitelka pražské agentury Triad Advertising.

V čem podle ní bývá problém? V tom, že klienti mají jinou agenturu na každou položku v rozpočtu nebo rovnou na každý projekt. „Výsledkem této divočiny je velmi složitá komunikace, v podstatě se stále někdo mění a ‚onboarduje‘ a výsledkem je kampaň a komunikace značky, ve které si její části spolu navzájem ‚nepovídají‘,“ říká.

Problém začátků

Podle výkonné ředitelky Dentsu X Pavly Hajnové je hlavní bariérou, když není jasně nastavená spolupráce všech agentur hned na začátku. „Tedy od společného ‚briefování‘, prezentace návrhů i vyhodnocování komunikačních aktivit,“ říká Hajnová s tím, že i takový problém je řešitelný. „Jen je potřeba více času a energie na synchronizaci,“ dodává.

Problém ale umí být už při „briefování“, což se rozhodně netýká jen Česka. Upozornila na to nedávná studie Better Briefs, podle níž to působí, jako by zadavatelé a experti z agentur byli z jiných světů. I když mají pocit, že vše dělají dobře, vzájemně si nerozumějí. Kvůli špatným zadáním se dle studie utrácí zbytečně až třetina marketingových rozpočtů a kvůli „rebriefování“ se mrhá časem na obou stranách, kde zároveň roste frustrace.

Studie ukázala, že devět z deseti marketérů i zaměstnanců agentur považuje dobře napsaný brief za stěžejní a zároveň nejvíce opomíjený nástroj pro tvorbu dobrých projektů. K paradoxu dochází už kvůli tomu, že si 80 procent marketérů myslí, že umí sestavit dobré zadání, ale souhlasí s tím jen deset procent agenturních kreativců.

„Naše výsledky ukazují smutnou realitu panující v našem oboru. Agentury a marketingová oddělení spolu potřebují lépe komunikovat,“ uvedli Matt Davies a Pieter­‑Paul von Weiler, spoluzakladatelé projektu Better Briefs (více viz MAM 45/2021).

Supermuži a superženy

Většina českých zadavatelů si orchestraci agentur nechává pod sebou. Má to tak druhý největší inzerent loňského roku, který podle dat Nielsen Admosphere v ceníkových cenách utratil za reklamu přes dvě miliardy korun — Kaufland. Obdobně funguje Datart ze skupiny HP Tronic či tuzemský Unilever. „Naší největší agenturou je mediální agentura Mindshare, dále spolupracujeme s několika lokálními i globálními agenturami, které nám pomáhají s kreativou nebo komunikací s influencery,“ říká Martin Minařík, který v Unileveru vede tým pro e-commerce, digitál a média.

Komunikaci s agenturami má v Unileveru při řešení značkové komunikace na starosti daný brand manažer, jenž v případě lokálních kampaní maximálně propojuje mediální a kreativní agentury, přičemž u adaptovaných projektů může být komunikace oddělenější. „Ve všech případech brand manažery podporuje interní tým zaměřený na digitální komunikaci a média, který konzultuje rozhodnutí o konkrétních mediatypech a metrikách,“ dodává Minařík.

Vzhledem k tomu, že na straně klienta bývá v roli hlavního „dirigenta“ orchestrace marketingový ředitel nebo právě brand manažer, podporu potřebuje. Na jejich bedrech je toho totiž opravdu hodně. „Musí to být takoví supermani a superženy, kteří nejen že znají svou značku zepředu i zezadu, ale řídí i spolupráci agentur a dalších oddělení ve své firmě,“ přibližuje je Křížová z Triadu.

Kdy ve spolupráci s agenturami dochází k zádrhelům a jak je se zadavateli řeší? Jaký vliv měla na kooperaci pandemie? Více se dočtete v aktuálním vydání MAM, které vyšlo v pondělí 21. února.

Zavřít reklamu

Budeme se starat o polovinu světa

Starší článek

Ex-ředitelé Graylingu zakládají agenturu. Z Prahy budou obsluhovat Evropu

Novější článek

Podobné zprávy

Média

Diváky Novy a Voya čeká novinka Obchodní dům i pokračování Ivety

Televize Nova a Voyo představují projekty hrané tvorby připravované pro sezony roku 2023 a dále. Diváci se mohou těšit například na výpravný Obchodní dům,…
24. 6. 202224. 6. 2022
Média

Do Týdnů mediálního vzdělávání se zapojilo 7000 žáků a studentů

Do letošního ročníku Týdnů mediálního vzdělávání, které skončily v pátek 17. května a pořádaly se s cílem rozvíjet mediální gramotnost českých žáků a…
24. 6. 202224. 6. 2022
Média

Novinářské ceny 2021 byly letos ve znamení vážných témat

Nadace OSF udělila již po dvanácté novinářské ceny. Ocenění v celkem čtrnácti kategoriích převzalo včera večer na slavnostním udílení v prostorách Jatka78…
24. 6. 202224. 6. 2022
Akce

13 minut získalo stříbrného lva v Cannes Lions

Na festivalu kreativity uspěl projekt, který pro ČAP s BESIP a Policií ČR, vytvořily agentury McCann Prague, Hero & Outlaw s Renegadz s režisérem Vítem…
23. 6. 202224. 6. 2022
Reklama
CĚZ Kuráž 300x250
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Matt Okša řídí marketing Binance pro Českou republiku
Adama Kolesu vystřídal ve vedení Mallpay Richard Kotrlík

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.