Foto: Wiki Commons

Edelman zrevidovala klienty z pohledu udržitelnosti. Exxon zatím nepustí

10. 1. 2022 17:01

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Největší nezávislá globální PR agentura Edelman se prý „rozloučí“ s klienty, kteří nesplňují její pravidla navázaná na udržitelná kritéria ESG. Rozhodnutí zveřejnila společnost v pátek a je vyústěním slíbeného 60 denního auditu, během kterého společnost po tlaku externích organizací zrevidovala 330 svých klientů.

Posouzení proběhlo v rámci udržitelné strategie Edelman Impact, která vznikla týden poté, co skupina aktivistů Clean Creatives lobbovala za to, aby se společnost vzdala klientů jako jsou Exxon Mobil či Shell. Petici Clean Creatives podepsalo více než sto aktivistů, akademiků, autorů či herců.

Jak připomněl na webu The Washington Post, mnohé organizace a obchodní skupiny podnikající v sektoru fosilních paliv do společnosti Edelman doposud nalily desítky až stovky milionů dolarů. Třeba v případě American Petroleum Insitutute se od roku 2008 jednalo o částku ve výši téměř 440 milionů dolarů.

PSALI JSME
Kantar: 77 procent Evropanů je otevřených udržitelnosti nebo podle ní už žije

„Zahajujeme diskuse s klienty a týmy accountů, abychom si potvrdili naše zjištění a vydali se na cestu vpřed. (…) Přesto předpokládáme, že s některými klienty se v budoucnu rozloučíme,“ sdělil ve zprávě Robert Casamento, který je v Edelman zodpovědný za klimatickou problematiku.

Clean Creatives jsou ovšem k iniciativě společnosti skeptičtí a na svém twitterovém účtu napsali, že CEO Richard Edelman „revizi nikdy nebral vážně“ (trvala nakonec 53 dní) a že do ní nezapojil žádné externí experty, přičemž kritéria, podle kterých Edelman klienty posuzovala, zůstávají nejasné. Nikdo z Edelman se k tomuto postu zatím nevyjádřil.

Clean Creatives si ještě povšimli faktu, že zpráva byla zveřejněna v pátek odpoledne. „Vypovídá to mnohé o tom, jak pyšní na svůj audit jsou,“ glosovali ironicky načasování informace na dobu, kdy většina lidí, novináře nevyjímaje, už přemýšlí o tom, jak stráví víkend.

Mezi kritiky patří i Christine Arena, někdejší výkonná viceprezidentka Edelman, kterou citoval server Adweek. „Jediná cesta pro PR a reklamní agentury, jak se stát lídry v otázce klimatu, je eliminace zavádějících sdělení, která přímo přispívají k taktickým prodlevám, matou veřejnost a oddalují potřebnou klimatickou legislativu, která by mohla zachránit miliony životů,“ řekla Arena Adweek.

Edelman pravidelně zveřejňuje reporty pro PR a marketingové profesionály. Nejznámější je každoročně zveřejněný barometr důvěry.

V Česku zatím podle ESG agentury otevřeně klienty „nekastují“, alespoň to aktivně nekomunikují, nicméně experti z oboru se alespoň shodují (viz například ročenka MAM), že se jedná o téma, které nelze ignorovat.

„Podobné aktivity jsou již vidět u bank, které nechtějí investovat do neudržitelných projektů a firem. Na našem trhu počítám, že agentury budou k firmám, které nesplňují ESG standardy, přistupovat podobně, jako přistupují k práci pro zbrojařské, tabákové či alkoholové společnosti a bude velice záležet na interní politice dané PR agentury,“ říká Patrik Schober, předseda výkonné rady Asociace public relations (APRA).

Foto: Wiki Commons

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tomáš Kopsa

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.