Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: iStock
Retail

Vánoce zvládnou jen připravení

Irena Buřívalová9. 11. 202110. 11. 2021

Všudypřítomná krize letos zasáhne i vánoční svátky, které nemusejí být z pohledu nakupujících tak štědré. Obchodníci se sice předzásobili, ale některé faktory nebudou mít úplně pod kontrolou.

Zatímco loňské Vánoce byly ve znamení rozmáchlé e‑commerce, ty letošní budou mít nejspíše jiný ústřední motiv. Světem se totiž šíří vlna inflace, kterou pohání nedostatek některých surovin a komponentů, rostoucí ceny energií a problémy v logistice. V neposlední řadě se mnohé firmy chtějí zahojit po výpadcích v tržbách, které jim pandemie
způsobila, takže zdražují s ostatními. Dalším faktorem jsou také prohlubující se finanční problémy některých domácností. Loni ještě mnozí využili prostředků, které ušetřili například za nerealizované cestovatelské plány. Letos už přituhne.

S vědomím potenciálních problémů se obchodníci pokusili letos na Vánoce připravit dopředu, předzásobit se, přemýšlet ještě s větším předstihem než normálně o tom, o jaké zboží bude letos zájem, posílit zákaznické služby a s ohledem na raketově rostoucí cenu lepenky zapracovat na ještě efektivnějším balení svého zboží.

Zapomeňte na „last minute“

Lenka Mastešová, marketingová ředitelka Datartu, připouští, že letošní zásobování prodejce se spotřební elektronikou výrazně narušily problémy s dodávkami zboží způsobené globálním nedostatkem čipů, stejně jako nedostatečná kapacita lodní a letecké dopravy. Některé dodávky podle ní mají půlroční nebo dokonce roční zpoždění.

„Letos jsme proto důsledněji objednávali zboží v průběhu celého roku, a to i produkty, které každoročně patří mezi žádaný vánoční sortiment. Na vánoční sezonu jsme tedy dostatečně zásobeni. Přesto by lidé neměli nákupy nechávat na poslední chvíli, před Vánocemi totiž mohou čelit zúženému výběru modelů zboží. To se týká jak oblíbené vánoční
elektroniky, jako například mobilních telefonů, notebooků, sluchátek nebo reproduktorů, tak domácích spotřebičů, jako například myček nádobí,“ radí Mastešová.

O reputaci ale společnost obavy nemá. Na webu informuje o dostupnosti zboží a termínu doručení výrobcem. Pokud přeci jen k výpadku dojde, s výběrem alternativy mají pomoci „elektrospecialisté“ v prodejnách. Datart přitom loni představil novou kreativu od agentury WMC Grey zdůrazňující rozsah služeb, kterou si sám nastavil laťku poměrně vysoko. Například služba „Rychlart“ slibuje možnost zakoupení dárku do třiceti minut, a to i na Štědrý den. Náklady na obalový materiál se po růstu cen lepenky zvýšily obchodníkovi o 30 až 40 procent. „Snažíme se minimalizovat ztráty a optimalizujeme využití materiálu tak, abychom produkty balili s co nejmenším odpadem,“ uzavírá Mastešová.

Boj o čipy

Michal Ježek, CEO ve společnosti Karsa.cz zabývající se dynamickým přeceňováním e‑shopů v deseti státech Evropské unie, potvrzuje, že nedostatek čipů, křemíku a problémy s distribucí se týkají téměř všech odvětví elektroniky. Oblíbené vánoční dárky tak podle něj budou ovlivněny jak z pohledu šíře nabídky, tak v konečném důsledku i vyšší cenou produktů.

„Například smartphony byly dosud většinou chráněny před dopadem díky tomu, že značky jako Apple a Samsung si vytvořily zásoby kritických komponentů. Výrobci zabývající se chytrými telefony nesnížili svou poptávku po čipech jako automobilový sektor, který očekával pokles poptávky po autech v průběhu pandemie. Nyní, když automobilový průmysl a další sektory dohánějí zameškané prodeje a chtějí získávat zpět svoji kapacitu, které se vzdaly, začala nelítostná konkurence o dodávky polovodičů, což vytvoří i zásobovací tlak u čipů smartphonů. Výrobci proto dávají přednost špičkovým modelům s vyšší marží před produkty, kterým bude končit životní cyklus a jsou na trhu už delší dobu,“ je přesvědčen Ježek.

Nabízí i konkrétní ukázky sortimentu, u kterého už je zvýšení cen patrné. Například konzole Microsoft zdražily v průměru o 17,3 procenta, u konzolí Sony se aktuálně jedná jen o tři procenta, ale podle Ježka došlo k výraznému snížení dostupnosti v obchodech a více než 20 procent prodejců už produkty nenabízí. Lze tedy očekávat postupné zvýšení ceny. Mobilní telefony mají aktuálně poměrně stabilní cenovou hladinu, ale pokles nabídky v e‑shopech v rozsahu dvou až osmi procent u hlavních značek už je patrný. Velký propad dostupnosti v e‑commerce je vidět u značky Sony, a to o 29,8 procenta. „Lze také pozorovat trend posilování nabídky vysoko prodejných produktů na úkor méně úspěšných produktů,“ doplňuje Ježek.

Celý článek si můžete přečíst v aktuálním čísle týdeníku MAM. Předplatit si jej můžete zde.

Zavřít reklamu

Mezinárodní strojírenský veletrh sází na inovace pro průmysl budoucnosti

Starší článek

Sociální giganti a minus deset miliard

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News

Martina Říhová, výkonná ředitelka společnosti Active Radio, kam patří například Evropa 2, nově řídí i spřízněnou společnost CMI News. Tu doposud vedl…
27. 5. 202227. 5. 2022
Média

Knowlimits se stává největší agenturou na trhu

Lokální agentura Knowlimits se na základě žebříčku velikosti klientského portfolia stává nejsilnější mediální agenturou v Česku. Pařížský institut RECMA,…
26. 5. 202226. 5. 2022
Marketing

Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures

Společnost Everli, přední evropské online tržiště s potravinami, získala další finanční prostředky ve výši přes půl miliardy korun pod vedením nového…
26. 5. 202226. 5. 2022
Kampaně

Tatra chce nabrat 500 lidí, spouští náborovou kampaň

Kopřivnická automobilka řeší nedostatek pracovní síly. Pro velkou kampaň vytvořila nový web, zapojí sociální sítě, billboardy i regionální tisk a rozhlas.
26. 5. 202226. 5. 2022
Reklama
ČEZ vize banner 300x250
Forum Media banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek
BigBoard rozšiřuje online aktivity, společnost posílí Ferdinand Kraus z O2

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.