Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Wikimedia Commons
Retail

Češi na Vánoce nakupují rok od roku dříve a drží se oblíbených e-shopů

Redakce MAM16. 11. 202116. 11. 2021

Češi se letos na vánoční sezónu připravují už od konce září, ukazují data společnosti Google. Liší se tím od ostatních zemí střední Evropy, kde tato vlna přichází až výrazně později. Kromě vánočních dárků roste například zájem o různé dekorace, svíčky. Hitem letošního roku jsou zatím netradiční adventní kalendáře.

Nejčastěji Češi podle Googlu vyhledávají dárky pro konkrétní osoby, nejvíce pro maminku, o něco méně pro tatínka nebo babičku. „Podle dat z loňského roku lze vyhledávající rozdělit do dvou hlavních skupin: část z nich se po dárcích na internetu rozhlíží od první půlky listopadu, druhá skupina začíná až v prvním prosincovém týdnu,“ komentuje dva vrcholy sezony obchodní ředitel české pobočky Googlu František Štrupl, podle kterého byl loňský rok specifický tím, že se více vyhledávalo slovo „výprodeje“.

Nárůst popularity je vidět u netradičních adventních kalendářů, nejčastěji u těch s kosmetikou nebo hračkami. Trendem posledních let jsou adventní kalendáře se svíčkami nebo pro psy. Roste také vyhledávání produktů spojených s vánoční atmosférou, jako jsou například dekorace, svíčky či tepláky. V posledních letech mírně stoupá zájem také o povánoční výprodeje, lidé se na ně vrhají již bezprostředně po Štědrém dnu.

Trendy ve vyhledávání korelují podle obchodníků s trendy reálných prodejů. „První vlna vánočních nákupů se v Česku začíná zvedat o něco dříve než na ostatních trzích, kde působíme, a vidíme během ní dva výrazné vrcholy v první polovině listopadu a začátkem prosince,“ potvrzuje Klára Blažková, interim marketing director Alza.cz.

Podle výzkumu Smart Shopper Research více než 80 procent Čechů více nebo výrazně více nakupuje online než offline. Tento výzkum z letošního června dále ukázal, že online je stále preferovanějším způsobem nákupu především díky možnosti doručení až do domu, často nižším cenám a větší pohodlnosti. Loni podle dat Českého statistického úřadu nakupovalo online o 1,3 milionů Čechů více než v roce 2019. Největší relativní nárůst byl zaznamenán ve skupině 45-54 let, kde došlo k meziročnímu nárůstu o 57 procent. 

Češi patří oproti některým sousedním národům k velmi loajálním zákazníkům. Téměř tři čtvrtiny z nich uvádí, že nakupují pouze u několika ověřených prodejců. Tento trend je patrný napříč více zkoumanými kategoriemi, jako jsou elektronika, dům a zahrada nebo třeba móda. Loajalita vůči značkám navíc meziročně vzrostla.

„Němci nebo Maďaři jsou zvyklí nakupovat od širšího portfolia prodejců než Češi, v těchto zemích se tak mohou nacházet nová odbytiště pro české firmy. Dobré je si ale předem ověřit, zda se jedná o vhodný trh právě pro konkrétní výrobek nebo službu. Náš nástroj Market Finder, který jsme nedávno představili i v Česku, už dokáže toto spolehlivě odhadnout,“ říká Štrupl. 

V okolních zemích lze zároveň pozorovat i jiné trendy v souvislosti s vyhledáváním dárků a celkovým spotřebním chováním před Vánoci. Slováci a Maďaři si tuto aktivitu nechávají nejčastěji až na poslední dva týdny před Vánoci a ani Poláci se nepřipravují s velkým předstihem. Na konci září v Polsku ještě probíhá takzvaný. „dzień chłopaka“, kdy se vyhledávají dárky pro chlapce. Jednotlivé e-shopy se tak musí připravovat na sezónu na různých trzích odlišně.

Black Friday zajímá spíše bonitní zákazníky

Marketingová konzultační společnost Proficio zase nedávno ve spolupráci s výzkumnou agenturou Perfect Crowd zjišťovala, jak se Češi připravují na letošní akci Black Friday. Z průzkumu vyplývá, že letos mají v plánu nejvíce nakupovat módu, kosmetiku a hračky a naopak mnohem méně elektro spotřebičů, než loni. To souvisí jak s nedostatkem zboží v této kategorii, ale také s tím, že v roce 2020 si lidé vylepšovali své bydlení a spotřebiče tedy již nakoupili.

„I přes původní očekávání, že lidé budou po pandemii šetřit, průzkum ukazuje, více lidí plánuje nakoupit online v průběhu Black Friday než je obvyklé (67 %). Na Black Friday také nečekají „lovci“ slev, ale naopak ti, kteří běžně vydávají za online nákupy vyšší částky. Například, mezi těmi, kdo vydávají za nákupy na internetu 5000 a více korun měsíčně, plánuje využít slev během Black Friday 76 procent, zatímco mezi těmi, kdo nakupují méně často a vydávají malé částky, je to 45 procent,“ vysvětluje Petr Halík, CEO ve společnosti Proficio.

73 procent respondentů si prochází slevy a u těch, které je zaujmou, kontrolují, zda jsou skutečné. Téměř polovina respondentů také uvedla, že v minulosti učinila neplánovaný nákup, pokud je nabídka prodejce zaujala. Více než polovina (54 %) respondentů odpověděla, že odkládá nákup konkrétního zboží právě na Black Friday a přesně polovina (50 %) sleduje, jací prodejci jsou do Black Friday zapojení. Skoro polovina (49 %) si díky prohlížení nabídek v rámci Black Friday inspiruje a provede neplánovaný nákup zboží, které původně neměli v plánu zakoupit.

Zavřít reklamu

Nikol Leitgeb opět v kampani Zoot. Tentokrát i s manželem

Starší článek

Každá evoluce potřebuje palivo, říká kampaň Evolucionáři

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News

Martina Říhová, výkonná ředitelka společnosti Active Radio, kam patří například Evropa 2, nově řídí i spřízněnou společnost CMI News. Tu doposud vedl…
27. 5. 202227. 5. 2022
Média

Knowlimits se stává největší agenturou na trhu

Lokální agentura Knowlimits se na základě žebříčku velikosti klientského portfolia stává nejsilnější mediální agenturou v Česku. Pařížský institut RECMA,…
26. 5. 202226. 5. 2022
Marketing

Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures

Společnost Everli, přední evropské online tržiště s potravinami, získala další finanční prostředky ve výši přes půl miliardy korun pod vedením nového…
26. 5. 202226. 5. 2022
Kampaně

Tatra chce nabrat 500 lidí, spouští náborovou kampaň

Kopřivnická automobilka řeší nedostatek pracovní síly. Pro velkou kampaň vytvořila nový web, zapojí sociální sítě, billboardy i regionální tisk a rozhlas.
26. 5. 202226. 5. 2022
Reklama
ČEZ vize banner 300x250
Forum Media banner 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

DoDo posiluje vedení, novým CEO pro ČR a SR se stává Ivo Velíšek
BigBoard rozšiřuje online aktivity, společnost posílí Ferdinand Kraus z O2

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.