Foto: Victoria Shes, Unsplash.com

Češi si maso vzít nenechají. Rostlinné alternativy je ale zajímají čím dál více

4. 10. 2021 15:10

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

TV Nova je průkopníkem nových trendů

TV Nova mění přístup k audiovizuální produkci. Zelené natáčení se stává standardem přinášejícím ekologické inovace.

Reklama
SDG

Na trhu s rostlinnými alternativami je velký potenciál. Češi sice stále konzumují velké množství masa, ale přibývá těch, co mají zkušenost s rostlinnými produkty nebo se je chystají vyzkoušet, ukázala konference Plant-Powered Perspectives.

Podle společnosti InsightLab, která porovnávala loňský a letošní rok, Češi zkonzumují ročně v průměru 83 kilogramů masa. Toto číslo ještě v době covidu téměř o procento vzrostlo (z 82,4 % na 83,2 %). Tradičně vede kuřecí maso, následované vepřovým a hovězím.

V zemi je také zatím poměrně malé procento lidí, kteří konzumují alternativy. Konkrétně se jedná o tři procenta vegetariánů a jedno procento veganů. „Pojem flexitariánství zná jen 19 procent Čechů, z toho jej dodržuje 13 procent, 20 procent to teprve zvažuje. Naopak 81 procent termín nezná vůbec, ale 21 procent má po objasnění termínu vůli si flexitariánství vyzkoušet,“ říká Andrea Vozníková, ředitelka výzkumu InsightLab.

PSALI JSME
Garden Gourmet v kampani oslovuje všechny „planetariány“

Občas podle ní konzumuje rostlinné alternativy 45 procent lidí, což představuje 10procentní nárůst ve srovnání s loňským rokem. Pravidelně je pak konzumuje 9 procent spotřebitelů. Toto číslo vzrostlo od loňského roku o pět procentních bodů. Zároveň 24 procent konzumentů rostlinné alternativy zvažuje. Loni bylo v této skupině 17 procent respondentů.

Mezi oblíbenými produkty pak převažují rostlinné altnernativy mléčných výrobků. Zná je 48 procent respondentů a 41 procent je ochotných je vyzkoušet. Z těch, co již nějaký mléčný rostlinný produkt vyzkoušeli, zkusilo 60 procent rostlinné mléko, 40 procent jogurt, 33 procent pomazánku a 25 procent sýr. Ti, co ještě tyto produkty nevyzkoušeli, projevují zájem především o jogurty (36 %) a pomazánky (28 %). Největší bariérou je pak pro spotřebitele fakt, že tyto produkty nechutnají jako opravdové mléčné výrobky.

Alternativy k masu ochutnalo 53 procent respondentů, z nich 21procentům chutnaly a jsou připraveni si je zase dát. Třinácti procentům naopak nechutnalo, ale jsou ochotni vyzkoušet jiný produkt. Ze 47 procent respondentů, kteří ještě rostlinnou variantu masa neochutnali, je velké procento těch, kteří se o téma moc nezajímají, ale jsou ochotni produkt vyzkoušet (38 %).

Vedou Tesco a Albert

Podle spotřebitelů mají nejširší nabídku altnernativních produktů řetězce. Na prvním místě se v tomto ohledu umístily Tesco a Albert, na druhém Globus a na třetím Kaufland. Podle dat Retail Zoom prodeje meziročně vzrostly o 10 procent. Nejvíce v prodejích rostou alternativy mléčných výrobků, například sektor fermentovaných nápojů vzrostl dramaticky, o 232,8 procent. Mléčné výrobky, mají i největší množství produktů, 346. V masové kategorii je jich 161.

Největší tržní podíl má společnost Upfield, 44 procent. Následuje Danone se 14 procenty. Značkou, která vzrostla meziročně nejvíce je Garden Gourmet (28 %). Největší podíl, téměř 20 procent, má v prodejích značka Rama. Nejvíce meziročně rostly privátní značky (73,1%).

V rámci konference vystoupil například i Paul Helmers ze společnosti Minor Figures, která nabízí například ovesné mléko nebo kávu a je uhlíkově neutrální. „Z mé zkušenosti je opravdu vždy největší bariéra první ochutnání, rostlinné produkty mají určité stigma. Jakmile spotřebitelé ochutnají, tak je začnou milovat,“ řekl Helmers ve svém příspěvku.

O zahraniční zkušenosti se podělil také Nuno Alvim, prezident Portugalské vegetariánské asociace (AVP), jehož organizace usiluje o to, aby se rozšířila rostlinná strava do škol i bister. V Portugalsku se podařila prosadit i legislativa, podle které musí v nemocnicích, školách a věznicích nabízet rostlinnou alternativu. V zemi se už 9 procent obyvatel hlásí k vegetariánství, veganství či flexitariánství.

Alexandra Košťálová a Eliška Selinger z Českého gastronomického institutu představily projekt jak udělat ze školních jidelen školní restauraci a vařit podle planetární diety.

Foto: Victoria Shes, Unsplash.com

Tomáš Kopsa

Další zajímavé čtení

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Známe Agenturu roku! Aplaus patří McCann Prague!

Vítězné konfety se po roce opět snášejí na hlavy zástupců McCann Prague. Ti podruhé za sebou ovládli hlavní kategorii soutěže Agentura roku a celkem si ze slavnostního večera odnášejí šest trofejí. Nezávislou agenturou je Boomerang Communication, Nejlepším marketérem Kateřina Harris z řetězce Albert.

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.