Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Publicis Grope
Marketing

Nešpůrek z Publicisu: Proč tentokrát televizím zdražení věřím?

AnketaPetr Nešpůrek, Publicis Groupe27. 9. 202127. 9. 2021

Už v polovině října představí televizní stanice své obchodní podmínky na rok 2022, očekává se citelné zdražení.

Nova i Prima jako obvykle avizují zdražování, letos prý citelnější než v předchozích letech. A dá se tomu věřit. Situace totiž inflaci nahrává. 

Připomeňme si krátce, co se na trhu v posledních měsících dělo. Dobrou zprávou je, že se firmám po covidovém šoku začalo dařit. Zadavatelé se podle očekávání dostávají do kondice z roku 2019, a to se pozitivně odráží v objemu nasazovaných kampaní. Pozitivní přitom je, že už se dávno nebavíme jen o e-commerce, ale daleko širším spektru segmentů. Stručně řečeno: zadavatelé mají chuť do reklamy investovat.

První polovina roku byla pro naši společnost ve znamení různých omezení (pohybu, kultury, sportu a dalších volnočasových aktivit), což vedlo k dalšímu nárůstu sledovanosti (včetně, respektive ještě výrazněji odložené sledovanosti) a k rekordnímu času strávenému u televizního programu. To ale s rozvolněním a příchodem prázdnin skončilo. Přišel letní pokles, který byl větší, než na jaký jsme v tomto období byli zvyklí z minulých let. Důvod je zřejmý: po uvolnění pandemických restrikcí už lidé nechtěli trávit volný čas doma. Konečně mohli vyrazit ven a na sledovanosti televize to bylo znát.

Silný inzertní apetit zadavatelů v kombinaci s poklesem sledovanosti přiměl televizní stanice investovat do nového programového schématu. Nezanedbatelnou roli v této souvislosti sehrály i streamovací služby jako Netflix nebo HBO Go, které dlouhodobě vytvářejí tlak na kvalitní obsahovou produkci. Televizní stanice vsadily na jistotu a do podzimního programového schématu zařadily osvědčené taháky v podobě domácí seriálové tvorby či kulinářských pořadů. A právě investice do programu nyní rády zmiňují v kontextu chystaného zdražení svého reklamního prostoru.

A jak konkrétně se tyto faktory promítnou do cen televizního reklamního prostoru v roce 2022? Nové obchodní politiky budeme znát někdy v polovině října. Už teď se ale mluví o tom, že letošní inflace bude proti předešlým letům vyšší. Očekává se zdražení v rozmezí 10 až 15 procent, což už je celkem citelný zásah do rozpočtů zadavatelů. Jistě, o podobných číslech se mluvilo i v minulosti a realita byla nakonec o něco nižší. Letos bych nicméně avizované dvojciferné inflaci s ohledem na výše popsané důvody klidně věřil.  

Jak mohou v této situaci zadavatelé reagovat? Ti agilnější už aktivně vyjednávají a podepisují závazky na příští rok ještě za stávajících obchodních podmínek. Tento postup lze jen doporučit. Nicméně takto aktivní je stále jen menšina klientů, převážně těch s rozhodovacími procesy na lokální úrovni, kteří mohou na vývoj trhu rychleji reagovat.

Z dlouhodobějšího hlediska pak další zdražení televizní reklamy posílí snahu inzerentů hledat k televizi alternativní mediální kanály. V tomto ohledu ale mají jen omezené možnosti, neboť pozice televize je v Česku mimořádně silná. Poohlížet se budou zejména v onlinu, kde by mohly být alternativou digitální televize. To by však musely být z hlediska zásahu srovnatelně efektivní, což zatím bohužel kvalitou ani kapacitou online GRPů nejsou. Cestou tak v současnosti bude spíše snaha posunout se v synergii zásahu televize + online, a snažit se najít optimální „omnichannel“ strategii těchto dvou nejsilnějších mediatypů.

Zavřít reklamu

Dorland je na trhu 30 let

Starší článek

DDB Prague má nové vedení, Darko Silajdžić je předsedou představenstva

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Ageismus: tahle práce není pro starý

Firmy si zadělávají na velké problémy, když při náborech opomíjejí lidi středního věku. Generace 50+ pomáhá růstu byznysu, prospěje agenturám i marketingu.
4. 7. 20223. 7. 2022
Lidé

Generální ředitel ČT Petr Dvořák obhájil post viceprezidenta Evropské vysílací unie

Generální ředitel České televize Petr Dvořák byl na dnešní valné hromadě v Dubrovníku již podruhé zvolen viceprezidentem Evropské vysílací unie (EBU).
1. 7. 20221. 7. 2022
Lidé

Ondřej Cikán je novým ředitelem Rock rádia

Rock rádio, patřící do mediální skupiny Media Bohemia, má nového ředitele. Stal se jím dosavadní programový ředitel Fajn rádia, Ondřej Cikán, který tak…
1. 7. 20221. 7. 2022
Lidé

Billu Česká republika řídí Liam Casey

Liam Casey převezme od 1. července pozici generálního ředitele společnosti Billa Česká republika a společně s Ilse Holzer (finanční ředitelka) a Petrem…
1. 7. 20221. 7. 2022
Reklama
FM banner srpen 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Z řetězce Albert odchází ředitel digitálního marketingu Matoušek
Tessa Szyszkowitz jmenována předsedkyní Rady pro redakční nezávislost

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.