Skip to content
Marketing & Media
  • Marketing
  • Média
  • Retail
  • Sport
  • Lidé
  • Akce
  • Kampaně
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: Unsplash.com/Hasmik Olson
Retail

Řetězce se adaptují na online prodej

Irena Buřívalová24. 6. 202123. 7. 2021

Kamenným retailerům pandemie názorně předvedla, že online není už jen imageová záležitost, ale cesta k zákazníkům, bez které se v budoucnu neobejdou. Kdo nemá e-shop, alespoň jej zvažuje.

Řetězce s potravinami si pochvalují, jak zvládly náročné pandemické období a ve složité době dokázaly s dodržením hygienických opatření a v rámci mantinelů rozkolísaných vládních nařízení nabízet zákazníkům co nejširší sortiment. Covidové období jim ale u štědřilo také cennou lekci v podobě rozmachu onlinu a lehkosti, s jakou se většina obyvatel nakupování v prostředí e -shopů přizpůsobila.

Nyní se proto všechny velké řetězce snaží, každý po svém, naskočit do už plně rozjetého vlaku e -commerce, jehož podíl na maloobchodu v Česku loni přesáhl 16 procent, což představuje skokový růst přibližně o tři procentní body. Navíc podle Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a nákupního rádce Heureka.cz dosáhly obraty e -shopů loni
196 miliard korun, což znamená meziroční růst 26 procent. Tento prodejní kanál už tedy nelze déle ignorovat nebo jej považovat jen za imageový doplněk aktivit v kamenných prodejnách.

Nebude to lehké

Tradiční řetězce však mají složitější výchozí situaci, než obchodníci, kteří z online prostředí přímo vzešli. „E -shopy jako jsou Alza či Rohlík jsou zejména technologické firmy s dobře zvládnutými procesy a velkým důrazem na poskytování nadstandardních služeb. To jsou zásadní důvody, proč dokáží převálcovat i offline hráče,“ říká László Szabó, spoluzakladatel a ředitel rozvoje digitální marketingové agentury Growww Digital s tím, že situace pro kamenné řetězce je mnohem složitější.

„Zatímco například Čech stojí u pokladny zhruba sedm minut, internetový obchodník si nemůže dovolit více než dvě, tři sekundy výpadku a čekání. Proto nebude pro retailery tak lehké přejít na online. Je to pro ně překážka. Oproti nim mají online technologické firmy velkou konkurenční výhodu,“ je přesvědčen Szabó.

PSALI JSME
Sociální nákupy dál porostou

Ve společnosti Tesco, která je specifická tím, že e -shop měla ještě před spuštěním Rohlíku a Košíku, však pokládají svou omnichannel strategii za úspěšnou. „Model se ukázal jako ideální řešení v době pandemie, kdy jsme dokázali kombinovat řady prodejních kanálů, které je možné využívat současně,“ napsal manažer externí komunikace Tesco Václav Koukolíček. „V této oblasti jsme museli udělat také řadu bezpečnostních opatření a úprav, abychom byli schopni obsloužit co největší množství zákazníků. V poměrně krátké době se nám navíc podařilo výrazně navýšit celkovou kapacitu služby,“ popisuje Koukolíček.

Na květnové online konferenci Retail Summit Action! sdělil Patrik Dojčinovič, provozní ředitel Tesco, že řetězec v krizi registroval 72procentní nárůst online prodejů a že o 100 procent vzrostl počet nových zákazníků. Celkově se zatím e-commerce na prodejích Tesca podílí pouze sedmi až osmi procenty, přičemž služba je nyní dostupná pro více než šest milionů obyvatel Česka. Na rozvozu britský řetězec spolupracuje s kurýrní službou DoDo, která dnes rozváží i pro Košík.cz. Zároveň Tescu pomáhá řešit náročnou „poslední míli“.

Na online nakupování se podařilo připojit i síť obchodů Žabka, která Tescu patří. Na výběr je zhruba 900 položek a nákup prostřednictvím kurýrních služeb Bolt, Wolt a Dáme jídlo slibuje obchodník doručit od 30 do 60 minut od objednání.

Výhoda startu od nuly

Podle Szabó z Growww Digital však Tesco navzdory svému časovému náskoku v online prodeji potravin postupně zaostává za novými dravějšími hráči. „Rohlík se stal love brandem, lidé si jeho služby chválí a doporučují mezi sebou a jsou vlastně ambasadory značky, která zkrátka umí nabídnout skvělou službu. Dodává objednané zboží, nikoliv náhrady, nebo případnou náhradu se zákazníkem předem konzultuje. Díky tomu mají zákazníci nad nákupem větší kontrolu. V tomto konkrétním případě se to Tescu ne vždy dařilo,“ domnívá se expert a dodává, že britský řetězec má zázemí, logistiku a synergii s offline prodejnami, nicméně pro Rohlík bylo vybudování služeb od nuly velkou výhodou.
„Vytvořil vlastní sklady, vlastní balení, vlastní doprapvu, a to všechno pro to, aby koncovému zákazníkovi nabídl co nejkvalitnější službu a co nejlepší pocit celkového nákupu,“ dodává Szabó.

Celé téma si můžete přečíst v aktuálním vydání časopisu Marketing & Media, které vyšlo v pondělí 1. června 2021. Předplatit si ho můžete zde.

Zavřít reklamu

První koncert z balonu nad Českem s G-Point Hunters a Matějem Ruppertem

Starší článek

Hackathon #známkamaráda má už druhého zlatého lva z Cannes Lions

Novější článek

Podobné zprávy

Lidé

Kiwi.com sestavilo in-house kreativní tým, vede ho Wechsler z DDB

Tým bude vytvářet brandovou strategii i ATL kampaně. Christopha Wechslera doplňují Jiří Kirchner z DDB, Lucie Vestfálová z Made by Vaculik a Martin Gluvňa.
29. 6. 202229. 6. 2022
Marketing

PR klub zavádí institucionální členství

Pravidelné shromáždění PR klubu potvrdilo složení výkonného výboru a schválilo nové typy členství i možnosti benefitů.
29. 6. 202229. 6. 2022
Marketing

Alza a Heureka obnovují spolupráci

Alza.cz a Heureka.cz po dubnovém spuštění kooperace na Slovensku obnovují vzájemnou spolupráci i v české verze srovnávače. 
29. 6. 202229. 6. 2022
Kampaně

Mobilní aplikace Patron GO spustila první velkou online kampaň

V první velké online kampani Aplikace Patron GO se její tvůrci zaměřují na podporu finančního zdraví Čechů. Stojí za ní agentura NESSO films a hlavním…
29. 6. 202229. 6. 2022
Reklama
Etnetera motion banner
CĚZ Kuráž 300x250

Aktuální vydání MAM čtěte ZDE.

Lidé v pohybu

Novým provozním ředitelem Kindred byl jmenován Ondřej Liška
Matt Okša řídí marketing Binance pro Českou republiku

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Přehled ochrany osobních údajů

Tyto webové stránky používají soubory cookies. Informace o souborech cookie se ukládají ve vašem prohlížeči a plní funkce, jako je rozpoznání, když se na naše webové stránky vrátíte, a pomáhají našemu týmu pochopit, které části webových stránek považujete za nejzajímavější a nejužitečnější.

Nezbytně nutné soubory cookies

Systémové funkční cookies jsou nezbytné pro zajištění elementární funkce stránek. Tyto cookies jsou povinná a nelze je odmítnout. Jedná se o cookies ve kterém je uloženo, které cookies smíme použít.

Pokud tento soubor cookie zakážete, nebudeme moci uložit vaše preference. To znamená, že při každé návštěvě těchto webových stránek budete muset soubory cookies znovu povolit nebo zakázat.