Foto: Pxhere

Evropská komise navrhuje jednotný rámec digitální identity e-ID

4. 6. 2021 15:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nový systém e-ID by měl být dostupný všem občanům a podnikům v Unii, aby se jim ulehčil systém ověření pro komunikaci s úřady či komerčním sektorem.

V EU je od roku 2014 platná regulace elektronických ověřovacích systémů (eIDAS), pomocí e-ID chce unie řešit některé problémy třeba v otázce větší podpory mobilních zařízení a podobně. Do nového systému by měly být zaneseny i “digitální peněženky”, pomocí nichž by si uživatelé stáhli aplikaci, kde mohou mít uložené své elektronické dokumenty k využití třeba při žádosti o otevření nového účtu u banky, půjčení auta nebo check-in v hotelech. 

V rámci těchto snad cílí unie také na větší interoperabilitu, aby mohl systém fungovat přeshraničně a dokázal pracovat s národními digitálními identitami. Autentifikace přes hranice v současnosti umožňuje jen 14 procent poskytovatelů služeb. Nové e-ID by mělo pomoci v rámci jednotného trhu se zrychlení ma ulehčením komunikace s úřady například při pobytu v jiné členské zemi. 

Představitelé EU by rádi zavedli alternativu k tradičním fyzickým průkazům totožnosti aby díky digitálními ID systému mohli uživatelé rozhodnout jaké data budou s kým sdílet při ověřování identity a měli odpovídající zabezpečení. V současnosti umožňuje řada velkých technologických firem přihlášení do určitých služeb přes loginy u této firmy (například Facebook, Google), ovšem v tomto případě pak také sbírají data o takto přihlášených uživatelích a dále je pak monetizují. 

„Nová evropská digitální identita umožní EVropanům, aby mohli využívat online služby s přihlášením bez toho, aniž  by sdílelipříliš osobních dat, s novým řešením budou mít nad svými data kontrolu,“ uvedli zástupci Evropské komise. Pomoci má také podnikům, které díky ní budou moci využívat širšího spektra služeb. Důvěra spotřebitelů v nové e-ID je zásadní a tvůrci věří, že pomůže k dalšímu boomu využívání online služeb v rámci EU.

Foto: Pxhere

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení