Foto: GDA

Českým herním studiím se daří. Obrat herního odvětví dosáhl 5,3 miliard

22. 6. 2021 14:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

V loňském roce se obrat českého herního odvětví vyšplhal na více než 5,3 miliardy korun, což představuje nárůst o 17 procent oproti roku 2019. Během roku 2020 bylo u nás vytvořeno celkem 58 nových her, studia tvoří dalších 180 nových.

Odhad růstu pro rok 2020 počítal původně s deseti procentním navýšením. Výsledek dokazuje pozitivní trend ve vývoji celého herního průmyslu v České republice, který i během pandemie dokázal posílit. A dle odhadů bude posilovat i nadále – pro rok 2021 se očekává meziroční nárůst o dalších deset procent.

„Důvody rychlejšího růstu spočívají kromě individuálních úspěchů vybraných her také právě ve specificích pandemie. Herní průmysl, na rozdíl od jiných sektorů, během ní nebyl zásadněji omezen. V příštím roce očekáváme překonání hranice 5,8 miliardy korun“ uvedl předseda Asociace českých herních vývojářů Pavel Barák.  

Rekordní počet pracovníků, nedostatek českých talentů

České firmy působící v oblasti gamingu zaměstnávaly v loňském roce 2074 lidí, což je o 20 procent více než v roce 2019. Jedná se o nejvyšší číslo v historii a očekává se, že bude letos opět překonáno. Během roku 2020 vytvořily herní společnosti 335 nových pracovních míst, v letošním roce plánují atakovat hodnotu 400. Stále přitom hledají nové pracovníky, zejména na pozice programátorů, grafiků a animátorů.

Každý třetí zaměstnanec v herních společnostech působících v České republice je cizinec (33 %). Přibližně polovina zahraničních pracovníků je ze zemí EU (53 %), necelá druhá polovina pak z dalších zemí (47 %). Právě vysoký počet zaměstnanců pocházejících ze států mimo Evropskou unii, kteří přicházejí obsadit obtížně obsaditelné posty ve vývojářských týmech, vede k dlouhodobému apelu herních firem na zrychlení procesu udělování víz pro tyto vysoce kvalifikované pracovníky.

„Nemáme bohužel efektivní systém, který by dokázal vytvářet dostatek nových českých zaměstnanců. Chybí kvalitní vzdělávání i další alternativy pro generování nových zaměstnanců. Například rekvalifikace, které mohou být zajímavou příležitostí pro lidi z jiných sektorů, kde jsou vlivem pandemie nuceni propouštět. Firmy tak nyní obsazují vybrané pozice lidmi ze zahraničí. České herní odvětví je v globálním měřítku dostatečně atraktivní a konkurenceschopné, proto se firmám daří tyto zahraniční pracovníky získávat,“ doplňuje Pavel Barák.

Nové herní tituly na obzoru

V České republice aktuálně působí 118 vývojářských společností. Až tři čtvrtiny z nich využívají služeb outsourcingu, nejčastěji pak pro tvorbu hudby a zvuku, lokalizace. Necelá třetina českých studií outsourcing nabízí, nejčastěji v oblasti programování a kompletní produkce. Během roku 2020 bylo u nás vytvořeno celkem 58 nových her, z čehož 16 z nich bylo vydáno jako takzvané. early access a soft launche nadcházejících titulů. Aktuálně mají české herní společnosti v přípravě více než 180 nových her. 

Foto: GDA

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.