Foto: Pxhere.com

Stejná chalupa, jiná pravidla. Stát nahrává pochybným praktikám

26. 2. 2021 10:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zástupci Svazu venkovské turistiky a agroturistiky, Asociace soukromého zemědělství ČR a Amazing Places & Kouzelná místa v ČR uprostřed letošní neobvyklé sezony jarních prázdnin v otevřeném dopisu kritizují nerovnosti, které vytváří stát tím, že „nadržuje“ ubytování ve formě pronájmu. Chtějí, aby se individuální ubytovací zařízení pod přísnými hygienickými podmínkami otevřela.

Jedná se například o penziony, chaty a chalupy či statky, které pokrývají zhruba 35 procent ubytovacích zařízení v ČR, a momentálně smějí ubytování nabízet například jen za účelem služební cesty. V praxi tak mohou být v jedné vesnici dvě podobné chalupy, ale hosty má jen ta, co funguje v nájemním režimu.

„Zastavte likvidaci poctivých podnikatelů v ubytovacích službách a podporu šedé ekonomiky. Nediskriminujme podnikatele a nenapomáhejme praktikám, které poškozují celý obor,“ píše se v dopisu, který upozorňuje na to, že někteří ubytovatelé mnohdy za účelem nižšího odvodu daní a osvobození od placení záloh na sociální a zdravotní pojištění používají model nájmu nemovitosti místo režimu podnikatelské činnosti v ubytovacích službách. Současná vládní nařízení tento nežádoucí stav podle signatářů aktivně podporují.

Řada poskytovatelů ubytovacích služeb v individuálních ubytovacích zařízeních tím pádem doplácí na nejednoznačnost vládních opatření. Mají zavřeno, účelně nenabízejí ubytování v rámci pracovní cesty, nepozastavili živnost a nezahájili pronájem svých nemovitostí. „Tito podnikatelé jsou ve výsledku trestáni za svou poctivost a ochotu respektovat nejednoznačně nastavená ochranná opatření,“ píše se ve výzvě.

Aktuálně otevřený dotační titul Covid – Ubytování II se sice vztahuje i na individuální ubytovací zařízení, ale s ohledem na nutnost odečíst od dotace kompenzační bonus, na něj řada podnikatelů vůbec nedosáhne. Pro mnoho rodin žijících na venkově je přitom omezení ubytovacích služeb likvidační.

Podmínky, za kterých by mohly individuální ubytovací zařízení otevřít:

  • negativní antigenní test na covid všech hostů vyjma dětí do 5 let (ne starší než 48 hodin)
  • pravidelná dezinfekce všech společných prostor
  • zvýšená péče o úklid pokojů a nakládání s ručníky a lůžkovinami
  • používání roušek a případných dalších pomůcek – v souladu s nařízením MZ; při setkání osob z jiných domácností doporučený respirátor FFP2
  • volně dostupné prostředky pro dezinfekci rukou
  • dodržování předepsané vzdálenosti 2 metry
  • bezkontaktní check in/out a bezkontaktní platby
  • kontakt s hosty omezen na nezbytně nutnou dobu
  • v případě více samostatných ubytovacích jednotek v jednom objektu max. 50procetní obsazenost
  • mezi jednotlivými hosty (skupinami hostů) 48 hodin přestávka
  • intenzivní větrání
  • stravování jen uzavřeno (snídaně jen v případně donesení na pokoj)

Zdroj: Svaz venkovské turistiky a agroturistiky z.s., Ing. Zdenka Nosková předsedkyně, Asociace soukromého zemědělství ČR, Ing. Jaroslav Šebek předseda, Amazing Places & Kouzelná místa v ČR s.r.o., Petr Kotík jednatel

Foto: Pxhere.com

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tomáš Kopsa

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.