Foto: Charlie Schuck

MÍSTO PRODEJE: Velké dilema lékáren

25. 2. 2021 10:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Zachovat a ctít tradici i barevnost, nebo se postit do odvážnějších kombinací s rizikem matení zákazníka?

Schubert Apotheke

Pullach, Německo

Moderní interiér ze světlého dřeva s promyšleným osvětlením a teplým odstínem dlažby vytváří i přes svou strohost pocit útulnosti. Důraz na každý detail pak současně zákazníkovi „říká“, že je zde v dobrých rukou. Pozornost přitahují designová světla nad tárou. Za návrhem stojí architekti oceňovaného düsseldorfského studia Raumkontor. Přestavba proběhla v roce 2019.

Linda Petrová

⭐⭐⭐⭐

Péče a důvěryhodnost z ní přímo vyzařuje, má velký lokální po­tenciál, materiálově navazuje na bavorský venkovský styl. Interiér je velmi příjemný, i když hodně univerzální, mohla by to klidně být prodejna kosmetiky nebo bio­produktů. A zatím nikde nevidím žádné komunikační nosiče, ani cenovku… Jako by čekala na dokončení, i když vše je na správné cestě. Šikovní architekti by k sobě jako parťáky teď potřebovali retai­lovou agenturu.

Anna Brůžková

⭐⭐⭐⭐

Světlé odstíny dřeva v kombinaci s kovem a šedými doplňky na první pohled neevokují lékárnu. Prostředí na zákazníky působí velice klidně a čistě. Spíše bych to viděla na nějakou prodejnu s bio přírodní kosmetikou. Není zde žád­ná edukace či akční zboží, které je zejména pro starší generace klíčo­vé. Cílení bych tedy předpokládala spíše na mladší lidi. Technicky a designérsky zpracováno hezky a precizně, nejsem si však jistá, zda šťastně pro lékárnu.

Medly Pharmacy

Brooklyn, USA

Medly Pharmacy je digitální lékárna, která doručuje léky volně prodejné i ty na předpis v tentýž den, kdy si je zákazník objedná. Společnost, kterou vlastní otec a syn Marg a Sahaj Patelové, nechala v roce 2018 přestavět kamennou pobočku, jež současně slouží i jako výdejna objednávek. Nová podoba, kterou navrhlo studio Sergio Mannino, odráží nutnost propojení online a offline světa.

Linda Petrová

⭐⭐⭐

Roztomilé, skoro bonbonkové. Sé­miotika zelené barvy je posunuta do mátové a zjemňuje. Dotažený design vytváří příjemný svět, který propojuje online i offline. Fotky ale nezobrazí denní realitu, třeba co se stane, když ve výdejové části umístí jiné než vlastní obaly. Komunikace je pouze před tárou a relativně skromná. Pohled přes výlohu náhodným kolemjdoucím víc o projektu neřekne. Asi bych pobočku zvenčí považovala za kliniku nebo kosmetický salon.

Anna Brůžková

Vize propojení online a offline svě­ta je určitě správný směr. Předností je, že zákazníci obdrží své objed­nané zboží tentýž den. Bohužel při pohledu na provedení a design prostoru a výdejny mě trochu mrazí. Studený až chladný design připomíná prostředí nemocnice či léčebného ústavu. Pult, který ve spodní části vypadá jako po povod­ni, není vhodný designérský kou­sek. Totéž platí pro minimalistické sedačky. Prodejce by měl v lékárně navodit lepší atmosféru.

Lékárna ve Zwickau

Německo

Nemocnice Heinricha Brauna dostala v areálu již před několika lety novou lékárnu. Exteriéru, který svými ostrými tvary doplňuje architekturu okolí, kontrastuje zařízení interiéru. Ohýbané tmavé dřevo (Guibourtia ehie) doplňují bílé hladké plochy a nasvícené police v barvě zeleného jablka. Denní světlo dovnitř přivádějí velké stropní světlíky. O návrh se postaralo lipské studio Atelier st.

Linda Petrová

⭐⭐⭐

Hezky řemeslně zpracovaná klasi­ka v globálním stylu. Svěží zelená je fajn, ale ve velkých plochách je až příliš agresivní a spolu s masivní hmotou dřeva působí interiér tro­chu stísněně. Poměrně nepřehled­né promo vystavení je koncen­trováno hlavně do venkovního výkladce, jinde nevidím žádné touchpointy ani stálé komunikační plochy. Masivní pískovaný pruh polepu dveří v pohledové výši působí jako bariéra.

Anna Brůžková

⭐⭐⭐⭐

Skvěle navržená lékárna. Exteriér na první pohled připomíná malý novodobý kostelík, to se krásně hodí. Vnitřní prostor je dobře využit pro prezentaci výrobků, což je u farmaceutických produktů velmi důležité. Dřevěný lakovaný pult v bílé barvě doplněný o dekor dřeva se krásně line celou prodej­nou a je také praktický. Technické zpracování je nádherná, čistá práce. Stropní světla zaručují do­statek osvětlení. Velmi povedená realizace.

Lékárna jako přirozené centrum lokality

Málokteré téma v poslední době tak rezonuje společností jako právě zdraví, což je vzhle­dem k pandemické situaci celkem logické. Lékárny často stojí v situaci, kdy jsou doslova v první linii a pozorujeme, jak někdy suplují lékaře, zejména v případě běžných nachlazení. Výrazně také stoupla jejich role v prevenci a podpoře zdraví. V podstatě to vychází z hluboké tradice, už před 200 lety patřil pan lékárník spolu s lékařem, učitelem a farářem k místní skupince vzdělanců, na kterou se lidé z okolí s velkou důvěrou obraceli se svými problémy.

Česká republika disponuje velmi hustou sítí lékáren, najdeme je ve 853 městech a obcích, což znamená, že 14 procent sídel má svou vlast­ní. Třeba v Praze podle SÚKL připadá na jednu lékárnu 3879 obyvatel a v Brně úplně nejméně, 2924. Jejich personál tak své stálé zákazníky (a také jejich zdravotní stav) většinou velmi dobře zná.

I když jsou lékárny retail, měli bychom si uvědomit, že jejich personál nejsou běžní prodavači, ale farmaceuti s vy­sokoškolským titulem, kteří se po celý svůj profesní život kontinuálně vzdělávají. Tára jednoduše není pult.Na trhu vedle sebe existují malé rodinné nesíťové lékárny a velké sítě, které často vztah budují prostřednictvím CRM nástrojů, zejména věrnostních nebo lékových karet. Ty se stávají moderní „pamětí“ a pomáhají být klientům blíž. Jakou roli v takovém vztahu může hrát samotné prostředí lékáren? Výzkum Wellen v seg­mentu FMCG potvrdil, že více než 80 procent zákazníků se chce v obchodech, kam chodí pravidelně, cítit „jako doma“. I když lékárny navštěvujeme s menší frekvencí než obchody s potravinami, také zde může pocit známosti vést k prohlou­bení vztahu se zákazníky. Re­taileři provozující globální sítě sice mají v ruce manuál, ale mohli by nejen v sortimentu více zohlednit formát prodej­ního místa, lokalitu a zejména typologii zákazníků.

Snahu dostat nezávislé lékárny pod některou z doda­vatelských sítí a nastavit jim pravidla pro merchandising můžeme pozorovat již delší dobu. Projevuje se to zejména umístěním shodných POSM na prodejní plochu, případně sjednocením polepů výlohy nějakým grafickým prvkem. Je otázkou, zda zákazník tyto prvky vnímá natolik, aby ovlivnily jeho výběr provo­zovny, nebo zda chodí stále do své oblíbené lékárny, za „svou“ paní lékárnicí. Přitom právě možnost komunikovat a vypadat lokálně zákazníci vítají a oceňují. Z příkladů ze zahraničí vidíme, že bílé lami­no a zelené prvky nemusejí být povinnou tváří lékáren.

Zdraví máme jen jedno a do lékárny tak jako tak někdy musíme. Ovšem v dnešní době si můžeme vybrat, jestli tam půjdeme po svých, nebo pár pohyby prstů po klávesnici. Přichází čas aplikovat digitální technologie, nejen obrazovky se spoty výrobců, ale skutečné funkční zapojení digitálu jako prodejního nástroje.

A tak lékárnám, které jsou spíše konzervativní částí retailu, držím palce, aby se jim podařilo vybudovat skutečný omnichannel nakupování, kdy bude mít zákazník na výběr, jak se ke svému medikamentu nebo doplňku stravy jednodu­še dostat, v příjemné prodejně nebo na uživatelsky vstřícném e ­shopu, online i offline stejně pohodlně a s pocitem důvěry a bezpečí.

Foto: Charlie Schuck

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tomáš Kopsa

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.