Foto: Bellingcat

Bellingcat pomocí nadšenců odkrývá světové kauzy

15. 2. 2021 05:02

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Nová kniha zakladatele investigativní skupiny Bellingcat osvětluje vyšetřování a postupy, které je vedou k úspěšným odhalením. A možná bude i film…

„Zlatá hvězda pro toho, kdo dokáže lokalizovat video,“ napsal Elliot Higgins v roce 2014 po havárii letadla malajských aerolinek letu MH17 nad Ukrajinou poté, co si na portálu YouTube všiml videa, kde po neznámé cestě projížděla ruská sestava odpalovače raket Buk. Do sedmi minut měl odpověď, že jde o ukrajinské město Snižně, v té době pod kontrolou proruských separatistů. Rychle přes Google Earth porovnal cestu, stromy, červenou střechu domu, vše sedělo. Auto jelo na jih, otázkou však zůstávalo odkud?

Díky zapojení plejády nadšenců i odborníků dokázal Higgins se svými spolupracovníky vysledovat systém Buk k 53. brigádě z ruského města Kursk. Na Ukrajinu přijel v konvoji a opuštěl ji podle záběrů o jednu střelu lehčí.

Následující dny přispěly k rozvoji fenoménu Bellingcat a nového typu investigativní žurnalistiky založené na open source zdrojích a využití crowdsourcingu. Zároveň Bellingcat vynesly do velkého světa zpravodajských her a vytvořily z něj nepřítele Kremlu. Od té doby se Bellingcat podepsal pod řadu dalších významných zpravodajských „zářezů“.

Když došlo k otravě exšpiona Sergeje Skripala a jeho dcery a v televizi se objevily záběry možných podezřelých, netrvalo ani dva týdny, než byla jejich identita odhalena a Bellingcat ukázal na Alexandra Petrova a Ruslana Boširova, kteří akci v anglickém Salisbury měli na svědomí. Výrazně se také zasloužil o rozkrytí nepovedené otravy Alexeje Navalného, ukázal, jak operují týmy agentů-zabijáků, hledal sympantizanty ISIS v Evropě nebo neonacisty v Charlottesville. Řadu těchto případů a postupů během nich popisuje nová kniha zakladatale Bellingcatu Elliota Higginse, která na trh přichází nyní v únoru a kterou napsal novinář Tom Rachman.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 15. února 2021. Předplatit si ho můžete zde.

Foto: Bellingcat

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.