

Poslední půlrok levných zásilek z Číny? Mění se daňová pravidla
Od 1. července se zruší osvobození od dovozní DPH u zboží ze zahraničních e‑shopů. Nová pravidla mají zjednodušit administrativu.
Loňská uplynulá vánoční sezona byla poslední z hlediska superlevných nákupů z Číny. Od poloviny letošního roku se totiž změní pravidla pro platby DPH i proclení zboží. Změna měla původně nastat už na začátku ledna, ovšem koronavirová pandemie účinnost odložila až na červenec letošního roku.
V uplynulých letech si nákupy v čínských e‑shopech díky nízkým cenám vyzkoušely desetitisíce Čechů. K rozmachu menších nákupů přispělo kromě osvobození od DPH i to, že řada čínských e‑shopů ve snaze proniknout na evropský trh nabízí dopravu zboží zdarma. Cenově je tak řada produktů nedostižných a ač bývaly v minulosti problémy s dlouhou dobu dopravy, případně i s reklamacemi, postupem času se věci mění. Přeci jen, když jako e‑shop fungujete na trhu s 1,3 miliardou lidí a chcete být v hodně tvrdé konkurenci úspěšní, musíte mít kromě srovnatelné kvality i zákaznický servis. A v těchto oblastech se čínské e‑shopy v posledních letech zlepšily.
Objednávky z Číny rostou
„Nakupování Čechů v zahraničních e‑shopech sledujeme prostřednictvím našeho každoročního panelového výzkumu ve spolupráci s agenturou Nielsen mezi českými spotřebiteli,“ popisuje Jan Vetyška, výkonný čeditel Asociace pro internetovou komerci (APEK). Z těchto dat vyplývá, že zatímco v roce 2016 nakoupilo alespoň jednou v zahraničním e‑shopu 38 procent lidí z průzkumu, loni to bylo už 46 procent. Podíl těch, kteří v zahraničí nakupují opakovaně, vzrostl z 26 na 33 procent. Zboží z Číny nakoupilo loni přes 80 procent lidí nakupujích na internetu, přes deset procent se dostaly ještě nákupy v Německu, Velké Británii a USA. Z průzkumu zaměřeného na nakupování online společností Eset a Seznam vyplynulo, že v Číně už někdy nakoupilo až 40 procent Čechů. Při výběru obchodu rozhoduje předchozí zkušenost a dobré jméno či značka. Dvě třetiny objednávek v e‑shopech proběhnou z chytrých mobilních telefonů.
Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 11. ledna 2021. Předplatit si ho můžete zde.
Podobné zprávy


Podívejte se na nejkreativnější projekty světa


Papírování chce do muzea poslat kampaň BankID od Loosers


Volodymyr Zelenskyj je komunikátorem roku podle PRWeeku

