Foto: iStock

Hledání správného mediamixu. Jaké budou útraty v roce 2021?

12. 12. 2020 06:12

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Odborníci odhadují, že mediální útraty v roce 2021 v Česku porostou nejvýše o devět procent. Potáhne je digitál, o pokračování úspěchu televize rozhodne vývoj pandemie.

Experti z marketingových oddělení uvnitř firem, profesionálové z komunikačních a mediálních agentur, obchodníci z mediálních domů, ti všichni byli letos pandemií přinuceni přehodnotit své stávající strategie a přizpůsobit se novému normálu, který přinesla. Jedná se především o tlak na reklamní rozpočty, a zároveň na co nejvyšší efektivitu plánovaných kampaní. Do hry vstoupila rovněž touha, aby značky, které reprezentují, zůstaly i v krizi relevantní a u zákazníků se zapsaly jako „ty, co obstály“, případně „ty, na které se spotřebitelé mohli spolehnout“.

PSALI JSME
Společný hon na hosty. Výrobci nápojů pomáhají restauracím

Nelze se tedy divit, že reklamní útraty se ve velkém přesunuly do mediatypů, které v důsledku koronakrize posilovaly a jež lze co nejlépe doměřit, tedy do televize a digitálu. I s ohledem na tento trend odborníci nepředpokládají tak dramatický propad v reklamních investicích, jaký se mohl rýsovat zpočátku roku a při první vlně.

Mohlo být hůře

Například nejnovější prognóza Advertising Expenditure Forecasts mediální agentury Zenith očekává v roce 2020 meziroční pokles reklamních investic o 7,5 procenta na celkových 587 miliard dolarů. Ještě v červenci se přitom předpokládalo, že to bude o 9,1 procenta. Globální trh se zotavuje z hlubokého propadu rychleji, než se původně zdálo. Zároveň Zenith odhaduje, že v roce 2021 vzrostou celosvětové reklamní investice o 5,6 procenta na 620 miliard dolarů v důsledku přeložení Letních olympijských her a fotbalového mistrovství Evropy.

Zde ale výčet pozitivních zpráv končí. I přes tento předpovídaný nárůst budou reklamní investice nižší, než v roce 2019, kdy se jednalo o 634 miliard dolarů. V roce 2022 pak podle odhadu reklamní investice vzrostou o 5,2 procenta a dosáhnou 652 miliard dolarů, což bude o 18 miliard dolarů více, než v roce 2019. I tak se nejspíše jedná o 70 miliard dolarů nižší výdaje, než kdyby reklamní trh nebyl narušen pandemií.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 14. prosince 2020. Předplatit si ho můžete zde.

Foto: iStock

Redakce MAM

Další zajímavé čtení