Foto: pixabay.com

Státní fond kinematografie vyhlásil mimořádnou výzvu: 127 milionů pro kina

18. 11. 2020 12:11

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Celkem 127 milionů korun bylo alokováno do mimořádné výzvy Státního fondu kinematografie (SFKMG), která je určená provozovatelům kin, distributorům a produkčním firmám, jejichž činnost byla zasažena omezeními v důsledku pandemie covid-19. Kromě udržení základní filmové infrastruktury a zachování budoucí konkurenceschopnosti českého audiovizuálního průmyslu má výzva za cíl zjistit jeho inovační schopnosti. Data získaná od žadatelů ve výzvě využije SFKMG pro přípravu transformace z filmového na audiovizuální fond. Fond začne přijímat žádosti od čtvrtka 19. listopadu

„Ve výzvě mohou stejně jako v květnu žádat pouze provozovatelé kin, distributoři a producenti. Uznatelné náklady jsou primárně na kreativní tým, který bude inovace realizovat, dále na nájmy a provozní náklady v případě, že nebyly předmětem podpory jiných vládních podpůrných programů,“ řekla ředitelka Státního fondu kinematografie Helena Bezděk Fraňková.

„Zákon nám neumožňuje plošně podpořit celý sektor audiovize, v současné chvíli je nezbytné udržet a zachovat alespoň základní strukturu filmového průmyslu v ČR. Je to nezbytná podmínka s ohledem na budoucí konkurenceschopnost celého audiovizuálního průmyslu a kreativních průmyslů v České republice obecně, jichž jsou právě produkční a distribuční společnosti tahounem,“ dodala Bezděk Fraňková. Na současných opatřeních a zacílení mimořádné výzvy panuje shoda mezi hlavními profesními organizacemi v audiovizi, se kterými SFKMG jednal, tedy včetně Asociace producentů v audiovizi, Unie filmových distributorů nebo Asociace provozovatelů kin.

ČTĚTE TAKÉ
Ministerstvo financí hledá mediální agenturu pro kampaň Moje daně 2021

Mimořádnou dotaci ve výši 98 milionů korun schválila Vláda ČR na návrh ministra kultury Lubomíra Zaorálka a posléze toto rozpočtové opatření potvrdil Rozpočtový výbor Poslanecké sněmovny PČR. „Jsem rád, že peníze z této výzvy půjdou především kinům, filmovým distributorům a producentům, protože právě kina byla anticovidovými opatřeními postižena podobně jako třeba divadla,“ uvedl ministr kultury Lubomír Zaorálek. Tyto prostředky byly navýšeny o dalších 29 milionů korun získaných změnami v plánované Krátkodobé koncepci na rok 2021.

Primárním cílem výzvy je podpora výzkumu inovačních schopností a inovačního potenciálu českého filmového průmyslu. Sekundárním cílem je získání co nejpřesnějších dat o struktuře celého audiovizuálního prostředí v České republice. „Do mimořádné výzvy se přesune jednak 9 milionů původně plánovaných do okruhu distribuce na podporu kin, a jednak 20 milionů původně plánovaných na druhou výzvu na minoritní koprodukce, která měla být vyhlášena v červenci 2021,“ vysvětlila předsedkyně Rady SFKMG Helena Bendová. „Současná epidemie COVID-19 urychlila potřebu proměny celého audiovizuálního prostředí. Výstupy získané z výzvy budou zpětnou vazbou od filmového průmyslu, abychom mohli co nejpřesněji, nejlépe a nejrychleji postavit nový audiovizuální fond,“ dodala Bendová.

Na jaře se vyčerpalo téměř 37 milionů

Na přípravě výzvy, sběru a vyhodnocování dat se kromě zaměstnanců kanceláře Fondu a radních podílí také externí odborníci, docent Petr Szczepanik, který působí na Katedře filmových studií na Univerzitě Karlově, Daniela Staníková, vedoucí kanceláře programu Kreativní Evropa-MEDIA, bývalý předseda Rady Fondu Přemysl Martinek nebo Jan Hanzlík, pedagog z Fakulty arts managementu Vysoké školy ekonomické v Praze.

Mimořádná výzva SFKMG zůstává jediným podpůrným programem pro sektor audiovizuálního průmyslu, neboť celá audiovize byla jako celek vyřazena z obou programů COVID-Kultura.

Podobná akce proběhla i na jaře. Tehdy se do mimořádné výzvy „Propagace kinematografie v kině“ s alokací 50 milionů korun přihlásilo 113 subjektů. Vzhledem k tomu, že z české sítě kin využilo možnost požádat v rámci této výzvy o finanční podporu cca 30 % kin (která tvoří ale 80 % celkových obratů na českém trhu kin), nebyla nakonec vyčerpána celá alokace výzvy, ale 36 775 690 milionů korun.

Foto: pixabay.com

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.