Foto: iStock

Týdny gastro lockdownu: s okénky alespoň něco, jinak brutální propad

6. 11. 2020 05:11

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Segment gastra už dva týdny přežívá v „okénkovém“ režimu. Svůj provoz v něm ovšem zvládá udržet jen polovina gastropodniků, které měly otevřeno ještě začátkem října. Tržby gastro segmentu se meziměsíčně propadly o 70 procent, otevřené podniky jsou na tom ale výrazně líp. 

Z dat společnosti Dotykačka, jejíž pokladní systém využívá čtvrtina tuzemského gastro trhu, vyplývá, že podnikům, které realizují prodej alespoň formou „okénka“, poklesly tržby protii normálu jen o 20 až 25 procent. Týká se to především restaurací, kaváren a bister.

„Tržby těchto podniků skutečně nejsou o tolik nižší než v běžném režimu. Proměnila se ale skladba toho, co lidé nakupují. Zatímco za normálních okolností tvoří kolem 60 procent obratu jídlo a 25-30 procent alko i nealko pití, teď tvoří jídlo 75 procent tržeb a na nápoje připadá pouhých deset procent. To se logicky odráží v zisku. Na nápojích totiž prodejci mají podstatně vyšší marže,“ vysvětluje Pter Menclík, ředitel Dotykačky.

Situaci logicky nejlépe zvládají podniky provozující kuchyň, naopak nejvíc postižené jsou bary, čistě pivní koncepty a kluby. V posledně jmenované kategorii aktuálně nějakým způsobem funguje jen pět procent podniků.

ČTĚTE TAKÉ
Devět videí, desítky vizuálů. Škoda slaví výročí největší kampaní v dějinách

Dotykačka gastropodnikům i maloobchodu nabízí pomoc formou bezplatného objednávkového portálu Vyzvednisi.cz. Za uplynulý týden jím prodejci realizovali přes dva tisíce objednávek. Celkem za dobu svého fungování portál Vyzvednisi.cz uskutečnil přes 20 tisíc prodejů. „Jen na provizích jsme tím obchodníkům ušetřili zhruba 1,65 milionu korun. Na rozdíl od jiných objednávkových služeb, které si účtují i 30procentní provizi, Vyzvednisi.cz je zcela zdarma,“ říká Menclík.

Ve Vyzvednisi.cz je aktuálně registrovaných asi 1500 gastropodniků z celé republiky a číslo rychle roste. „Jen za posledních sedm dní se přihlásilo 200 nových zákazníků a okamžitě jsme u nich viděli desítky objednávek. Uživatelé registrovaní za uplynulé dva týdny vytvářejí celou třetinu objednávek,“ uzavírá Menclík.

Foto: iStock

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.