Foto: iStock

Pod BUŘINKOU: Nová norma. Pronajmout si můžete triko i židli…

7. 9. 2020 01:09

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Víte, kdy si s konečnou platností uvědomíte, že jste „boomer“, neboli zástupce generace, která už je tak trochu za zenitem? Když vás potomek naučí první slůvko, o jehož existenci jste doposud neměli ponětí: „Mami, ty máš v lednici samé nubské (rozuměj – ke konzumaci neadekvátní) věci,“ zněla ta věta vyřčená v prvním školním týdnu.  Stane se to také v okamžiku, kdy vám dojde, že o dvě dekády mladší generace má v některých oblastech odpovědnější přístup ke svému životu a planetě než vy sami.  

Zatímco v devadesátých letech se do sekáčů s křiklavými nápisy „Britský secondhand“ odvážili jen ti opravdu odhodlaní, mezi mladými lidmi je dnes půjčování, resp. pronájem běžným přístupem k vlastnímu šatníku. A nejde jen o velké platformy v USA typu Rent the Runway, které sice oblečení pronajímají, ale zároveň fungují na principu půjčovny stále obnovovaných kolekcí módních návrhářů. Jde i o komunity typu peer-to-peer, kde si lidé – samozřejmě za úplatu – vzájemně půjčují již zakoupené kousky ze svých skříní. Jedním z takových projektů je vznikající platforma OneWearStand.com české podnikatelky Terezy Harazimové (více si přečtěte v tomto čísle týdeníku MaM).  

ČTĚTE TAKÉ
Mladou Frontu koupí PP Partners. Deklarovaný zájem miliardářů opadl

Jestliže se ve třicátých letech minulého století v módě vše zkracovalo, zdá se, že dnes stojíme před branami éry půjčování. Ví to i firma Levi’s, která s dánskou značkou Ganni, jež má vlastní „rental“ platformu, vytvořila první kolekci tří kusů oblečení k pronájmu. Pro rozvíření mediální šeptandy to  firmě zřejmě na pár měsíců stačí…Na koronavirem zasaženou ekonomiku domácností zareagoval i britský obchodní dům John Lewis, který nyní zájemcům nábytek i pronajímá a oficiálním stanovisku tvrdí, že cílí na mileniály a jejich slabost pro sdílenou ekonomiku. Zatím se jedná o zhruba padesát kousků, cena začíná na 17 librách (cca 500 Kč) měsíčně u ročního pronájmu stolu či židle, což pro našince není zrovna málo… 

Jestli je „rental“ jen životní postoj nebo krizí vynucené chování spotřebitelů asi nerozklíčujeme, možná se jedná o kombinaci obou faktorů. Jedna věc je ale jasná. Sekáčový trh, který loni rostl 25krát rychleji než maloobchod, a trend sdílené ekonomiky už nic nezastaví.  

Foto: iStock

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.