Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků
Foto: iStock
Extra

Diváci se postupně vracejí. „Situace v krizi připomínala scény ze sci‑fi filmů“

Jakub Křešnička6. 9. 202026. 11. 2020

Růsty návštěvnosti a příjmů letos provozovatelům biografů pandemie zarazila. S návratem zahraničních premiér se postupně vracejí diváci i inzerce.

Ještě v lednu to vypadalo, že mají kina nakročeno do dalšího rekordního roku. Do hledišť zasedlo více než 1,4 milionu diváků, což bylo takřka o deset procent více než ve stejném období v roce 2019. Tržby meziročně povyskočily o dvanáct procent na více než 210 milionů korun. V únoru se počty diváků i výše tržeb držely na zhruba stejné úrovni jako o měsíc před tím, pak ale kvůli pandemii a především nařízenému nouzovému stavu, jenž kina do poloviny května zavřel úplně, oba ukazatele zamířily dolů.

Nejhorší situace byla v dubnu, kdy biografy suplovala podle Unie filmových distributorů autokina. Pohled na stříbrné plátno ze sedaček automobilů známý hlavně z amerických filmů, si přišlo vyzkoušet lehce přes tři tisíce lidí. Celkové tržby kin díky tomu ve stejný měsíc přesáhly 268 tisíc korun. To je 508krát méně lidí a 829krát méně peněz než v dubnu Taková čísla trh ještě nikdy nezažil. I v době ekonomické krize před dvanácti lety se měsíční tržby kin pohybovaly přinejmenším ve vyšších desítkách milionů korun.

Scény jako ze sci-fi

„Ve zcela nové situaci jsme se ocitli nejen my, potažmo celý kinoinzertní trh, ale víceméně všechny firmy, ať už lokální nebo nadnárodní. Museli jsme společně a flexibilně reagovat na situaci, která připomínala scény ze sci‑fi filmu,“ konstatuje k situaci na trhu Jan Svoboda, sales supervisor manager ve společnosti New Age Advertising, která v Česku zajišťuje reklamu pro síť čtrnácti multikin Cinema City. Vzhledem k tomu, že se celý trh na déle než měsíc prakticky zastavil, přišel čas značných ztrát. Už začátkem dubna Unie filmových distributorů spočítala, že jen měsíční uzavření biografů představuje pro trh celkové ztráty 218 milionů korun. Počítají se do toho neodvedené poplatky pro Státní fond kinematografie (SFKMG) či Ochranný svaz autorský, ztráta na odvodech DPH, pokles tržeb pro distributory převyšující 85 milionů korun a více než stomilionové mínus v případě kin.

Čtěte také:
Mladou Frontu koupí PP Partners. Deklarovaný zájem miliardářů opadl

Pro kina to znamenalo nástup do drsného šetřícího režimu. „Opatření jsme měli bez‑precedentně drastická. Nastavili jsme krizový systém řízení nákladů provozu na všech úrovních od centrály po jednotlivé pobočky. Zastavili jsme veškeré investice vyjma dvou, které jsme rozjeli ještě před počátkem nouzového stavu a již nešly zakonzervovat,“ přibližuje Jan Bradáč, šéf sítě multiplexů CineStar. „Omezili jsme náklady na provoz — personální, na energie, investice a podobně. Vyjednali jsme s pronajímateli slevy z nájmu podle programu Ministerstva průmyslu a obchodu Covid — nájem,“ dodává také David Horáček, spolumajitel sítě Premiere Cinemas.

Šetřit musí všichna kina. Se situací alespoň částečně pomohl Státní fond kinematografie, který vyhlásil Mimořádnou výzvu propagace kinematografie v kině, jejíž prostředky se dají využít i na samotný provoz. Připraveno bylo 50 milionů korun. Přihlášek přišlo 113, což podle SFKMG představuje zhruba 30 procent tuzemských kin, která ale pokrývají 80 procent trhu. „Pokryta byla celá škála typů kin, od kin z malých měst, hrajících jen několik představení měsíčně, přes velká kina s bohatým programem až po multikina,“ uvádí se ve zprávě fondu k výsledkům výzvy z konce července. Vyhověno bylo všem žádostem a rozděleno bylo takřka 36,8 milionů korun.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 7. září 2020. Předplatit si ho můžete zde.

×

Jak v B2B úspěšně vstoupit do onlinu?

Starší článek

Pod BUŘINKOU: Nová norma. Pronajmout si můžete triko i židli…

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing

Jak žijí hrdinové, je i na nás, říká vítěz lednové AdParády

Poprvé ve videoformátu se ukázala pravidelná reklamní hitparáda Art Directors Clubu, jejíž produkci zajistila Creative Embassy s režisérem Vítem…
5. 3. 20215. 3. 2021
Marketing

Algebra útočí! Potřebuju kalkulačku! Zní z válčené vřavy nového spotu

Fakulta strojní Vysoké školy báňské – Technické univerzity Ostrava představuje matematiku po svém. Záběry jako z válečného filmu jsou…
4. 3. 20215. 3. 2021
Lidé

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy

Jakub Cabejšek, který do roku 2018 pracoval v Ogilvy a poté přešel na pozici kreativního ředitele do Proximity Prague a později…
4. 3. 20214. 3. 2021
Marketing

Více než měsíc s Clubhouse v Česku. Jak se síti zatím daří?

Počáteční šmrnc exkluzivity a velkého zájmu o novinku už postupně ochlazuje. Zatím je stále dostupná jen pro majitele iPhonů, na uživatele…
4. 3. 20214. 3. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Cabejšek posílí kreativu Tesca v Ogilvy
Zemřel Radim Pařízek. Hudebníkovi a mediálnímu podnikateli bylo 67 let

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Marketing & Media
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více