Zastávky se systémem přirozeného chlazení, JCDecaux zlepšuje život ve městech

31. 7. 2020 18:07

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Společnost JCDecaux dokončila vývoj nového typu zastávek veřejné dopravy se systémem přirozeného chlazení vzduchu. Reaguje tak na problém s tepelnými ostrovy ve městech. Nový model zastávek rozšiřuje řadu inovativních přístřešků, které firma představila v loňském roce. Patří mezi ně i zastávky se zelenou střechou, které JCDecaux představila i v Praze a které kromě snižování teploty pomáhají také snižovat míru znečištění vzduchu v ulicích.

„JCDecaux je partnerem měst po celém světě. Stále inovujeme naše produkty a služby, abychom vylepšili každodenní městský život a usilovali o větší udržitelnost. Tyto zastávky se systémem přirozeného chlazení vzduchu a další typy zastávek inspirovaných přírodou rozhodně přispějí ke zvýšení kvality života ve městech, zvláště během letních vln horka. Jde o praktické řešení pro pohodlí obyvatel měst,“ řekl Jean-Charles Decaux, předseda představenstva JCDecaux.

Z dat Světové meteorologické organizace vyplývá, že léta jsou v posledních letech výrazně teplejší, než bývalo dříve zvykem. Růst teplot má celou řadu důsledků včetně vzniku tepelných ostrovů, které mají vliv na zdraví i komfort obyvatel měst. Vznikla proto celá řada iniciativ, které si kladou za cíl vytvořit ve městech naopak chladné zóny. Patří k nim i nové řešení od JCDecaux. Zastávky MHD poskytnou cestujícím pocit pohodlí a příjemné ochlazení i v obdobích intenzivního horka.

Čtěte také:
Máme Praze co nabídnout, říká obchodní ředitelka české pobočky JCDecaux

Oddělení výzkumu a vývoje JCDecaux se inspirovalo přirozeným, dlouho známým procesem, chlazením prostřednictvím odpařování, a aplikovalo jej pro potřeby městského mobiliáře. Horký vzduch prochází vlhkým panelem tvarovaným jako včelí plástev a při průchodu se chladí. Zdrojem vody pro tento proces je dešťová voda ze střechy zastávky. Solární panely na střeše celému systému dodávají potřebnou energii a chytrá čidla sledují v reálném čase povětrnostní podmínky a také pohyb lidí na zastávce, aby systém fungoval efektivně a jen v případě potřeby. Toto řešení s využitím sluneční energie a dešťové vody efektivně nahrazuje klimatizace s vysokou spotřebou energie. Na rozdíl od mlhy, proces odpařování nepředstavuje žádné zdravotní riziko, protože při něm nevznikají mikrokapičky.

Díky přirozenému chlazení vzduchu tak vzniknou malé oázy s velkým komfortem pro cestující. Příjemný pocit je podpořen designem celé zastávky s použitím světlých barev a neupraveného dřeva, aby připomínaly zahradní pergoly. Také sedačky jsou inspirovány nábytkem do interiéru.

Testy v tepelné komoře potvrdily schopnost systému snížit teplotu na zastávce o 4 až 7 °C při teplotě 36 stupňů a vlhkosti vzduchu 50 %. JCDecaux již brzy spustí testování v reálných podmínkách na ulicích měst.

V loňském roce společnost JCDecaux v Praze představila zastávku se zelenou střechou tvořenou rostlinami, které jsou pro tento účel vhodné. Jak můžete vidět na přiložených fotkách, přístřešku se daří velmi dobře i po 9 měsících ostrého provozu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.