Foto: iStock

Pandemie zrušila cestovní katalogy. Velké tiskárny to zvládnou, malé mají problém

8. 6. 2020 06:06

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Opatření provázející koronavirus se výrazně dotkla mediálního trhu, řada časopisů i novin snižovala náklad. Tiskárny evidují rušení tisku katalogů pro cestovní kanceláře, ale třeba i letáků zejména pro supermarkety s nepotravinářským zbožím, drogerie, případně pro autosalony.

„Zhruba 60 procent naší produkce dělají novinové tituly — Blesk, Aha, Sport, Právo a Deník N. Náklady tisku se zmenšily, protože tím, jak lidé chodili méně do trafik a marketů, noviny se tolik nekupovaly. Velký výpadek pak byl u novin ve vlakové a autobusové dopravě. U specializovaných časopisů, které tiskneme, to bylo beze změny. Nahoru šel naopak tisk křížovek a sudoku, jak lidé seděli doma a luštili,“ popisuje dopady Radomír Klein, předseda představenstva tiskáren Czech Print Center.

ČTĚTE TAKÉ
Propad tisku. Krize srazila prodeje deníků i o desítky procent, nejvíce trpěl Sport

„Nemohu mluvit o úbytku poptávky, spíše se jedná o posuny termínů, takže to vypadá, že v červnu a červenci budeme velmi vytíženi. Výpadek v klasickém tisku nám nahrazuje polygrafická produkce, které se daří,“ dodává Klein.

Podobný pohled nabízí i Lubor Válek, obchodní ředitel divize Print v tiskárně Point CZ. „Situace se nás také výrazně dotkla. Velká část zákazníků utlumila během pandemie svoje aktivity a některé zakázkové projekty byly dokonce i pozastaveny. Poptávky i náklady po periodických titulech poklesly. Nicméně nám to dalo prostor se více věnovat průmyslovým a reklamním klientům. A paradoxně se podařilo pozvednout knižní výrobu, a to díky tomu, že pandemie vyřadila na čas z provozu některé zahraniční dodavatele tiskovin,“ říká Válek. Uvolněnou výrobní kapacitu využil Point pro jiné projekty a nové klienty, které dříve z kapacitních důvodů nemohl přijmout.

Pro letošní rok Klein počítá s propadem tržeb kolem pěti procent. Zodpovědný je za něj podle Kleina zákaz provozu některých prodejen. „Pro jeden řetězec s elektronikou děláme leták, jde asi o 2,5 milionu kusů týdně a kvůli tomu, že byly prodejny zavřené, letáky se netiskly. Výpadek snad doženeme na podzim,“ je optimistický Klein.

Celý článek si můžete přečíst v časopise Marketing & Media, který vychází v pondělí 8. června 2020. Předplatit si ho můžete zde.

Foto: iStock

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení