Foto: CzechTrade

Česko je vnímáno jako země vyspělá a ekonomicky silná, říká nový šéf kanceláře CzechTrade v Baku

10. 3. 2020 06:03

— Mohlo by vás zajímat —

Fajn rádio si novým partnerstvím s Enterprise Esports otvírá dveře do gamingu

Fajn rádio z mediální skupiny Media Bohemia se v marketingu dlouhodobě zaměřuje na spolupráci s influencery a tiktokery z různých oblastí. Nyní prostřednictvím Enterprise Esports vstupuje do oblasti esportu a bude oslovovat milovníky gamingu.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Novým šéfem kanceláře CzechTrade, která má na starost trh v Ázerbájdžánu a Gruzii, se stal Pavel Zelenka. České firmy se podle něho těchto zemí bát nemusí. „Zdejší obchodníci a veřejnost mají o naše výrobky, technologie a služby zájem,“ říká v rozhovoru pro MaM.cz. V Baku pomáhá českým exportérům hledat vhodné partnery.

Po svém jmenování jste uvedl, že je třeba v Ázerbájdžánu a Gruzii počítat s odlišnostmi v obchodní kultuře oproti Evropské unii. Jaké jsou ty největší?

K prvnímu exportnímu úspěchu vede delší cesta, než je tomu v Evropě. Tamní obchodníci jsou pohostinní a příjemní společníci, kteří dávají přednost neformálnímu přístupu, proto by okamžité projednávání obchodních záležitostí mohli považovat za nezdvořilost. V první řadě je třeba si vytvořit dobré přátelské vztahy, které sice zaberou více času, ale vedou k úspěšnému obchodnímu případu. Určitě je výhodou znalost ruského jazyka, a to zejména při jednáních s orgány státní správy či samosprávy.

"Firmy musí znát rozdíly v obchodní kultuře." CzechTrade mění šéfy východních kanceláří

Proč by se tedy měly české firmy zajímat právě o tyto země?

Ázerbájdžán a Gruzie skýtají takřka 13milionový trh, což je velikostně srovnatelné s Českou republikou. Exportéři, v jejichž možnostech je svou produkcí uspokojit takto velký trh, by určitě tato teritoria neměli opomíjet. Výrobci spotřebního zboží, jako je oblečení, sportovní vybavení, prostředky do domácnosti, kosmetické přípravky, potraviny a jiné, zde mají šanci uspět. Dále je zde zájem o moderní technologie a jejich efektivní využívání v různých oblastech průmyslu. Mou snahou je vzbudit u českých exportérů chuť a zájem o obě země, i když je zde cesta k úspěchu o něco delší.

Obě země se slibně rozvíjejí a mají velkou snahu přiblížit se evropským standardům. Gruzie podepsala s EU asociační dohodu, která jí umožňuje využívat mnoha výhod při svém rozvoji. Existence rozvojových projektů EU pro mnoho sfér gruzínské ekonomiky také zvyšuje možnosti českých firem na nich participovat. Hospodářsky silný Ázerbájdžán má velký zájmem o spolupráci s EU. Diversifikace ekonomiky a omezení její závislosti na těžbě přírodních zdrojů umožňuje rozvoj mnoha dalších oborů, jakými jsou například zemědělství, zdravotnictví, stavebnictví, ICT technologie, turistika nebo bezpečnost.

Jakou mají české firmy v Ázerbájdžánu a Gruzii pověst?

Lidé tu mají velmi hluboké povědomí o České republice, o schopnosti vytvářet kvalitní výrobky a odvádět vynikající práci. Česká republika je vnímána jako země vyspělá a ekonomicky silná. Např. v oblasti zdravotnictví, jsou obě země velmi svázané s Českou republikou.

Jak konkrétně českým exportérům pomáháte?

Naprosto nezbytné je osobní jednání, bez kterého je velmi těžké najít si obchodní partnery. Naše kancelář v Baku pomáhá exportérům nalézt takové partnery, kteří nejlépe odpovídají jejich zájmům. Právě finišujeme přípravy dvou velkých projektů tohoto roku. Prvním je podpora lázeňských subjektů, kdy se více než 14 českých společností bude prezentovat na mezinárodní výstavě AITF v Baku za účasti nejen komerčních ázerbajdžánských partnerů, ale především představitelů vládních organizací a silných korporátních subjektů. Celou akci podporuje i návštěva náměstka ministra zdravotnictví České republiky. Tím druhým významným projektem je prezentace české produkce z oblasti obrany a bezpečnosti. České zbrojovky se představí na ADEX/SECUREX 2020 za účasti představitelů české vlády a také představitelů všech ázerbajdžánských ozbrojených a bezpečnostních sil. ADEX/SECUREX je nejvýznamnější akcí v oboru obrany a bezpečnosti na území Jižního Kavkazu, proto je navštěvován nejen samotným prezidentem Ázerbajdžánské republiky a nejvyššími představiteli ozbrojených a bezpečnostních složek, ale také mnoha korporátními společnostmi, které jsou součástí kritické infrastruktury Ázerbájdžánu. V rámci obou akcí proběhnou B2G jednání organizované naší zahraniční kanceláří CzechTrade Baku, která by měla pomoci otevřít cestu k možnému exportu do vládních struktur.

Foto: CzechTrade

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Vojtěch Lhota

Další zajímavé čtení