Vizuální identitu NGP vyhrál zase Najbrt

7. 5. 2018 00:05

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Reklama
SDG

Národní galerie Praha (NGP) si na druhý pokus vybrala novou vizuální identitu včetně loga. Po rozpaky způsobivším zrušeném výběrovém řízení z roku 2015, si na pomoc přizvala organizaci Czechdesign, která prosazuje uplatňování designu v praxi. V uzavřené soutěži pořádané od ledna zvítězilo renomované Studio Najbrt.

Do soutěže, jejímž cílem bylo „najít grafickou identitu, která Národní galerii zpřístupní široké veřejnosti atraktivní, současnou a výraznou vizuální komunikací“, byla pozvána vybraná desítka grafických designérů a studií. Kromě Studia Najbrt to byli 2017 Designers, Breisky, Dynamo Design, Heyduk, Musil & Strnad, Laboratoř Petra Babáka, Markéta Steinert, Side2, Studio Petrohrad a Symbiont.

Sedmero tvůrců – včetně Laboratoře, která předložila návrh „ilustrující demokratizaci grafického designu“, konkrétně logo galerie napsané písmy Times a Arial – zůstalo v prvním kole. A do kola druhého s Najbrtem postoupila studia Heyduk, Musil & Strnad a Side2.

„Návrh Studia Najbrt vnímáme jako komplexní systém komunikace, který nabízí flexibilitu a zároveň jedinečnou vizuální identitu. Logo NGP otevírá prostor pro práci se všemi typy sdělení – textovým, obrazovým i audiovizuálním a umožňuje prezentaci širokého spektra aktivit a umění od starověku po současnost,“ komentovala vítězný návrh odborná porota, ve které společně se zástupci galerie zasedali grafičtí designéři a pedagogové Alan Záruba, Kristýna Fišerová a Tomáš Brousil a ředitelka Czechdesignu Jana Vinšová.

„Šlo nám o to, aby identita byly zřejmá z každého vizuálu galerie. Bude pro ni pracovat tým několika studií. Mysleli jsme na to, aby je práce bavila a aby umožnovala různá řešení pro různé typy výstav,“ říká Aleš Najbrt s tím, že „jednoduché logo symbolizuje obraz jako takový a dává prostor vhledu do národní galerie a jejích výstav“.

Zase ten Najbrt?!

Studio Aleše Najbrta vyhrává veřejné zakázky pro státní instituce tak často, že to bývá terčem laické kritiky. V čem spočívá jeho úspěch?

„Máme výhodu relativně širokého týmu. Finální návrh vyplyne z jeho diskuse. A mám zásadu, že není možné usnout na vavřínech. Věci je třeba měnit a přemýšlet nad nimi během celého procesu. I velké fotbalové týmy rozhodují zápasy v posledních minutách. Taková je i naše práce – do poslední chvíle měníme a upravujeme, aby výsledek byl co nejlepší,“ vysvětluje sám Najbrt.

„Samozřejmě jsme si říkali, že bude odezva na to, že zase vyhraje Studio Najbrt. V kvalitě návrhů bylo druhé kolo velmi těsné. Připravit promyšlený systém vizuální komunikace umí u nás víc studií. Ve Studiu Najbrt ale dokáží spojit design, kvalitní typografii a moderní formu propagace v jeden celek. Neuzavírají se ničemu, jdou do náročných zadání, vyvíjejí se, a proto na trhu často dominují. Jejich návrh nejlíp vystihl zadání, je platformou pro spolupráci galerie s jinými grafiky a kumuloval v sobě vše, co NGP potřebuje,“ říká člen poroty a kreativní ředitel skupiny Nova Alan Záruba.

„Chtěli jsme, aby vznikla silná vizuální identita Národní galerie, protože ta nic takového překvapivě dosud neměla. Nešlo tedy ani tak o logo, ale o systém. Chceme, aby bylo na první pohled jasné, která tiskovina je vydávaná NG,“ dodal k tomu generální ředitel NG Jiří Fajt.

Nová grafická identita do příštího roku postupně promění všechny nástroje vizuální komunikace NGP přes plakáty, publikace, propagační materiály, merchandising, navigační systém v budovách až po web.

„Logo je jednoduché, to bude zase problém,“ směje se Aleš Najbrt, jehož grafické studio vyhrálo soutěž Národní galerie.

Jednoduché logo Národní galerie Praha symbolizuje obraz. Celková hodnota zakázky na novou vizuální identitu je 1,3 milionu korun.
Foto: Národní galerie Praha

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Bonami mění v nové kampani kartonový svět za osobité bydlení

Novou kampaň s historicky největší videoprodukcí spouští Bonami. Jejím hlavním motivem je kontrast mezi nudným „kartonovým“ světem a „osobitým bydlením“, které může být s Bonami dostupné a jednoduché. Kampaň vznikla ve spolupráci s YYY agency a reklamní a filmovou produkcí Nice!.

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Více obsahu, moderní formáty. Portál iDnes.cz má nový design

Zpravodajský portál iDnes.cz mediální skupiny Mafra po několika letech nabídne novou podobu. Zjednodušuje strukturu, zvyšuje podíl obsahu a klade větší důraz na moderní formáty. V první fázi prošla změnou domovská stránka a její hlavní části: Zpravodajství a Sport.