Říká se, že lidé mají takovou vládu, jakou si zaslouží. A s firmami a agenturami je to stejné. V České spořitelně jich máme pro jistotu celou řadu. Důležité je uvědomit si, že sebelepší agentura, ani celý balík skvělých agentur, vás nespasí, pokud nemáte sami jasno, jakým směrem chcete jít.
Myslím, že agenturu najímáte kvůli její expertíze a kapacitám, jaké nejste schopni pokrýt interně. Strategie ale musí zůstat doma. A právě u strategie je potřeba vždy začít. Ta digitální vyžaduje jiné dovednosti, než bylo v marketingu zvykem. Nestačí jen natočit TV spot a ten násilně rozsekat a nasadit všude, na co jsou peníze. Produkovat digitální obsah totiž nelze bez znalosti platforem, pro které je určený, představy o cílení a bez práce s daty.
Ale nemysleme si, že digitál je samospasitelný. Síla televize a dalších tradičních médií je neoddiskutovatelná. Úloha on-linu je ale jiná. Dokáže dovyprávět příběh, aktivovat, prodávat a zvyšovat loajalitu.
Tohle všechno musíte dostat do hlavy všem svým kolegům, ještě než se pustíte do výběru agentur. Klíčové slovo je synergie. A pokud máte rádi buzzwordy, tak nejblíže jsou storytelling, omnichannel a data. Jedno rezonuje marketingem, druhé digitálem a další CRM oddělením. A nevyhraje ten, kdo křičí hlasitěji. Vítězem je ten, kdo vše dokáže skloubit.
Svým zákazníkům pak přinášíte kus příběhu tam, kde se zrovna nacházejí, a navazujete dalším kouskem zase tam, kde je jim to příjemné. Když nedostanou první zprávu v TV, musí jí dostat jinde. Když nenakoupí on-line, nakoupí off-line.
Samotný výběr agentury z pohledu digitálu je vždy trochu vabank. Chceme vše nechat na hlavní agentuře? Ta nikdy nebude silná ve všem. Chceme zapojit specializované agentury? Ale jak moc specializované mají být? Budou si agentury vzájemně rozumět, nebo si půjdou po krku? Naštěstí aspoň mediálka bývá jen jedna.
Žádný recept neexistuje. Vybrat agenturu je ale nakonec to jednodušší. Daleko více práce je začlenit ji do ekosystému firmy a její strategie, ale i ostatních agentur. Nikdy jsem nevěřil, že to může trvat i rok. Teď už věřím.
Petr Pluháček, digital content manager, Česká spořitelna