Skip to content
  • Marketing
  • Média
  • Lidé
  • Názory
  • Sport
  • Akce
  • Extra
Předplatné
{{ search.error }}

Nalezené příspěvky

{{ post.post_title }}

{{ post.excerpt }}
{{ post.meta }}
Více výsledků

Poběží Bolt v Londýně? Tak určitě

Redakce MAM9. 5. 2017

V roce 1971 zaplatili studentce umění Carolyn Davidsonové 35 dolarů za návrh nového loga. Dneska je jejich “fajfka” jedním z nejznámějších logotypů světa. Hodnota značky, kterou toto logo reprezentuje, je odhadována na 13 miliard dolarů. A Nike je dnes absolutně největším výrobcem sportovní obuvi, oblečení a vybavení na světě. I na marketing vydává nejvíc. Loni to byly ohromující 3,3 miliardy dolarů.

Jedna miliarda z této částky byla vydána na sponzoring sportovců nebo celých týmů. V této oblasti je Nike průkopníkem. V roce 1985 podepsala smlouvu s univerzitní basketbalovou hvězdou Michaelem Jordanem v hodnotě čtyř milionů dolarů. O necelých 20 let později už LeBronu Jamesovi nabídla 90 milionů dřív, než odehrál první zápas.

U nás Nike spolupracuje s překážkářkou a mistryní světa Zuzanou Hejnovou. “Pro Nike je výhodou, že Zuzana je i ambasadorkou samotného běhání ve své sportovní akademii HESU,” vysvětluje Alexandr Kliment z agentury Concept One.

Prostě to uděláme. Už 30 let

Legendární kampaň Just Do It pro Nike připravila reklamní agentura Wieden & Kennedy v roce 1987. A obě firmy spolupracují dodnes. Loni W&K připravila sérii 20 virálních motivačních spotů se sportovci z nejrůznějších odvětví Unlimited You. “Ta myšlenka není nová, ale ohromující je její celková architektura a provedení,” hodnotí uznale jeden z posledních výstupů 30leté spolupráce Jan Jelínek, kreativní ředitel pražské agentury McCann.

Nike se však dokáže prosadit i bez extrémních výdajů na reklamu. Jedním z hlavních partnerů londýnské olympiády v roce 2012 byl konkurenční německý Adidas. Právo využívat olympijskou symboliku v reklamě ho přišlo na 100 milionů dolarů. Nike ale u své atletické obuvi kromě technologií vsadila také na nepřehlédnutelnou, zlatozelenou fluorescenční barvu. Její tretry zářily z televizních obrazovek na celém světě. A podle průzkumů si nejvíc lidí myslelo, že oficiálním sponzorem olympiády byla právě Nike.

S televizí končíme

Adidas sice v Londýně “ostrouhal”, firma, která byla kdysi největším výrobcem sportovní obuvi a oblečení na světě, však teď po několika slabších letech vykazuje známky ozdravení a na svého hlavního konkurenta se zase dotahuje. Rok 2016 pro ni byl rekordní.

Nový šéf Adidasu Kasper Rorsted si věří natolik, že v březnu přirovnal televizi k obstarožnímu faxu. Značky Adidasu prý s televizními kampaněmi končí a své spotřebitele budou nadále oslovovat jen na internetu. “Pokud chcete zasáhnout mladou generaci, musíte začít přemýšlet jinak a vydat se mimo svět tradičních médií. Jinak vám uteče,” souhlasí Kliment.

“Hlavní rozdíl v jejich komunikaci vyplývá z filozofie značek jako takových. Nike klade důraz především na image značky samotné. Adidas vždycky byl a bude atletickou, přímou a německou značkou, která naopak více cílí na samotný sport a podstatu pohybu,” vysvětluje rozdíly v pojetí obou velkých brandů Petr Hercík, výkonný ředitel agentury Sport Invest Marketing.

Jednoduše nejrychlejší

Velkým fenoménem marketingu sportovních značek je v současnosti zaměření na ženy, například pro Pumu, která je s poměrně značným odstupem třetím největším světovým výrobcem sportovního vybavení, je to jedna z priorit. I Puma ovšem spoléhá na sponzoring známých sportovních tváří. Ale nejen jich. Ambasadorkou lifestylové divize značky je zpěvačka Rihanna.

Hlavním esem v rukávu Pumy je ale nejrychlejší atlet světa, Jamajčan Usain Bolt. Pumě se upsal už jako mladistvý. Ta si jej pak v roce 2013 pojistila smlouvou, která mu zaručovala deset milionů eur ročně do roku 2016, čtyři miliony doživotně za roli ambasadora v důchodu, ale i dalších deset milionů, pokud se letos zúčastní mistrovství v Londýně.

A Bolt se ho zúčastní. A dost možná za cílovou páskou zuje své zlaté tretry a zdvihne je vítězně nad hlavu, jako to udělal loni na olympiádě v brazilském Riu. A tehdy tím rozladil manažery značky Nike, protože na Rio měli partnerskou smlouvu zase oni.

“Kdo je nejrychlejší?” ptá se Puma. A každý ví, že její zlatý chlapec Usain Bolt.
Foto: Puma

×

1. Reportéři bez hranic: svoboda médií upadá

Starší článek

Momentální potřeba rozhoduje

Novější článek

Podobné zprávy

Marketing
Foto: Mattoni

Mattoni poprvé uvádí plošně na trh plechovky

Minerální voda Mattoni představila novou řadu ochucené minerální vody Mattoni v plechovkách. Značka se tím stává první českou minerální vodou v plechovce,…
16. 4. 202116. 4. 2021
Média

Přímý přenos pohřbu prince Philipa poběží na Nově, CNN Prima News i v ČT24

V sobotu 17. dubna se uskuteční pohřeb Jeho královské Výsosti Prince Philipa, vévody z Edinburghu. Televize Nova tak od 15:20 zařazuje do vysílání přímý…
16. 4. 202116. 4. 2021
Sport

ČT získala práva na vysílání Evropské ligy UEFA pro další tři sezóny

České televizi se podařilo získat práva na Evropskou ligu UEFA i nově ustavenou Evropskou konferenční ligu UEFA, a to až do roku 2024. Vlastní také práva…
15. 4. 202115. 4. 2021
Marketing

Bonami odstartovalo svoji zatím největší televizní kampaň

Bonami, prodejce nábytku a potřeb pro domácnost a zahradu, tento týden odstartoval rozsáhlou televizní kampaň na podporu brand awareness v České republice,…
15. 4. 202116. 4. 2021
Reklama

Aktuální vydání MAM můžete číst online ZDE.

číst předplatit

Lidé v pohybu

Peter Fecko šéfuje Grayling ve střední a východní Evropě
Bývalý ekonomický novinář Leoš Rousek nastupuje do PPF jako mluvčí

Newsletter MAM

Do schránky chodí v pondělí a ve čtvrtek.

  • Kontakt
  • Inzerce
  • Ochrana osobních údajů
  • Obchodní Podmínky
Tato stránka používá cookies: Zjistěte více