Atribuční modelování v on-linu vám pomůže odhalit, které kanály fungují
Ještě předtím než na vašem webu zákazník nakoupil, možná viděl reklamu ve vyhledávání, četl newsletter a viděl vás na svém Facebooku. Jak ale marketér zjistí, který z kanálů je efektivní a který je jen ztráta peněz? Jednou z cest je atribuční data-driven modelování, tedy připisování významu na základě dat. To určuje míru zásluhy různých marketingových kanálů na provedené konverzi.
“Například nástroj Google Analytics standardně využívá atribuční model last non-direct. To znamená, že transakce se připisuje poslednímu nepřímému zdroji,” vysvětluje Ondřej Chvojka, datový analytik reklamní agentury Acomware.
“Hlavní výhodou používání atribuce je, že marketéři znají přesnou výši investic veškerých aktivit, které dělají. Díky tomu jsou schopni realokovat rozpočet tam, kde jim bude vydělávat nejvíce,” vysvětluje Pavel Šíma, ředitel nástroje Roivenue, který se data-driven modelováním zabývá.
Za nevýhodu naopak považuje fakt, že marketéři mohou mít problém s přechodem k jinému způsobu uvažování, než na jaký byli zvyklí.
Firmám, které chtějí s atribučním modelováním v on-line marketingu začít, datový analytik Chvojka radí podívat se na současný používaný model a porovnat ho s ostatními atribučními modely, které nástroj Google Analytics nabízí. Následně Pavel Šíma doporučuje rozhodnout se pro konkrétní nástroj, který budou při posuzování výsledků svých marketingových aktivit firmy používat.
Příklady atribučních modelů
1. V atribučním modelu Poslední interakce obdrží 100 procent kreditu poslední kontaktní bod.
2. Atribuční model První interakce připisuje veškerý úspěch prvnímu kontaktnímu bodu.
3. Lineární atribuční model připisuje stejnou váhu všem kontaktním bodům.
Využít lze různé typy atribučních modelů, zde jsou jen některé z nich.