Nároky na tisk obalů rostou. Němci je umožňují poskládat kompletně on-line

20. 3. 2017 00:03

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Behavio otestovalo Habánské zákony od WMC Grey a hokejový spot Komerční banky od VCCP Prague

Agentura Behavio již tradičně otestovala dvě nejúspěšnější reklamy měsíčního kola Souboje spotů. V březnovém klání uspěly Habánské sklepy a Komerční banka. O tom, s čím uspěly u diváků, si přečtěte v aktuálním vydání Marketing & Media 16/2024.

Reklama
SDG

Evropští výrobci chtějí čím dál rychleji obměňovat obaly produktů. Vedou je k tomu marketingové strategie, akční nabídky i požadavky úřadů. Jindy je důvodem jen krátkodobá produkce limitované řady výrobků nebo nutnost přidat na obal různé bezpečnostní prvky, číslování a podobně.

Tradiční ofsetový potisk má své výhody a také je touto formou zhotovena třeba naprostá většina papírových krabiček. Kvalita je vynikající a se stoupajícím počtem vyprodukovaných obalů klesá jednotková cena. Zároveň ovšem platí, že při ofsetovém tisku je limitujícím faktorem právě minimální počet objednaných obalů. Často jich reálně musíte odebrat víc, než kolik nakonec použijete. Kvůli tomu zbytečně rostou náklady a nevyužité, ale zaplacené palety kartonů míří rovnou k recyklaci. Komplikovaná je také personalizace, která proces zdražuje a ovlivňuje i dodací lhůty.

Řešení přišlo s možnostmi digitálního tisku. Skládané kartonové krabičky se dají kompletně naplánovat přes internet jako malosériová dodávka například u německé on-line tiskárny Labelprint24. Podnik Stefana Hardera se dlouhodobě specializoval především na samolepicí etikety, sortiment ale rozšířil právě o obalové technologie. Podnikatel z německého Weingartenu postupně expandoval do několika evropských zemí a web nechal přeložit i do češtiny.

Jak poskládat karton

Krabičky na zboží mohou být variabilní svou gramáží, formou, provedením, koncovým zpracováním i zušlechtěním (tedy zda mají být matné, s lakem, fóliované nebo s reliéfní ražbou). Díky moderním technologiím je možná i vysoká míra personalizace, například pomocí QR kódů.

Digitální tisk umožňuje produkovat několik nejběžnějších základních typů krabiček. Typické jsou ty s cípy, kdy je tělo krabičky slepeno podlouhlým spojem na nejdelší straně a na protějších stranách kartonáže jsou pak uzavírací chlopně. Na trhu se do nich balí například léky.

Potraviny a dárková balení se většinou uzavírají do krabiček se skládacím dnem a velkým zastrkávacím uzávěrem. Zná je každý, kdo si kupuje porcované čaje v sáčcích. Třetím typem jsou krabičky s podélně slepeným dnem určené pro uchování těžšího zboží (například v lahvičkách). Poslední klasický model jsou krabičky se zastrkávacím víkem a otvorem pro zavěšení na prodejní stojan.

Atypické modely jsou polštářkové obaly z bělené celulózy, jejichž vnitřek je ze směsi odpadního papíru a celulózy. Po složení se „vyboulí“ a na obou koncích mají chlopně pro otevření. Druhý atyp je krabička s výklopným víkem.

Průmyslová revoluce

Tím, že kompletní kalkulace a příprava podkladů probíhají on-line na straně zákazníka, se celý proces zlevňuje. Minimalizuje se celkový vstup lidské práce v samotném provozu tiskárny. Harder proto o digitální výrobě obalů mluví jako o „Krabičkách 4.0“.

Naráží tím na současný trend čtvrté průmyslové revoluce, která přinesla digitalizaci do řady odvětví. Charakteristickým rysem je přitom právě automatizace výroby, kdy triviální lidské činnosti obstarávají stroje. Výsledkem jsou pak mimo jiné velké změny na trhu práce, protože technologické úspory vedou k propouštění na nekvalifikovaných pozicích.

V časech ofsetového tisku bylo často jednodušší produkt vložit do sáčku, než na něj dělat krabičku. Ale digitální tisk to všechno změnil.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení