Kolik peněz dát do marketingu?

11. 7. 2016 00:07

Nezařazené

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Agentura roku: porota za vášnivé diskuse vybírala odpovědnou agenturu

Již třetí zasedání poroty v rámci Agentury roku, kterou pořádá týdeník Marketing & Media, mělo za úkol vybrat odpovědnou agenturu. Odborným garantem této kategorie je Asociace společenské odpovědnosti.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Pro peníze se podniká, jsou měrnou jednotkou, které všichni rozumí, všichni v nich umíme porovnávat, umíme odhalit úspěch nebo neúspěch.

Zejména v obchodě se říká, že marketing utrácí, co jiní vydělají. Marketing je vnímaný jako nákladové středisko, které je navíc pěkně na vodě. Před více než sto lety vykřikl jistý americký obchodník, že padesát procent výdajů tímto směrem je vyhozených do vzduchu, jen se neví, která polovina to je. Držet se tohoto pohledu i dnes mi přijde stejně přihlouplé jako držet se ještě dnes velké diskuse, zda je lepší plachetnice, nebo parník – což se řešilo před cca 110 lety také.

Nedávno jsem se na rozhlasové stanici uřekl, že do marketingu se má dávat zhruba deset procent ze zisku. Myslel jsem z obratu, jak jsem pak v rozhovoru zmínil ještě několikrát, ale prostě mi to občas ujede. Druhý den mi zavolal šéf úspěšné fabriky z Moravy, že rozhovor slyšel majitel. Hrozně se pohádali, že dává do marketingu zbytečně moc. Loučili jsme se v dobrém, ale zůstalo mi to v hlavě. Proč se takovéto diskuse vůbec vedou? Proč nemají marketéři silnější argumenty a jeden chytrolín v rádiu může zpochybnit jejich práci?

Vždyť podle běžně dostupných dat na trhu dává například společnost Salesforce 53 procent obratu zpátky do marketingu, sociální síť Twitter 44 procent, Microsoft 18 procent. Oproti tomu takový Apple „jen“ 7 procent. Jestlipak za nimi taky někdo běží, že slyšel v rádiu, že to může být hodně? Nebo na to spíš mají jasná čísla a umí je odprezentovat?

V podnikání mají prý jen dvě procenta dat reálný přínos. Zbytek tabulek, grafů a indexů je používán jen proto, abychom si kryli záda, abychom ukázali, že to, co někdo tvrdí, je dobře nebo špatně, ale vlastně to nic neznamená.

Peníze jako měřítko mají ještě jedno úskalí, a tím je srozumitelnost. Na co nejsou jasná čísla, to neexistuje nebo tomu nikdo nerozumí. Pokud začneme ukazovat jasnou přidanou hodnotu marketingu, málokterý podnikatel bude zpochybňovat své investice do něj. Jakákoliv investice má přinést více, než kolik nám dají v bance – což marketérům hraje hodně do karet, dnešní úrokové sazby jsou extrémně nízké. Takže se moc není čeho bát a vzhůru do počítání. Peníze máme rádi všichni.

Autor je ředitel Marketingového institutu.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení