Microsoft a IPG Mediabrands představily v Cannes svým klientům na uzavřené konferenci exkluzivní výsledky mezinárodního výzkumu, z nichž vyplynulo, že téměř polovina spotřebitelů je ochotna sdílet svou digitální stopu se značkami výměnou za reklamu, která je relevantní a užitečná v jejich každodenním životě.
Průzkum, který probíhal v osmi zemích světa včetně České republiky, se zaměřil na možnosti transparentního využívání osobních dat lidí značkami. Spotřebitelé se podle jeho závěrů domnívají, že v příštích deseti letech se technologie stanou mnohem užitečnější v každodenním životě a mnohem víc se prolnou se společností: lidé postupně přejdou od současné pasivní role ve vztahu k technologiím k roli aktivní. Své digitální zkušenosti si budou vytvářet sami a také rozpoznají hodnotu svých osobních dat.
Podkuřujte spotřebitelům
Značky a zadavatelé proto budou muset při propagaci svých produktů a služeb nejen udělat dojem, zaujmout, ale především zapojit, podporovat a oceňovat spotřebitele za to, že jim dovolí využívat jejich osobní data. Podle průzkumu nastane mezi zákazníkem a značkou éra skutečného a vzájemně prospěšného vztahu.
Ve Ville Brands na okraji Cannes o tom hovořil šéf výzkumu Microsoftu Bill Buxton: „Technologie se začíná měnit z čehosi, co je jen elektronickým zařízením nebo webem, v něco, co spoluvytváří naše fyzické, sociální a kulturní prostředí. Potichu pozměňuje naše životy a stará se o ně. Ne ale jako nějaký útočník, ale jako společník, se kterým bezproblémově spolupracujeme a který dělá naše životy lepšími. Značky by měly zjišťovat, jak být u tohoto procesu co nejblíž a jak k němu přispívat, vytvářet přidanou hodnotu.“
Chief performance officer společnosti Initiative Sue Moseleyová dodala: „Výzkum ukázal, že dojde k zásadní změně v tom, co spotřebitelé od značek očekávají. Spotřebitelé a značky vstoupí do série vzájemných výměn hodnot a podmínky těchto výměn se budou pořád znovu domlouvat.“ Mimo jiné to znamená, že zatímco sociální modely budou dál určující pro naše on-line zážitky, spotřebitelé budou zároveň víc na internetu „zkoušet své štěstí“. Vyhledávat překvapení, výzvy a příležitosti, čehož by značky měly využít.
Klíčem je poznat zákazníka osobně
Kvantitativní data výzkumu také ukázala, že na rozvojových trzích je až 80 procent spotřebitelů ochotno dostávat doporučení založená například na jejich kalendáři, přátelích a zájmech. Celosvětový průměr v tomto trendu je 55 procent.
Klíčovými prvky v úspěšném marketingu značky budou napříště otevřenost, transparentnost a moment překvapení. Spotřebitelé se začínají víc starat o svá vlastní data on-line a hledají víc reciproční a hodnotnější vztah se značkou. Klíčem k efektivnímu marketingu bude podle závěrů tohoto exkluzivního výzkumu zákazníka poznat osobně, nikoli jen on-line návyky.
Průzkum probíhal mezi osmi tisíci respondenty v osmi zemích.
Klíčová data výzkumu
| 59 % spotřebitelů nakoupí produkt nebo službu od konkrétní značky mnohem ochotněji v případě, že je značka odmění za jejich digitální data
| Jen 36 % spotřebitelů souhlasí s tím, aby značky sledovaly jejich on-line chování za účelem lepší optimalizace nákupu
| 46 % spotřebitelů se domnívá, že jejich osobní digitální identita má hodnotu
| 45 % spotřebitelů by v budoucnu bylo ochotno tato data značkám prodat
| 51 % spotřebitelů má za to, že by jim technologie měly přinést nové a překvapivé zážitky a zkušenosti
| 61 % spotřebitelů mnohem ochotněji nakoupí produkt nebo službu takové značky, která jim přinese příjemně překvapivý zážitek
„Technologie se začíná měnit v něco, co spoluvytváří naše fyzické, sociální a kulturní prostředí. Potichu pozměňuje naše životy a stará se o ně. Ne ale jako nějaký útočník, ale jako společník, s nímž spolupracujeme a který dělá naše životy lepšími,“ tvrdí Bill Buxton.