JE SLOVENSKÁ REKLAMA VÁŽNĚ KREATIVNĚJŠÍ?

3. 6. 2013 00:06

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Samotní slovenští kreativci jsou na tuto větu alergičtí, protože většinou ji klient doplní větou, že si vždy dokážou poradit a i s menším rozpočtem připraví zajímavou kampaň. Platí ale tato teze? Je slovenská reklama opravdu zajímavější než ta česká?

Po vyhlášení výsledků slovenské reklamní soutěže Zlatý klinec jsme se v redakci rozhodli porovnat pět nejúspěšnějších kampaní ze Zlatého klince s pěticí kampaní vybraných z vítězů letošního Louskáčku. Výsledky samozřejmě nelze vydávat za reálné porovnání české a slovenské kreativity, jistým vodítkem ale budou.

Kdo se hodnocení zúčastnil?

Improvizovaný reklamní battle mezi českou a slovenskou reklamou rozhodovali nejen kreativci, ale i zadavatelé nebo organizátor reklamní soutěže. České porotě předsedala kreativní ředitelka Tereza Svěráková z agentury Leagas Delaney, slovenskou část zaštítil ředitel agentury Zaraguza Michal Pastier.

Kreativce dále zastupoval kreativní ředitel slovenských MUW Saatchi & Saatchi Rasťo Michalik a výkonný ředitel agentury Darkside Dominik Hrodek, zadavatele reprezentoval provozní a marketingový ředitel slovenského Microsoftu Viliam Bendík a sestavu doplnil ředitel reklamní soutěže FLE Media Awards René Jež. Právě v této soutěži o nejkreativnější využití médií v poslední době hodně bodovaly slovenské agentury.

Jaké reklamy se hodnotily?

V našem subjektivním výběru nejlepších českých a slovenských reklamních prací figurovaly za českou reklamu kampaň Ne od Budějovického Budvaru, vizuál Clavinu (u naší poroty silně hodnocená práce), ptačí budky Pražské filharmonie (ty naopak moc nezabodovaly), podtácky Rajec a skokani Zadara Volaniče.

Slovensko reprezentoval virtuální billboard Miele, Štrngátor od Velkopopovického Kozla (počítačová konzole, umožňující vzájemné ťukání sklenicemi, tedy štrnganie na vzdálenost několika stovek kilometrů), dárkový robot od Digita.sk, kampaň Velký Tresko, propagující tresku v majonéze, a první „real-time“ Facebook cover od agentury Zaraguza. Slovenské soutěžní práce si můžete prohlédnout v galerii na straně 18.

Jak se reklamy hodnotily?

Dali jsme tedy dohromady šest porotců – tři z České a tři ze Slovenské republiky. Systém hodnocení byl jednoduchý, každý z nich ohodnotil deset prací na stupnici od jedné do deseti, kdy deset bodů bylo nejlepším hodnocením. Porotci nehodnotili kampaně, na kterých se podíleli oni nebo jejich agentura.

Při vybírání soutěžních prací jsme se snažili obsáhnout všechny reklamní kategorie, logicky je ale nejvíce prací z kategorie on-line reklamy. Všechny práce byly oceněny buď zlatým nebo stříbrným klincem nebo louskáčkem, některé získaly i více ocenění.

A jak to celé dopadlo?

Kdyby se náš malý „sranda mač“ mezi českou a slovenskou reklamou pořádal na potvrzení teze, že je slovenská reklama kreativnější, byli by organizátoři zklamáni. Ale porota se vyjádřila jasně a v celkovém součtu zvítězily české práce nad slovenskými o 3,45 bodu. Slovenské práce získaly v průměru 7,36 bodu, české 7,93.

Předsedkyně české poroty Tereza Svěráková má ale pro slovenskou reklamu pouze slova chvály: „Před několika lety jsem byla v porotě Zlatého klince a viděla pár opravdu skvělých slovenských prací.“ Terezu nadchl i přístup našich sousedů k soutěži samotné: podle jejího názoru berou soutěž mnohem vážněji a víc si navzájem přejí úspěch. „V předloženém mixu jsou podle mě silnější české kousky. To ovšem neznamená, že česká reklama je ,en bloc‘ lepší,“ končí debatu na téma, kdo je více kreativní, Svěráková.

Zpátky ke Zlatému klinci

Reklamní battle je za námi, zbývá splnit zpravodajskou povinnost. Jaké kampaně tedy byly oceněny v rámci Zlatého klince? Celkem si slovenské agentury odnesly téměř šest desítek zlatých, stříbrných a bronzových klinců.

Podle poroty, tvořené kreativci z České a Slovenské republiky, byla nejlepší slovenskou kampaní loňského roku práce Obec na prvním místě, kterou pro Komunálnu poisťovňu připravila agentura MUW Saatchi & Saatchi. Spot režiséra Juraje Lehockého se odehrával v obci Rybník, pyšnící se nejnižším počtem dopravních nehod na Slovensku. Ta od filmařů obdržela pamětní plaketu a o předání natočili „autentický“ televizní spot. Stříbrný klinec v kategorii Kampaň získala Istropolitana Ogilvy za Slovensko dávno světové pro pivovar Zlatý bažant.

Soutěžní mechanismus Zlatého klince důsledně odděluje selfpromo aktivity a práce pro nevládní sektor, které například nemohou získat Grand Prix, od reklam pro komerční subjekty. V podkategorii kampaní pro neziskové organizace byl udělen pouze bronzový klinec za práci Nechci, ale musím, propagující stejnojmenný web sdružení pomáhajícího lidem s mentálním postižením.

Jediný zlatý klinec v kategorii televizní reklamy připadl kampani To musíte prožít, která propagovala mezinárodní festival vysokých škol Istropolitana Projekt od agentury Made by Vaculik. Zlatý klinec za tiskovou reklamu vyhrál inzerát automobilky Mini, který vtipně využil logotypy nejznámějších sociálních sítí jako pomyslné kříže u silnice a varoval tak před chatováním za volantem.

On-line reklama žije

V nejsilněji obsazené kategorii internetové reklamy padly tři zlaté klince. Jeden z nich vybojoval Velký Tresko, kampaň na tresku v majonéze od MUW Saatchi & Saatchi. Druhým oceněným bylo virální video od Mayer/McCannErickson s dálničním tunelem Sitina předělaným na hadici vysavače Miele. Neexistující billboard ocenili zahraniční blogeři i německá centrála firmy.

Třetí zlatou v on-line kategorii dostala Zaraguza za „real-time Facebook cover“. Agentura pomocí algoritmu dokázala každou sekundu měnit fotografii umístěnou v záhlaví svého facebookového profilu a vzniklý „videostream“ využila k přímému přenosu dění v agenturním sídle. Nápad formou komentáře ocenil i oficiální profil Facebooku a kreativní ředitel Michal Pastier potvrdil zájem zahraničních firem jako RTL, Cisco, Reebok nebo města Manchester, které chtějí mechanismus programátora Pavla Eichlera využít ve své korporátní komunikaci.

Jeden Štrngátor za čtvrt mega

Dva zlaté klince byly uděleny i v kategorii Media. První získal Štrngátor, unikátní počítačová konzole umožňující vzájemné ťukání sklenicemi (štrnganie) na vzdálenost několika stovek kilometrů. Kampaň pro Velkopopovický kozel připravila agentura Made by Vaculik. Zařízení byla postavena dvě a každý večer byla umístěná v jiném podniku.

Jeden Štrngátor vyšel podle informací M&M na zhruba čtvrt milionu korun, přes svou finanční a logistickou náročnost ale nápad o několik měsíců předběhl kampaň Durexu, která na podobném principu zrealizovala u vybraných párů vzájemné dotyky na intimních místech.

Zlatý klinec v kategorii nazvané Techniques si odnesla agentura Jandl za stylový vizuál pro Harley-Davidson, v PR kategorii byla oceněna kampaň časopisu Piano od Istropolitana Ogilvy. Nejlepším eventem byla zvolena Z oči v oči party mobilního operátora Orange. V kategorii outdoorové a rozhlasové reklamy byly uděleny pouze stříbrné a bronzové klince. Zadavatelem roku byla zvolena Union pojišťovna.

Celkem se do letošního Zlatého klince přihlásilo 285 soutěžních prací od 43 agentur. Tradiční osobní ocenění od organizátorů nazvané Filip získal kreativní ředitel vítězných Istropolitana Ogilvy Radoslav Olos. Klinec organizuje Klub reklamných agentúr Slovenska KRAS, ADC Slovensko a měsíčník Stratégie. Letos převzali organizátoři Zlatého klince i zajištění soutěže Young Lions, jejíž vítězové pojedou reprezentovat Slovensko na největší světový reklamní festival Cannes Lions. V kategorii Print vyhrál dvoučlenný tým agentury Zaraguza, v kategorii Cyber budou v Cannes soutěžit Michal Hornicky a Michal Moravec.

 

Porota reklamního battlu mezi českou a slovenskou reklamou


Tereza Svěráková
kreativní ředitelka Leagas Delaney
Nejlépe hodnotila FB cover a Budvar

 
Dominik Hrodek
výkonný ředitel Darkside
Nejlépe hodnotil Miele a skokany.

 

René Jež, partner FLE Media
Nejlépe hodnotil FB cover Miele a skokany.

 

Michal Pastier, kreativní ředitel Zaraguza Digital
Nejlépe hodnotil Miele, skokany a Clavin.

 

Rasťo Michalik, kreativní ředitel MUW Saatchi & Saatchi
Nejlépe hodnotil FB cover Budvar a Clavin.

 

Viliam Bendík, marketingový ředitel Microsoft SK
Nejlépe hodnotil Štrngátor a Budvar.

 

Agentura Zaraguza, které už podruhé utekla Grand Prix ze Zlatého klince – loni bodovala se sociální kampaní a letos se self promem. Ani jedna kategorie Grand Prix získat nemůže.

Vítězové Young Lions v kategorii Print Mirka Biel a Pavol Eichler z agentury Zaraguza. Podaří se jim zopakovat bronz, který z Cannes dovezl Michal Pastier? Budeme sledovat na místě.

Jak vypadá radost ze získaného klince, předvádí ředitelka agentury Digita.sk Petra Holeczyová, přihlíží Michal Balhar.

Tradiční osobní ocenění od organizátorů nazvané Filip získal kreativní ředitel vítězných Istropolitana Ogilvy Radoslav Olos.

Skokani Zadara Volaniče.

Ne Budějovického Budvaru.

Erekční blistr od Clavinu.

Ptačí budky Pražské filharmonie.

Podtácky Rajec.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení