Trendy affiliate marketingu? SoLoMo
Zájem o affiliate marketing, kampaně založené na provizích za přivedení návštěvníka či konverzi, celosvětově roste. Podle odhadů společnosti Forrester dosáhne do roku 2014 globální affiliate trh obratu 4 miliard dolarů. I v Česku je affiliate marketing na vzestupu, přestože jsme oproti globálnímu trhu stále v plenkách. Zatímco v ČR teprve poznáváme možnosti geo cílených e-mailingů, Západ více přemýšlí o alternativních cestách, jak k uživateli dostat měřicí kód s co nejlepším cílením.
Mobilní trh a možnosti geo cílení
Mobilní trh zažívá globálně boom a je pravděpodobné, že se do tří let zdvojnásobí. Právě zde se otvírá nová velká příležitost pro affiliate marketing. Výrazně totiž roste počet uživatelů, které lze s jeho pomocí zasáhnout ve správné fázi nákupního cyklu. Google uvádí, že 79 % majitelů smartphonů svůj přístroj použilo jako pomocníka při nakupování a 74 % s jeho pomocí dokončilo alespoň jeden nákup.
Mobilní trh jsou dnes ovšem také tablety, čtečky knih a další zařízení. A díky tomu se setkáváme, zatím hlavně v zahraničí, i s novými metodami odměn affiliate partnerům. Mezi ně patří zejména pay-per-call s odměnou za zavolání (ne vše lze pohodlně koupit skrze mobilní zařízení, ale lze jednodušeji volat) nebo například pay-per-install, odměna za instalaci aplikace.
Navíc se otevírá možnost lokálního zacílení reklam podle aktuální polohy uživatele. Reálná tak začíná být možnost zobrazovat banner, který umožní uživateli jedním klikem zavolat na nejbližší pobočku v okolí, kde si objedná nebo nakoupí zboží.
Sociální sítě a precizní cílení
Využití affiliate marketingu také podpořil rozmach sociálních sítí a komunitních webů. Díky informacím, které o svých uživatelích jejich provozovatelé mají, je možné mnohem přesněji cílit reklamy. A často jsou to právě reklamy některé z affiliate sítí. Pro představu: zákazník používá váš výrobek, s nímž je spokojený a myslí si, že jeho přátelé s podobnými zájmy by o něj mohli mít zájem také. Motivujte ho, aby doporučení skutečně uskutečnil, nabídněte mu provizi za doporučení prostřednictvím affiliate programu. Spokojeni budete jak vy jako inzerent, tak i oba vaši zákazníci.
Stejně tak uživatelé sociálních sítí, autoři blogů nebo článků spíše rozšíří informaci o produktu nebo službě, pokud mají možnost si tímto zpětně vydělat na provizích. I díky tomu se objevují řady oborových webů, které právě tuto monetizační metodu využívají raději než standardní prodej reklamy. Je to pohodlnější, snadnější na správu a často i s vyšším výnosem než standardní display reklama.
V ČR následujeme obecný trend centralizace jednotlivých affiliate programů do větších sítí. Provozovatelé webů se neradi registrují do desítek různých systémů a raději si najdou síť s větším počtem kampaní s jedním společným účtem. Sítě pak díky vyššímu počtu registrovaných publisherů snadno získávají nové inzerenty, kteří nemusejí vyvíjet vlastní partnerský program. Získají okamžitě přístup k množství publisherů a zároveň odborné poradenství. Mezi největší sítě v Česku patří například AdBenefit.cz (E.ON, Home Credit, Provident, Česká spořitelna…), Potenza.cz (Tchibo, Office Depot, ING…) nebo VivNetworks (Datart, Slevomat…).
Není to cesta ke snížení nákladů, ale investice do reklamy tak lze maximálně zefektivnit, říká o affiliate marketingu Michal Majgot.
Podobné zprávy


Martina Říhová řídí vedle Active i CMI News


Knowlimits se stává největší agenturou na trhu


Everli získala investici 22 milionů eur od italské společnosti United Ventures

