Konec šedesátiwattových žárovek

1. 9. 2011 04:09

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Na tuzemský trh nebudou od čtvrtka 1. září dodávány klasické žárovky s příkonem 60 wattů. Ukončení jejich výroby a distribuce členským zemím EU ukládá nařízení Evropské komise. Podle obchodníků, kteří mohou po 1. září doprodat zásoby šedesátiwattových žárovek, zatím poptávka po tomto druhu žárovek kvůli jejich blížícímu se zákazu nevzrostla. Už loni v září byl v zemích EU ukončen prodej žárovek s příkonem 75 wattů a v roce 2009 stowattových žárovek.

Hlavně předloni někteří obchodníci vyprodali zásoby stowattových žárovek už pár dní po začátku září poté, co média informovala o ukončení jejich distribuce. Letos je v obchodech zatím klid a lidé si zásoby žárovek 60 W nedělají. „V posledních týdnech jsme nezaznamenali zvýšenou poptávku po šedesátiwattových žárovkách,“ řekla mluvčí obchodního řetězce Tesco Eva Karasová. Podobně se vyjádřila i mluvčí supermarketů a hypermarketů Albert Judita Urbánková.

Obchodníci tvrdí, že lidé zatím nemají důvod s nákupem žárovek 60 W spěchat. „V tuto chvíli máme standardní zásobu zhruba na měsíc a předpokládáme, že k doprodeji posledních kusů dojde po Novém roce. V loňském roce, kdy končil prodej žárovek 75 W, se poptávka po nich prakticky nevychýlila z běžného standardu,“ podotkla Urbánková. „V případě, že nedojde ke zvýšení poptávky, máme nyní dostatek šedesátiwattových žárovek,“ dodala Karasová.

Urbánková připustila, že poptávka po těchto žárovkách se může v následujících týdnech zvýšit poté, co se v médiích objeví zprávy o konci prodeje šedesátiwattových žárovek, tak jako tomu bylo předloni v případě ukončení distribuce žárovek s příkonem 100 wattů. „S tímto scénářem také počítáme a jsme na něj připraveni,“ uvedla.

Moderní úsporné žárovky jsou proti vláknovým dražší, měly by však uživateli vydržet déle. „Žárovky 60 wattů prodáváme za 9,9 koruny a úspornou žárovku, která je jejich nejlevnějším ekvivalentem, za 31,9 koruny,“ podotkla Karasová. Prodejny Albert prodávají značkové šedesátiwattové žárovky v rozmezí od 9,9 koruny do 14,5 koruny za kus. „Jako úspornou variantu můžeme uvést klasickou úspornou žárovku Osram s příkonem 11 W, kterou prodáváme za cenu 89 korun, případně vzhledově elegantnější světelný zdroj s názvem Halogen ECO s příkonem 52 W, který vypadá jako běžná žárovka, ale jedná se o halogenový zdroj. Jeho cena je 49 korun,“ uvedla Urbánková.

Hnutí Duha vypočítalo, že díky nahrazení klasických žárovek úspornými zářivkami mohou domácnosti ušetřit značné peníze. „Každých dvacet hodin svícení úspornou patnáctkou místo klasické šedesátky ušetříme přibližně pětikorunu. Kdyby každá domácnost vyměnila dvě šedesátky za dvě úsporné patnáctky nebo jednu stowattovou žárovku za úspornou s výkonem 23 W, součet úspor v platbách za elektřinu by v celé ČR přesáhl miliardu korun ročně,“ uvedlo Hnutí Duha, podle kterého se životnost úsporných kompaktních zářivek pohybuje kolem 10.000 hodin.

Další změnu mohou spotřebitelé očekávat příští rok v září, kdy se na trh EU přestanou uvádět všechny klasické žárovky a v prodeji budou pouze úsporné zářivky. V roce 2016 pak skončí také prodej halogenových žárovek. Od září 2016 by měly být všechny žárovky na trhu EU minimálně energetické třídy B a zvláštní halogenové minimálně třídy C.

Nahrazování klasických starých žárovek na trhu jejich novými, ekologičtějšími alternativami by mělo ročně v celé EU ušetřit několik miliard eur. Kritici zavádění úsporných zářivek ale upozorňují, že kvůli své konstrukci časem ztrácejí světelný výkon a obsahují prudce jedovatou rtuť.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.