Obchodníci a prodejci musejí v zákonné třicetidenní lhůtě nejen vyřídit reklamaci, ale také vyrozumět zákazníky o výsledku. Pokud to neudělají, lze reklamovanou vadu považovat za neodstranitelnou. Zákazník tak má právo odstoupit od smlouvy a získá zpět peníze. Vyplývá to z výsledku soudního sporu mezi řetězcem Tesco a mužem, který reklamoval vadný notebook. Nejvyšší soud (NS) zamítl dovolání řetězce a postavil se na stranu zákazníka. Své rozhodnutí zveřejnil v internetové databázi.
Rozhodnutí může sloužit jako modelový případ pro další podobné spory. Tesco v dovolání tvrdilo, že ze zákona vyplývá jen povinnost vyřídit reklamaci v zákonné lhůtě. O informování zákazníka ve stejné lhůtě prý normy mlčí. Nejvyšší soud ale zákon vyložil ve prospěch spotřebitelů.
„Stanoví-li zákon lhůtu 30 dnů k vyřízení reklamace od jejího uplatnění, pak prodejce svou povinnost splní, jestliže v zákonné lhůtě (není-li smluvena lhůta delší) též vyrozumí spotřebitele o způsobu vyřízení reklamace,“ stojí v rozhodnutí senátu s předsedkyní Blankou Moudrou. Na verdikt dnes upozornil server Aktuálně.cz.
Muž si v roce 2003 koupil v Carrefouru, jehož obchody později převzalo Tesco, notebook za 34 990 korun. V roce 2005 jej reklamoval kvůli nefunkční disketové jednotce. Autorizovaný servis pak zjistil, že v počítači byly porušené plomby a částečně otevřený spodní kryt. Nelze prý tedy vyloučit neodborný zásah. Tesco tak reklamaci vyřídilo negativně.
Zákazník se výsledek dozvěděl, když po vypršení třicetidenní lhůty přišel z vlastní iniciativy do prodejny. Počítač odmítl převzít a odstoupil od kupní smlouvy s odůvodněním, že jej Tesco neinformovalo ve lhůtě, v důsledku čehož se reklamovaná vada stala z právního hlediska neodstranitelnou.
Okresní soud ve Zlíně v roce 2008 uložil řetězci povinnost zaplatit muži 34 990 korun plus úroky za tři roky. Rozsudek pak předloni potvrdila zlínská pobočka krajského soudu.