Rádio zadavatelům reklamy nabízí stabilnější zásah než televize

8. 8. 2011 15:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.

Reklama
SDG

Rozhlasové vysílání zasáhne týdně 85 % populace, reach je bez významnější poklesů, na rozdíl od televize.

Zásah rádia v ČR je dlouhodobě stabilní, podle aktuálního Radio projektu za 1. pololetí roku 2011 rozhlasové vysílání týdně osloví 84,8% a denně 63,4% Čechů.

Podle nedávné zprávy Evropské vysílací unie je na starém kontinentě pouze jedna země, v níž rádio týdně zasáhne méně než 70% populace, Česko tak se svými 85% příliš nevybočuje z evropského průměru.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
„Výjimečné je ale Česko v tom, kolik času lidé v průměru rádiu denně věnují (tzv. ATS),“ připomíná Magida Sukkari ze společnosti Median. V prvním pololetí roku 2011 to bylo podle Radio projektu 3 hodiny 10 minut. „Z hlediska tohoto ukazatele patří Češi mezi jedny z nejnáruživějších posluchačů v Evropě,“ upozorňuje. Ukazatel ATS je v ČR poměrně stabilní, od roku 2006 klesl jen o několik málo procentních bodů.

Stabilnější reach než televize

Právě stabilita je předností rádia. Televizní vysílání samozřejmě stále zasáhne více lidí než rozhlas, ukazatele zásahu však vykazují v případě televize od roku 2006 větší pokles, jak je patrné z grafu níže (zdroj Radioprojekt, MML):

 
 
 
„Rádio má také z pohledu nákupního potenciálu příznivější strukturu silných posluchačů,“ doplňuje Sukkari. Podle MML-TGI 2010 silní diváci (denně sledují TV více než 3 hodiny) častěji žijí v domácnostech s malými příjmy (do 20 tis. Kč čistého), zatímco mezi lidmi z bohatších rodin (nad 40 tis. Kč čistého) je jich méně. „U rádia tento vztah neplatí. Silní posluchači jsou zastoupeni podobně silně v každé příjmové kategorii,“ vysvětluje Sukkari.
 
 
Rádio silnější než internet

Podle Eurostatu dnes v Česku používá internet alespoň jednou týdně 58% lidí a denně 38 %. Oba tyto ukazatele jsou pod průměrem Evropské unie a hluboko pod standardem jejích západních zemí – průměrný týdenní zásah v EU15 je 69 %, denní 57 %.

Internet samozřejmě stoupá a brzy rádio dohoní. „Jenže ono „brzy“ nemusí být tak brzy, jak se zdá. V některých zemích Skandinávie a Beneluxu je dnes týdenní zásah internetu srovnatelný se zásahem rádia v Česku. Trvalo jim ale 7 až 10 let, než se na tuto hranici vyšplhaly z úrovně používání internetu, která dnes panuje v Česku,“ připomíná Sukkari. K některým skupinám obyvatelstva (např. starší ročníky) se internet dostává velmi pomalu. „Vzhledem k dlouhodobě stabilnímu zásahu rádia tedy lze předpokládat, že ještě minimálně šest let bude rádio v Česku oslovovat větší část populace než internet,“ myslí si Sukkari.
 
Čitelný rádiový trh

Výhodou je i vnitřní stabilita rádiového trhu. Na špici v denním zásahu se dlouhodobě drží Rádio Impuls, následované stanicemi Frekvence 1 a Evropa 2. Stabilní je i celkový poslech regionálních stanic sdružených do programových a obchodních sítí.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Pomáháme značkám myslet ekologicky

Trend udržitelnosti je patrný i na eventech. Šafy production radí značkám, jak k němu přistupovat a společně s nimi přichází s inovativními aktivitami.