Praha 1 přikázala odstranit reklamu z domu

11. 8. 2011 07:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Máme první fotky z Agentury roku. Podívejte se, jak jsme oslavili vítěze!

Letošní slavnostní předávání cen Agentury roku proběhlo v úterý 16. dubna v prostoru Václaváku 22. Bylo s námi u toho přes sto hostů a zábava byla ohromná. Přinášíme vám první část fotogalerie.

Reklama
SDG

Praha 1 začala bojovat proti nepovoleným reklamním plachtám, které zahalují domy v centru města. Stavební úřad první městské části uložil vlastníkovi domu číslo 1 na Jungmannově náměstí, aby z budovy odstranil lešení i reklamu. Informoval o tom starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký (TOP 09). Reklama podle něj byla nepovolená a majitelé domu obcházeli zákon. Plachtu kritizovali odborníci, podle nich podobné reklamy hyzdí město.

„Nepovolená reklama se tam skrývá za jakési pseudopráce a pseudolešení,“ poznamenal Lomecký. Lešení podle něj nemůže stavební funkci vzhledem ke své konstrukci plnit. „Je to jednoznačné obcházení zákona. Dlouho jsme v legislativě hledali způsob, jak tomu zabránit,“ řekl starosta.

Na místo proto radnice svolala kontrolu, která se zabývala i bezpečností práce. Podle Lomeckého zjistila, že stavební práce v domě neprobíhají, konstrukce lešení nebyla schválena a vlastník nepředložil požadované doklady. Stavební úřad mu proto s odkazem na stavební zákon uložil, aby do 25. srpna lešení odstranil. „Může se odvolat, ale odvolání nemá odkladný účinek,“ řekl Lomecký.

Připouští ale, že snaha může narazit na problémy. „Je jasné, že ten, kdo to provozuje, má za sebou kupu schopných právníků, kteří budou využívat všech skulin v zákoně,“ poznamenal. Radnice podle něj postupuje po neprošlapané cestě, na které se mohou objevit právní překážky. Pokud tato snaha podle něj nevyjde, bude hledat jiná řešení, například změnu zákona.

Do reklamy mohou domy zahalit pouze majitelé, kteří objekt opravují. Plachta má bránit prašnosti stavby nebo odpadávání nebezpečných předmětů. Řada majitelů ale předpis obchází tak, že nahlásí drobnou rekonstrukci například toalet. Na základě toho poté na dům umístí lešení s reklamou.

Odborníci takové plachty označují za „vizuální smog“. Právě reklamu na secesním domě na Jungmannově náměstí vybralo občanské sdružení Za lepší život v Praze „jako nejzávažnější zásah do estetické a vizuální logiky města“, a Praha 1 proto dostala anticenu Vizuvir 2011.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení