Návštěvnost outletových center roste

26. 8. 2011 09:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Velká outletová centra, která v Česku nabízejí se slevami několika desítek procent hlavně značkové oděvy či obuv například starších kolekcí, letos vykazují rychlejší růst návštěvnosti než loni. Na tuzemském trhu zatím fungují pouze dvě outletová centra s několika desítkami obchodů, stavba dalších se ale připravuje.

Například návštěvnost pražského outletového centra Fashion Arena loni vzrostla meziročně o šest procent a v prvním pololetí letošního roku se ve srovnání se stejným obdobím loňského roku zvýšila o 15 procent. „Rozšíření o dalších 36 outletových obchodů loni v říjnu dává dobré předpoklady pro pozitivní vývoj návštěvnosti i v letošním roce,“ sdělila ČTK marketingová manažerka Fashion Areny Iva Janovská.

Fashion Arena byla jako zatím poslední tuzemské outletové centrum otevřena na podzim 2007 a má nyní zhruba stovku obchodů, přičemž návštěvníky se kromě standardních slev nejméně ve výši 30 procent snaží přilákat také pomocí speciálních výprodejů. Například tento týden Fashion Arena zahájila slevovou akci Last minute, při které jsou původní ceny letního oblečení i nového sortimentu sníženy až o 80 procent.

Rostoucí návštěvnost hlásí také outletové centrum Freeport v Hatích u Znojma, ve kterém nyní funguje 75 outletových obchodů. Za finanční rok 2011, tedy od loňského července do letošního června, se jeho celkové tržby zvýšily o 6,6 procenta a návštěvnost o 15,5 procenta. Od května do července pak tržby outletového centra vzrostly o 25,1 procenta a návštěvnost o 22,9 procenta.

„Pozitivní posuny v obou sledovaných oblastech jsou přičítány zejména bohatému sortimentu výběru ze světových značek a také jedinečnému modelu cenové politiky,“ komentovalo letošní statistiky návštěvnosti a tržeb vedení Freeportu.

Outletová centra vykazují vyšší návštěvnost i tržby v době, kdy klasická nákupní centra prožívají těžké časy. Zhruba třetina návštěvníků nákupních center totiž kvůli hospodářské krizi snížila útraty. Některým obchodním komplexům předloni podle údajů společnosti DTZ klesl obrat až o 30 procent. Snížila se i jejich průměrná návštěvnost.

První outletová centra vznikla v 80. letech v USA, kde se tímto způsobem značkoví výrobci zbavovali přebytků a uvolňovali místo novým sezonním kolekcím. Outlety se poté rozšířily do Británie, v polovině 90. let byly už ve většině evropských zemí. Nyní je v Evropě přes 120 center, nejvíce ve Francii, Itálii a Británii. Výrobci světových značek do nich přesouvají také neuskutečněné exporty, obchodní vzorky i část zboží druhé jakosti. ČR podle odborníků zatím zaostává za západní Evropou či Polskem, kde jsou outletové komplexy rozšířenější.

V Česku sice už dříve byly oznámeny další projekty, jejich stavba ale nabrala značné zpoždění. Patří mezi ně pražské outletové centrum Galleria Moda či komplex outletových obchodů u Lokte na 66. kilometru dálnice D1. Stavba dalších outletových center je nyní plánována. Nedaleko Ústí nad Labem by měl vzniknout zřejmě největší tuzemský outlet nazvaný Centrum obchodních služeb Knínice. Poblíž Hladkých Životic na Novojičínsku je připravována stavba komplexu Designer Outlet Village Moravia, který je projektován pro takřka 130 outletových obchodů.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.