Jak procurement v praxi okrádá své vlastníky o peníze

8. 8. 2011 00:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Fakt, že do rozhodování o podobě mediálních plánů a reklamní kampaně vstupuje na straně klientů stále častěji oddělení nákupu, není nový. Už někdy okolo roku 2000 říkal šéf WPP Martin Sorrell, že komunikační agentury si musí vychovat dostatečně silné protivníky vůči lidem z centrálních nákupů. S odstupem více než deseti let víme, že ne všechni to zvládli. Valná většina z nich rezignovala a raději se zachovala podobně vůči svým dodavatelům. Nyní stojí Sorrellův úkol před médii a dalšími dodavateli. Neřízený centrální nákup, který často nevidí rozdíly v doručených službách (proč jen ale lidi z procurementu nejezdí Dacií, když je tak levná?). U řady zadavatelů (čest výjimkám, jakou je například Kraft, který má specializované oddělení nákupu pro reklamu!) dochází k situaci, kdy toto oddělení nejenže nevytváří žádnou hodnotu pro firmu, ale navíc ji poškozuje. Odpovědnost přitom nepadá na něj, ale na lidi z marketingu (ti to pak paradoxně odnesou jako první) a na obor jako takový. Ve světle několika posledních výběrových řízení je na čase, aby se proti nesmyslným zásahům procurementu spojili nejen agentury a další dodavatelé, ale především lidi z marketingu. Pokud to neudělají, tak i nadále bude na představenstvech převládat dojem, že marketing je zbytečně drahý, a navíc nefunguje. A tak, jestli s tím chceme něco udělat, je na čase. Dnes jsou v této pasti agentury a jejich dodavatelé. Zítra tam budou ale i lidé od zadavatelů. Dva roky, kdy šlo šulit marketing bez větších následků na prodeje, jsou už totiž pryč.

Daniel Köppl
šéfredaktor

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.