Google urovnal spor s úřady v USA
Internetová společnost Google urovnala spor s americkými úřady a dobrovolně zaplatí půl miliardy dolarů (asi 8,5 miliardy Kč) za to, že zobrazovala odkazy na on-line lékárny z Kanady. Ty umožňovaly dovoz léků na předpis i volně prodejných preparátů do Spojených států. Uvedl to server listu The New York Times a následně potvrdilo ministerstvo spravedlnosti USA.
Největšímu internetovému vyhledávači na světě hrozilo, že bude proti němu zahájeno trestněprávní řízení. Díky dohodě s ministerstvem se ale podobné hrozbě vyhne. Google si dal už dříve stranou stovky milionů dolarů pro případ, že svá stanoviska neobhájí a bude muset přistoupit s úřady na dohodu.
Google reklamu na prodej léků na předpis určených k prodeji ve Spojených státech už zakázal. “Při zpětném hodnocení je ale jasné, že v první řadě jsme takovou reklamu na Googlu neměli umožnit,” uvedla firma ve stručném sdělení. Podle vyšetřovatelů Google už v roce 2003 věděl, že jeho reklamní systém umožňuje kanadským lékárnám ilegálně prodávat léky do USA.
Částka půl miliardy dolarů, kterou Google zaplatí, představuje všechny jeho příjmy za prodej zmíněné reklamy, plus zisky z ilegálního prodeje léků americkým spotřebitelům. Výší částky jde o jednu z největších dohod o vyrovnání, které byly v USA kdy uzavřeny.
Vyšetřování vyšlo najevo v květnu, kdy se k němu Google přiznal v povinných materiálech určených pro akciovou burzu. Google už tehdy zmínil částku 500 milionů dolarů, pravý důvod ale nikdy neuvedl. V médiích už se ale několikrát objevily spekulace, že zřejmě půjde o zobrazování odkazů na ilegální on-line lékárny.
Úřady začaly Google vyšetřovat kvůli podezření, že zmíněné lékárny mohou prodávat padělky léků. Ke spotřebitelům se však mohly dostat i léky, které se běžně prodávají pouze na předpis. Podle amerických zákonů se léky na předpis do USA nesmějí ze zahraničí volně dostávat, nákup přes internet je tedy vyloučen.
Vyšetřování podle agentury AP mimo jiné ukazuje, jak zranitelný je systém automatického prodeje reklamy AdWords, který Google používá. Snadno se tak prý může stát nástrojem různých machinací a podvodných praktik. Prodej odkazů je ale pro Google hlavním generátorem příjmů. Odhaduje se, že jen v letošním roce Googlu tato reklamní síť vydělá více než 30 miliard dolarů (asi 509 miliard Kč).