Češi kupují méně šperků

18. 8. 2011 07:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Tuzemský trh se zlatými a stříbrnými šperky vykazuje pokles i v letošním roce, avšak menší než loni, kdy Puncovní úřad opatřil ohrannou značkou až o čtvrtinu méně šperků z drahých kovů než v roce 2009. Informoval o tom  předseda PÚ Martin Novotný. Poptávku po špercích z drahých kovů už předloni snížila hospodářská krize, kvůli které jsou lidé stále obezřetní při útratách. Naopak prudce nyní kvůli nejistotě na akciových trzích roste prodej investičního zlata.

„U zlatých šperků letos od ledna do července činí meziroční pokles 12 procent a v případě stříbra 16 procent. Dosud jsme opuncovali přes jednu tunu zlata a přes čtyři tuny stříbra,“ uvedl Novotný. Loni se přitom hmotnost opuncovaných zlatých šperků meziročně snížila o 25 procent na 2261 kilogramů. Pokles vykázaly rovněž stříbrné šperky, kterých bylo loni opuncováno 9565 kilogramů, což je ve srovnání s rokem 2009 o 18 procent méně.

Propady akciových trhů a obecně negativní zprávy ze světových ekonomik mají podle Novotného vždy nepříznivý vliv na prodej zlatých šperků. „Lidé jsou obezřetní a utrácejí méně, takže nákupy šperků odkládají. I když nakonec nějaký ten dárek ženě či vnoučatům koupí, je to méně než v letech konjunktury,“ podotkl Novotný. Jeho slova potvrdil pracovník klenotnictví v centru Prahy, podle kterého aktuální propad akciových trhů nezvýšil prodej šperků.

Naopak jablonecká Česká mincovna láme rekordy, když za jediný týden prodala investiční zlato za bezmála 100 milionů korun. Důvodem jsou rostoucí ceny zlata na světových trzích. Investiční zlato ve formě slitků a cihel nabízí mincovna zhruba čtyři měsíce, týdně realizovala obchody v řádech statisíců korun. V posledním týdnu ale denně přijímá v průměru na sto objednávek a zaměstnanci nestačí brát telefony.

Rekordně zdražilo zlato poté, co agentura Standard & Poor’s zhoršila úvěrový rating Spojených států. Cena zlata tak před týdnem poprvé v historii překonala hranici 1800 dolarů za troyskou unci (31,1 gramu).

Také tuzemské banky v posledních dnech zaznamenaly většinou výrazný nárůst zájmu o investice do zlata nebo cenných papírů navázaných na cenu zlata. Například mluvčí ČSOB Pavla Hávová ČTK sdělila, že banka za posledních několik týdnů zaznamenala poptávku po zlatě zatím nejvyšší v tomto roce. Dlouhodobý růst ceny zlata se projevuje zvýšeným zájmem investorů již po několik měsíců i u České spořitelny. Zvýšený zájem o investice do zlata, ať už se jedná o nákup fyzického zlata nebo o investiční produkty založené na zlatu, zaznamenává i Raiffeisenbank.

„V posledních 14 dnech jsme zaznamenali citelný nárůst zájmu klientů o investiční zlato,“ uvedla i mluvčí Komerční banky Monika Klucová. Minimální množství, které lze podle ní nakoupit, je jeden kilogram. Hodnota je buď jeden kilogram ve formě cihličky opatřené puncem, nebo sto gramů ve formě slitku. Nákup investičního zlata není pro investora zatížen daní z přidané hodnoty, což neplatí u nákupu zlatých mincí.

„U investičního zlata je při krizi vždy nárůst, o tom ale nejsou k dispozici žádné statistiky, jelikož v oboru podniká řada firem a souhrny se nikde nepořizují. Záleží na panice a marketinkových tazích prodejců,“ podotkl Novotný, podle kterého zlato bylo vždy používáno jako tezaurační prostředek v obdobích nestability.

„Je ale otázka, jak by to bylo s výkupní cenou investičního zlata v případě poklesu jeho ceny. I nyní je rozdíl mezi nákupní a okamžitou výkupní cenou zhruba deset procent. V případě poklesu ceny zlata a chuti se ho zbavovat mohou jít ztráty do desítek procent. A pak se ‚výhoda‘ nákupu investičního zlata jaksi ztrácí,“ míní Novotný.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.