30 % Čechů nakupuje na farmářských trzích

18. 8. 2011 16:08

autor:

— Mohlo by vás zajímat —

Pokáč zpívá v nové kampani: když neví mamka, poradí Partners Banka

Poradenská Partners Banka, která odstartovala 6. března, spouští od 2. dubna reklamní kampaň. Znalost značky buduje s písničkářem Pokáčem.

Reklama
vškk

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Téměř 30 procent české populace někdy nakupuje na farmářských trzích, z toho čtyři procenta velmi často. Vyplývá to z výsledků výzkumu, které zveřejnila společnost STEM/MARK. Farmářské trhy, na nichž zemědělci či malovýrobci potravin nabízejí své produkty, jsou od loňského roku v Česku populární a stále jich přibývá. Podle databáze trhů na informačním portálu Bio-info.cz jich s různou pravidelností funguje více než 130.

Rovná čtvrtina respondentů uvedla, že na trzích nakupuje občas. Pouze 13 procent obyvatel Česka o existenci farmářských trhů vůbec neví, 58 procent lidí o trzích ví, ale nakupovat na ně nechodí.

Tři čtvrtiny lidí jsou přesvědčeny, že zboží prodávané na farmářských trzích je kvalitnější, než prodávané v běžných obchodech. Zhruba dvě třetiny dotazovaných uvedly, že výrobky prodávané na trzích jsou zdravější než jinde prodávané. Dvě třetiny dotázaných se naopak domnívají, že zboží na farmářských trzích je sice kvalitní, ale často předražené.

To, že se na farmářských trzích prodává pouze zboží od tuzemských výrobců, se domnívá 72 procent lidí. Téměř dvě třetiny populace se při nákupech snaží upřednostňovat české potraviny. Častěji jsou při nákupu patriotkami ženy než muži. Na původ potravin více hledí také lidé středního a vyššího věku.

Šetření bylo provedeno letos v červenci na reprezentativním vzorku populace. Účastnilo se jej 1006 osob ve věku od 15 let.

Někteří pořadatelé farmářských tržišť ve snaze zajistit dostatečnou nabídku zboží začali umožňovat prodej na trzích také překupníkům, kteří zde nabízeli ovoce či zeleninu předtím koupené v supermarketech. Ministerstvo zemědělství proto nedávno zveřejnilo dobrovolný kodex farmářských trhů, který pro jejich pořádání stanovuje pravidla.

Na farmářských trzích má být podle kodexu nabízeno k prodeji hlavně zboží daného regionu. Dobrovolný kodex umožňuje provozovatelům pustit na trhy prodejce z ostatních regionů Česka i ze zahraničí. Zahraniční zboží však musí být označeno zemí původu.

Trhy obnovují v ČR téměř zaniklou tradici pouličního prodeje potravin. Nabízejí většinou lokální výpěstky a potraviny. Jejich sortiment je do velké míry ovlivněn ročním obdobím, na němž je závislá především nabídka ovoce a zeleniny. Na trzích jsou k dostání také mléčné výrobky, uzeniny, vejce, med, pekařské výrobky, květiny, víno či pálenky od tuzemských výrobců.

Zájem farmářů a menších výrobců potravin o přímý prodej výrobků roste, protože za ně dostávají lépe zaplaceno a nemusejí se dělit o marži s obchodníky, jejichž podíl na konečné ceně výrobků se podle zemědělců stále zvětšuje. Spotřebitelé zde hledají alternativu k supermarketům, jejichž nabídku někteří z nich kritizují kvůli kvalitě nebo neosobnímu prostředí.

Jak AI mění česká média? Čtěte v MAM 13/2024.

Redakce MAM

Další zajímavé čtení

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Aimée McLaughlin, Creative Review: „zvědavost je stále nejzásadnější vlastností novináře“

Povídali jsme si s Aimée McLaughlinovou, zástupkyní šéfredaktora časopisu Creative Review, který je od roku 1980 zdrojem informací o umění, reklamě a designu ve Velké Británii. Aimée se s námi podělila o své názory na to, čím je časopis jedinečný, na současné překážky v kreativním průmyslu a na to, že se poprvé stala členkou hlavní poroty Epica Awards.