Výpadek inzerce politických stran se příští rok může negativně podepsat na příjmech tuzemských deníků, časopisů a firem podnikajících v oblasti venkovní reklamy. ČTK to sdělili zástupci předních tuzemských mediálních agentur. V příštím roce se v Česku nebudou konat žádné volby, investice politických stran do reklamy tak budou zřejmě minimální.
„Absence inzerce politických stran postihne především mediatypy outdoor a deníky,“ sdělil ČTK Jan Matějka ze společnosti Médea Group. Výpadek příjmů od politických stran u tiskových médií a ve venkovní reklamě očekává i generální ředitel mediální agentury ZenithOptimedia Prague Petr Majerik. Výpadek výdajů na předvolební kampaně by ovšem podle něj měl být vykompenzován mírným oživením na straně komerčních zadavatelů, a to zejména menších a středních firem, z nichž některé loni a letos výrazně omezily své investice.
Právě venkovní a tisková reklama měly největší podíl na výdajích, které v letošním roce politické strany v oblasti reklamy měly, vyplývá z monitoringu reklamních investic společnosti Admosphere. Za první tři čtvrtletí letošního roku investovaly politické strany do inzerce 1,156 miliardy korun. Z toho asi 849 milionů korun šlo do reklamy v tisku a zhruba 307,4 milionu Kč do venkovní reklamy, tedy například do billboardů či plakátů.
„Je třeba brát v úvahu, že údaje jsou velmi nadhodnocené, neobsahují slevy, které jsou schopné si velcí zadavatelé a velké mediální agentury dojednat,“ připomněl Matějka. Monitoring dat také podle něj nepostihuje agenturní provize a neumí odfiltrovat inzerci nakoupenou v inzertních balíčcích. Reálné investice se tak mohou pohybovat i na poloviční úrovni, odhadl Matějka.
Data nicméně podle Matějky mají vypovídací hodnotu z hlediska proporcí výdajů do reklamy. Podíl inzerce politických stran na celkových výdajích do tiskové inzerce byl letos od ledna do konce září téměř 5,5 procenta, u venkovní reklamy dokonce přes 12,5 procenta.
Matějka předpokládá v příštím roce stagnaci reálných investic do komunikace v médiích. „Celkově očekáváme v ČR pro rok 2011 růst reklamních výdajů o cca čtyři až pět procent,“ uvedl Majerik.
Podle Majerika by očekávaný výpadek inzerce politických stran mohl příští rok utlumit také případný růst cen televizní reklamy. Její zdražení v průměru o deset procent oznámila minulý týden televize Prima, v případě zvýšení poptávky lze předpokládat růst cen reklamy i na Nově. „Dojde-li ale v roce 2011 ke zvýšení cen za televizní reklamu na hlavních kanálech o více než pět až deset procent, nastane částečný přirozený přeliv reklamních investic z televize do ostatních médií,“ popsal Majerik.
Agentura roku se blíží do finále, hlavní shortlisty jsou zveřejněny
Boomerang Communication, McCann Prague, nebo VCCP? Kdo se letos stane vítězem hlavní kategorie Agentury roku?